הצביעות של אמזון.קום

אמזון ו-PayPal מחרימות את ויקיליקס אבל מעודדות פדופילים. מה לנון היה אומר על זה?

1. בסוף השבוע פורסם כי חברת אמזון, שמארחת את ויקיליקס בשרתיה, נכנעה ללחץ פוליטי והסירה את האתר. אמזון לא לבד. גם PayPal, חברת הסליקה המקוונת הגדולה בעולם, הודיעה כי לא תספק שירותים לוויקיליקס, וכך לא ניתן יהיה לתרום לאתר.

מצד אחד, אין מה להתרגש, הרי את ויקיליקס אפשר כבר למצוא בכתובת אחרת, http://wikileaks.ch. האחראים על האתר כבר הודיעו, בלשון שמתאימה יותר לפסח מאשר לחנוכה, כי ככל שיענוהו - כן ירבה וכן יפרוץ.

ואם השוויצרים ייכנעו גם הם ללחץ, מיד יימצא פתרון אחר. את ויקילקס כבר אי-אפשר יהיה להוריד מהאוויר. וגם אם ירד ליום-יומיים, האתר המותקף כבר מציע לכל דורש קובץ ענקי ודחוס של כל המסמכים המודלפים.

אבל מצד שני, יש ועוד איך ממה להתרגש: מהצביעות והחולשה של אמזון ו-PayPal. רק לפני חודש העלתה אמזון לחנות המקוונת שלה ספר הדרכה לפדופילים. אל מול הטענות הרבות שהועלו מולה נשאה החברה את שם חופש הביטוי והשאירה את הספר. זו לא היתה הפעם הראשונה או היחידה שתוכן שנוי במחלוקת נמכר באמזון. גם ב-PayPal לא ממש בודקים בציציות של כל חברה, ודרך PayPal אפשר לשלם תמורת שירותים די מלוכלכים, אם אתם מבינים למה אני מתכוון.

אז פדופילים כן, פורנו בכיף ושירותים מיניים כמה שתרצו - אבל התכתבויות בין דיפלומטים, זה בשום פנים ואופן לא. לא יודע מה אתכם, אותי זה קצת מרגיז.

2. ביום שלישי תושק מערכת ההפעלה של גוגל, כרום OS. זה הולך להיות מעניין מאוד. בשלב ראשון תשחרר החברה את מערכת ההפעלה שלה על עשרות אלפי מחשבי נטבוק, שיחולקו לעובדי גוגל ובני משפחותיהם.

הצעד הזה של גוגל הוא צפוי והגיוני, ועדיין יש בו משהו מדאיג מעט: התחזקות המגמה עליה התרעתי לא פעם, החלוקה בפועל של האינטרנט בין שתי חברות ענק, גוגל ופייסבוק. הסגירות והמחנאות תופסות את מקומן של הפתיחות והחופשיות. אפל, גוגל ופייסבוק ממשיכות להקים כל אחת את ארגז החול שלה ולגדר אותו. כל אחת תספק לך את כל מה שתרצה, אבל אף אחד לא תספק לך את מה שאתה צריך: פרטיות.

3. ביום רביעי יציין העולם 30 שנה להירצחו של ג'ון לנון. בראיונות שנתנה האלמנה יוקו אונו לתקשורת היא ציינה כי אם לנון היה חי היום, אין לה ספק שהיה משתמש בפייסבוק, בטוויטר ובכל אלה.

שאלות מהסוג הזה - מה היה אומר כך וכך על האינטרנט לו היה חי היום - תמיד שעשעו אותי, אני מוכרח להודות. הרי אנחנו, שחיים היום, אם אפשר לקרוא לזה חיים, לא מצליחים לגבש דעה אחידה על כל האינטרנט הזה, אז גווייה בת 30 תצליח?

חבל שלא שאלו אותה אם לנון החי היה מעדיף לגלוש באקספלורר, בפיירפוקס או בכרום, איך היה מסתדר עם סקייפ ובכלל מה דעתו על ענן מחשוב. אני בטוח שהוא היה אוהב את זה, ג'ון קשישא. אחרי הכול, האיש תמיד ידע להעריך ריחוף טוב.

אבל אנחנו לא צריכים את יוקו אונו בשביל לדעת מה היה אומר לנון על ויקיליקס. אני משוכנע שהאיש היה מתיישב ורושם צ'ק לפקודת אסאנג'.