נובמבר פושר בקרנות הנאמנות: גייסו 1.6 מיליארד שקל

נכסי הענף צמחו מתחילת השנה ב-26 מיליארד ש', לכ-160 מיליארד ש' ■ בגיוסים בלטו קרנות אקסלנס ואי.בי.אי, בעוד פסגות ספגה פדיונות כבדים

ירידות השערים במדדים המובילים בבורסה בתל אביב, והחשש ממשבר חובות באירופה, גרמו לחודש חלש בענף קרנות הנאמנות. הענף, שנכסיו כבר עומדים על קרוב ל-160 מיליארד שקל, גייס בנובמבר 1.6 מיליארד שקל בלבד. בהשוואה לחודשים קודמים, במרביתם גויסו למעלה מ-2 מיליארד שקל בכל חודש, מדובר בחודש פושר. יחד עם זאת, ענף קרנות הנאמנות בדרכו לסגור שנה מצוינת, כאשר עד כה הוא צמח ב-26 מיליארד שקל מתחילת השנה, מתוך כך כ-19 מיליארד שקל הם גיוסים נטו.

בהמשך למגמה מתחילת השנה, מרבית הכספים נותבו החודש לקרנות האג"ח הקונצרניות, אשר גייסו כ-1.6 מיליארד שקל, וכ-16 מיליארד שקל מתחילת השנה - כלומר הן גייסו כ-85% מהכספים שנכנסו לענף הקרנות.

רבות כתבנו כאן ב"גלובס" על התיקון הצפוי באיגרות החוב הקונצרניות, ועל כך שמי שצפוי להיפגע מכך קשות הם המשקיעים בקרנות. עבור מי ששכח, נזכיר בקצרה: גל הנפקות האג"ח מתחילת השנה מנותב ברובו לקרנות שנהנות מזרימת כספים, בין היתר על רקע הריבית הנמוכה וחוסר האלטרנטיבות בשוק להשקעה. מרבית ההנפקות אינן עומדות בכללי ועדת חודק, ולכן הגופים המוסדיים מנועים מלקנות את אותן אג"ח. מי שכן רוכש אותן, ובכמויות, הן הקרנות. אולם, הכסף בשוק הקרנות הוא די "חם", כלומר יוצא ונכנס בתדירות גבוהה בגלל ראייה של המשקיעים את הטווח הקצר, וניסיון העבר מלמד שבתקופה של ירידות מתחילה מיד נהירת כספים אל מחוץ לענף.

אם הירידות יימשכו, הן יתורגמו מהר מאוד ליציאת כספים מהקרנות בשל חששות הציבור מהפסדים, מה שייאלץ את מנהלי הקרנות למכור סחורה כדי לשחרר למשקיעים את הכסף. בצד הרוכש, יעמדו הגופים המוסדיים שכללי ועדת חודק מאפשרים להם לקנות אג"ח אלה רק בצירוף הנמקה. הם יחכו עד שהמחירים יפלו כדי להפעיל חריג זה, ויקנו את האג"ח במחירים נמוכים שיגרמו בשורה התחתונה להפסדים למשקיעים בקרנות.

גם הקרנות הכספיות רשמו בחודש החולף גיוסים, של כ-400 מיליון שקל, וגיוסים נאים של כ-190 מיליון שקל נרשמו באגדי החוץ, שמתחילים לצבור תאוצה.

בחודש החולף בלטו קרנות אקסלנס ואי.בי.אי בגיוסים גבוהים יחסית לשאר השחקנים בענף, ומנגד קרנות פסגות בלטו בפדיונות.

308 מיליון שקל הוא היקף הפדיונות של קרנות פסגות בחודש נובמבר. בקרנות החברה שבניהול רועי ורמוס אין מגמה אחידה מתחילת השנה, והן רושמות גיוסים ופדיונות לסירוגין. החודש כאמור הן סבלו מפדיונות, שמתוכם כ-35 מיליון שקל נרשמו בקרנות הכספיות.

מתחילת השנה גייסה פסגות כ-1.6 מיליון שקל, כאשר 2.3 מיליארד שקל הם גיוסים לקרנות כספיות שלא גובות דמי ניהול. מנגד, נרשמו פדיונות של כ-700 מיליון שקל מקרנותיה המסורתיות.

קרנות הראל-פיא, בניהול סמי בבקוב, גייסו החודש 147 מיליון שקל. זהו סכום נמוך בהרבה מהגיוסים החודשיים של הראל-פיא מתחילת השנה, אולם כפי שנראה כעת הן יסיימו את השנה במקום הראשון מבחינת גיוסים.

487 מיליון שקל הם הגיוסים לקרנות אקסלנס בחודש נובמבר. מתוך סכום זה, קרנות החברה שבניהול מאיר מזוז גייסו כ-345 מיליון שקל בקרנות הכספיות. למעשה, אקסלנס ומיטב הם הגופים היחידים שגייסו החודש בכספיות.

גם קרנות אי.בי.אי, שבניהול עודד גל, בלטו החודש כאמור עם גיוסים גבוהים - 294 מיליון שקל - כולם לקרנות מסורתיות. בדש גייסו החודש 165 מיליון שקל, ואילולא פדיונות של כ-20 מיליון שקל בקרנות הכספיות, הגיוס נטו היה גבוה יותר.

6% זהו נתח השוק של קרנות מיטב שבניהול רפי ניב. לא מעט בעזרת רכישות, מיטב הצליחה לצמוח מתחילת השנה בכ-50%, להיקף נכסים של קרוב ל-10 מיליארד שקל, והיא עקפה בדרך את מנורה מבטחים וכלל פיננסים. רק בסוף 2009 נכסי הקרנות שלה עמדו על פחות מ-5 מיליארד שקל.

באלטשולר שחם, שקרנותיה מנוהלות על ידי גילעד אלטשולר, ממשיכים לשמור על מומנטום גיוסים חיובי. בחודש החולף גויסו 244 מיליון שקל, ובחצי השנה האחרונה גייסו הקרנות למעלה ממיליארד שקל.

מבין המנהלים הקטנים יותר, נציין את קרנות איילון שבניהול קרן עמרם, שעומדות לחצות את רף מיליארד השקלים. כעת הן מנהלות 961 מיליון שקל, לאחר פדיונות של כ-22 מיליון שקל בנובמבר.

ענף קרנות הנאמנות נובמבר 2010
 ענף קרנות הנאמנות נובמבר 2010