מה רוצים מאלי ישי?

מי שמאמין שמצב הכבאות היה שונה אם שר הפנים היה נגיד מופז, ברק או נתניהו - שיקום

אין לי כמובן שום התנגדות שאלי ישי יפוטר, ולא רק בגלל השריפה, אבל אני לא כל כך מבין איך זה יועיל. נכון שזה מתבקש על פי עיקרון האחריות המיניסטריאלית, אבל למה דווקא ישי? אפילו אחרי מלחמות כושלות אף אחד לא התפטר, ונזקקנו לוועדות חקירה כדי לדחוף את האחראים החוצה, וגם אז רק את חלקם.

ומה כל זה עוזר? לאחר הוועדות הם מתקבלים על ידי הציבור בכבוד והדר ושלל תפקידי מנהיגות, כמו השטיח האדום שפרשה לאחרונה מפלגת קדימה לרגליו של דן חלוץ, רמטכ"ל מלחמת לבנון השנייה, שבוודאי היתה לא פחות נוראה מאסון השריפה. לא רק שאין אחריות במקומותינו, אלא שבמקומה יש מענקים ופרסים לאנשים שבמסגרת אחריותם קרו אסונות לרוב. אז דווקא שאלי ישי יילך?

פרשנות צדקנית

אני מאזין לקולות הפרשנים הצדקנים, ולא יכול להימנע מלחייך. כשאלי ישי רוצה כסף עבור הישיבות הוא יודע יפה מאוד איך להשיגו - הוגים פרשנים רבים. זה כמובן נכון, אבל מה זה קשור לעניין?

האם יש שר שאין לו משהו שהוא נאבק עבורו במיוחד, תוך הזנחת תחומים אחרים? ההבדל הוא שהמטרות לשמן נאבק ישי אינן פופולריות, אז קל להכות בו בנקודה זו.

נניח לרגע שבשנים האחרונות שר הפנים היה אדם אחר. נגיד שאול מופז, או אהוד ברק, או בנימין נתניהו, או יובל שטייניץ או כל מי שתרצו. מי שמאמין שמצב שרותי הכבאות היה שונה - שיקום, ויישאר עומד כדי שנראה.

אני, מכל מקום, נשאר לשבת. שום דבר לא היה קורה אחרת - כמו שהיה במלחמת יום הכיפורים וכמו שהיה במלחמת לבנון. האם פוליטיקאים אחרים, כולל גנרלים עזי נפש, היו נאבקים בשביל לשפר את שירותי הכבאות? נו, באמת.

פתרון קל מדי

אנחנו יודעים עכשיו, שרבים היו מעורבים באסון השריפה הגדולה. נתניהו התריע, ישי השמיע, הממשלה ישבה, האוצר כתב צ'ק, מפקדי הכבאים לא כל כך מיהרו. וזהו. מעבר לכך לא נעשה דבר. לא נקנו מטוסים, לא בוצעו שיפורים, לא הוגדל כוח האדם, שום דבר. אז ישי אחראי, ללא ספק. אבל כך גם כל השאר ששמעו, הבינו, ידעו - ולא ממש התייחסו. כי לכולם, כ-ו-ל-ם יש עניינים "חשובים" יותר לעסוק בהם, לכ-ו-ל-ם יש נושאים יותר סקסיים ללכת אתם לתקשורת.

לכן אני מתנגד לפיטורי ישי - זה פתרון קל מדי. אם הוא יפוטר (מה שלא יקרה כמובן), זה ייתן לכולנו הרגשה ש"עשינו" משהו, שמישהו משלם את המחיר ואפשר לחזור לשגרה. כלומר, להכנת האסון הבא.

הרב עובדיה צודק

אתם יודעים מה? - אני חושב שבתוך ים הסיסמאות והקלישאות של פוליטיקאים ועיתונאים, בולטת לטובה אמירתו של הרב עובדיה יוסף: "הגמרא אומרת שאין הדלקה מצויה, אלא במקום שיש חילול שבת". כלומר, מחללי השבת החילונים אשמים.

צודק לגמרי. מי אם לא החילונים, שהם הרוב במדינה, אחראים לכך שהדת נמצאת בקישקעס של המדינה, שאלי ישי הוא שר הפנים, שעובדיה אומר לכל ראש ממשלה מה לעשות, שמיליארדים הולכים לאברכים? מי אחראי לכל אלה אם לא מחללי השבת שההתבכיינות היא אצלם תחליף לעשייה?

matigolan@globes.co.il