איפה הרכישה ואיפה החזון

כדי להאמין בהקמת חברה גדולה צריך קצת שיגעון גדלות - תכונה שאולי יש לוולדמן ממנה

רכישת וולטייר מעידה כי התוכניות של איל וולדמן ממלאנוקס השתנו; השוק הכריח אותו להסתפק בתוכנה חכמה ולא במוליכים למחצה

רכישת וולטייר על-ידי מלאנוקס ב-218 מיליון דולר נראית במבט ראשון כמובנת מאליה. שתי החברות משלימות בפעילותן; שתיהן ישראליות; שתיהן ניצבות מול לקוחות דומים ואותם האיומים.

אבל דווקא ציטוט עבר של איל וולדמן, מנכ"ל ומייסד מלאנוקס, מעלה סימן שאלה מעניין על מה שהוביל אותו לרכישה. וכך אמר ל"גלובס" מיד לאחר הנפקת מלאנוקס במארס 2007: "אנחנו רוצים להפוך לחברת Fabless ישראלית גדולה וטובה מאוד". כלומר, חברה המייצרת שבבים שאין לה מפעל משלה.

אבל משהו השתנה מאז. הרכישה של וולטייר מוכיחה, כי הקמת חברת שבבים גדולה כבר לא עומדת על הפרק, לפחות לא בזמן הקרוב. מלאנוקס בחנה בשנים האחרונות כמעט כל סטארט-אפ בתחום השבבים שפועל בישראל - וגם לא מעט חברות בעולם - והחליטה לרכוש חברת ציוד תקשורת שמוערכת על יכולותיה בתחום התוכנה. רחוק מהחזון המקורי.

מעקב אחרי חברות השבבים הגדולות של היום, כמו ברודקום ומארוול, יגלה שהן ביצעו בתחילת הדרך רכישות שהמיקוד שלהן היה טכנולוגי בלבד, כדי להתרחב. מארוול קפצה לסדר גודל אחר עם רכישת גלילאו ב-2001, אך גם היא בתחום השבבים. גם רכישת חברת התוכנה הישראלית שביצעה, רדלן, לא הייתה בהיקפים שכמעט מרוקנים את הקופה, כפי שקורה במקרה מלאנוקס-וולטייר.

לא יהיו הצעות מתחרות

ההסבר לרכישה לא קשור בהכרח לשינוי בחזון של וולדמן, אלא דווקא לכוחות השוק. וולטייר, כמו חברות שרלבנטיות לשוק המתפתח של מרכזי הנתונים הארגוניים, הייתה עשויה להיקנות לא רק על-ידי מלאנוקס. היו חברות נוספות שעשויות היו להגיש הצעת רכש.

דניאל מירון, אנליסט בבנק ההשקעות RBC, סבור כי משסוכמה העסקה עם מלאנוקס, לא תגיע הצעה מתחרה. זאת, משום שהרוכשות הפוטנציאליות הן גם הלקוחות העיקריים של וולטייר ומלאנוקס -כמו HP, אורקל ו-IBM - ויש להניח שהן שנתנו את ברכתן לרכישה.

וולטייר הייתה על המדף כבר תקופה. מסמך שאמור לתאר את הליך הרכישה וקצת לשפוך אור על מה שקרה מאחורי הקלעים, צפוי להתפרסם בשבועות הקרובים לקראת אסיפת בעלי המניות של וולטייר, ועד אז נצטרך לנחש האם הייתה הצעה אחרת על הפרק. אם הייתה הצעה כזו, הרי שזה מניע ממשי עבור מלאנוקס לבצע את העסקה בעצמה.

וולדמן אמר השבוע על הרכישה כי "הלקוחות אמרו לנו". הדברים הובנו כפשוטם, אולם גם ייתכן, שלקוח פוטנציאלי של שתי החברות תופר עסקה גדולה בתחום הקישור של מרכזי הנתונים, והיכולות של וולטייר הן חלק מהותי ממנה.

כדי להאמין בכנות בהקמת חברה גדולה צריך קצת שיגעון גדלות - תכונה שאולי יש לוולדמן ממנה. רכישת וולטייר מוכיחה, הוא גם יודע לשקלל היטב את כוחות השוק.