השריפה בכרמל: הושגה שליטה על האש

(עדכון) - נתניהו: "במדינות אחרות לוקח כמה שבועות לכבות שריפה כזו" ■ אושרה תכנית הסיוע הממשלתית: מיפוי הנזקים תוך 4 ימים וסיוע מיידי של 60 מ' ש' לכרמל ■ השריפה בכרמל - כל הדיווחים והתמונות

סימן לאופטימיות? משטרת ישראל דיווחה היום בצהרים (א') לראשונה כי הושגה שליטה על מוקדי השריפה הגדולים. יחד עם זאת, למרות מאמצי הכיבוי, עדיין ממשיכים לבעור לסירוגין מוקדי אש קטנים בשלושה מוקדים: עוספייא, ואדי גלים וניר עציון.

צפונית לכרמל, באזור הגליל המערבי, פועלים שישה צוותי כיבוי אש בשל שריפה שפרצה בקיבוץ איילון ובאבו סנאן. אדם אחד נפגע קל כתוצאה משאיפת עשן ופונה לבית החולים. נבדק חשד להצתות.

מלבד ה"סופר טנקר", מטוס הכיבוי הגדול מארה"ב שכבר ביצע שלוש גיחות, עובדים מסביב לשעון 23 כלי טיס נוספים מחו"ל. עד כה, כך עידכן מפקד חיל האוויר האלוף עידו נחושתן, ביצעו מטוסי ומסוקי הכיבוי יותר מ-400 גיחות. במקביל ממשיכים הכבאים לפעול על מנת לסייע למאמצים מן האוויר.

ישיבת ממשלה בטירת הכרמל

ממשלת ישראל קיימה היום את ישיבתה השבועית בטירת הכרמל לאות הזדהות עם תושבי הסביבה שנפגעו מהשריפה בכרמל. בישיבה, שתתקיים כרגיל בדלתיים סגורות, יידונו השרים, בין היתר, בהיקף הסיוע הכספי שיינתן ליישובים והתושבים שנפגעו מהשריפה. ההערכות הן כי הנזק משריפת הענק נאמד במיליארד שקלים.

הממשלה החלה את ישיבת הממשלה בדקת דומיה. בגלי צה"ל דווח על ביקורת שמותחים שרים בממשלה - מאחורי הקלעים כמובן - על ראש הממשלה בנימין נתניהו. "יש תחושה שנעשית פה קצת הצגה של נתניהו", אמרו אותם שרים לגלי צה"ל. "נראה שהוא עושה יותר מדי וממשיך לטלפן למנהיגים זרים למרות ש-32 כלי טיס כבר מסתובבים באוויר ופועלים לכבות את השריפה".

"אנחנו ביום קשה של אובדן ושכול", אמר נתניהו בתחילת דבריו. "ליבנו עם המשפחות. הממשלה מתכנסת היום בטירת הכרמל כדי לדון במתן סיוע מהיר לאזרחים שאיבדו את בתיהם בשריפת הענק. נשקם את המפונים ואת הבתים ואת התשתיות במהירות האפשרית. אני לא רוצה עיכובים ולא רוצה ביורוקרטיה - אני רוצה מתן פתרונות מהירים. בימים הקרובים התושבים המפונים יוכלו לחזור לבתיהם.

"אנחנו עדיין בעיצומה של שריפה ענקית והכבאים עושים עבודת קודש אבל רק מטוסים יכולים להכריע את השריפה בסדרי גודל כאלה. גייסנו מעל 30 כלי טיס מרחבי העולם ואני מאמין שניתן לתחום את האש וגם להביא לכיבויה. שריפות יער ענקיות שונות בתכלית מדליקות שגרתיות. זו לא בושה לסייע סיוע- גם ארה"ב ורוסיה ביקשו סיוע בשנים האחרונות בדליקות ענק שהתרחשו אצלן. ישראל צריכה להקים מערך כיבוי מוטס. אני רוצה להודות לכבאים, לשוטרים, לחיילים, לאנשי מד"א ולעם ישראל כולו".

