הנדל"ן בפריפרייה הוא של חרדים

החילונים העשירים גרים וחולמים על ערי גוש דן; החילוניים העניים מתרחקים עד הטבעת השנייה

העובדה הכי מדאיגה במשבר הקואליציוני המתרגש עלינו, היא שאת מלחמת הפריפריה מנהלות כיום אך ורק הסיעות החרדיות. כך הופכת יוזמה "ממלכתית" של משרד השיכון להצעת חוק פרטית מבית מדרשן של ש"ס ויהדות התורה וכך נפתח לנו צוהר למציאות ישראלית שנעלמת מעיני רבים: החילונים העשירים גרים וחולמים על ערי גוש דן; החילוניים העניים מתרחקים לטבעת השנייה והשלישית.

לערי הפריפריה, חצור הגלילית, קרית שמונה, צפת, ערד ועוד, מגיעים רק מי שנשלחו על-ידי הרבי מגור או הרב עובדיה.

נכון להיום, ערי הפריפריה הולכות ונחלשות. חלקן כבר גוססות. הקמפיינים הגדולים ששולחים פה ושם אוכלוסיות צעירות וחזקות לנגב ולגליל מכוונים כמעט אך ורק ליישובים הקהילתיים, שלא יכולים בשום צורה להפוך לעוגן ולבסיס מטרופוליני. מצוקת דיור? נדל"ן במחירי שיא? בקרית שמונה דירות 4 חדרים מוצעות כעת במחיר של 300 אלף שקל. חסידי ש"ס ויהדות התורה מוזמנים להרים טלפון.

מתנות בעייתיות

ובכל מקרה, כבר הוכח בעבר שמתנות ומענקים הם פתרונות בעייתיים. גם מענק מתמשך על פני שנים, עלול להתברר כפתרון שרק מעלה את הביקוש, מכניס עוד אוכלוסיות (עניות) למעגל הפוטנציאלי של הרוכשים, וממילא מעלה בצורה מלאכותית לגמרי גם את המחירים.

במקום פתרונות קסם, שגם מנציחים את מעמדן העגום של ערי הפריפריה, הממשלה חייבת להמשיך להתמקד בפתרונות המסובכים, שמכוננים איכות חיים - הזרמת תקציבי החינוך הכי גדולים, הקמת מבני הציבור הכי מפוארים וכמובן פיתוח התשתיות והכבישים.

תנו לזוגות ומשפחות צעירות מנתניה או מהרצליה סיבה טובה להיות כל יום 3 שעות על הכבישים.