מאוחר יותר הגיע נתניהו לבקר בכפר עוספייא, שם נועד עם בכירי העדה הדרוזית ועם בכירי המועצה. נתניהו הרגיע את ראשי העדה וטען: "איננו מטילים את האחריות על העדה הדרוזית, בוודאי לא באופן קולקטיבי" - דברים שזכו לתשואות הקהל שנכח במקום.

במהלך דבריו התפאר נתניהו במהירות היחסית בה השתלטו כוחות הכיבוי על האש וטען כי "למדינות אחרות בעולם לוקח שלושה שבועות להתמודד עם שריפה בסדר גודל כזה, לנו לקח 3 ימים", נתניהו הודה פעם נוספת וציין את המדינות הרבות ברחבי העולם שנרתמו לסייע לישראל במאמצי הכיבוי בשלוש היממות האחרונות.

הסיוע המיידי: 60 מיליון שקל

בפתיחת הישיבה הבוקר בטירת הכרמל אמרו שרים בממשלה כי אין צורך להקים ועדת חקירה לבדיקת שריפת הענק. כמו כן, השרים לא קראו לישי להתפטר ואמרו כי אין צורך בהדחתו. כמו כן החליטה הממשלה להורות לאוצר להעביר 60 מיליון שקל כסיוע מיידי וראשוני ליישובי הכרמל.

מטרת ההחלטה הינה להבטיח מענה ממשלתי מקיף ומהיר להשבת חיי התושבים בכרמל לסדרם. מנכ"ל משרד ראש הממשלה ילווה את משרדי הממשלה הרלוונטיים בשיקום נזקי השריפה והשבת החיים על כנם. 60 מיליון השקלים יוקצו בשלב הראשון, כאשר תיבחן הקצאת תקציבים נוספת ככל שיהיה צורך.

תוכנית הסיוע תכלול, בין היתר, פיצוי לרשויות המקומיות בגין הנזקים שנגרמו בשטחן במטרה לתת מענה להוצאות פינוי וקליטת אוכלוסייה, מאמצי כיבוי, ניקיון הישובים, טיפול בתשתיות ועוד. נתניהו הנחה את שר האוצר להגיש תוך 4 ימים מיפוי של הנזקים שנגרמו כתוצאה מהשריפה והכיסוי הביטוחי, הציבורי והממשלתי, ובתוך 4 ימים נוספים מדיניות ומתווה יעיל למתן מענה הולם ומהיר למימוש הביטוחים ולפערים בגין נזקים שלא בוטחו במלואם.

לצורך חזרה מיידית של כלל התושבים שביתם נשרף, ליישוביהם, הוחלט כי מינהל הדיור הממשלתי יציב באופן מיידי מבנים יבילים ביישובים שהם נשרפו בתים ומבני ציבור. במטרה לשקם את שמורת הכרמל הוחלט כי תגובש תוכנית מקיפה לשיקום החי והצומח שנפגעו בשריפה, לרבות החי-בר בחניונים וחוות הכרמל. כמו כן הוחלט לתגבר את מערך הרווחה באזורים שנפגעו ותגובש תוכנית לצורך שיקום והעצמת האזרחים, הרשויות והקהילות אשר נפגעו ומתן סיוע לאוכלוסיות בעלי צרכים מיוחדים.

בצהרי היום הורה נתניהו לעצור את הגעת מטוסי הכיבוי, שכן לדבריו סדר הכוחות אווירי הקיים הינו מספיק ומאפשר מתן טיפול אופטימלי לכיבוי האש. ראש הממשלה פנה גם למבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס בבקשה שיבדוק את ההיערכות לשריפה.

מחרתיים תתכנס ועדת הכספים לדיון ציבורי בנושא הפיצוי הכספי שיינתן לנפגעי השריפה בכרמל. בדיון ישתתף גם שר הפנים אלי ישי, שכלפיו הופנתה ביקורת רבה שכן הוא האחראי על מערך שירות הכבאות בישראל. ישי יציג בדיון את תקציב משרד הפנים ושירות הכבאות.