כץ לאוצר: "אתם תדפקו את אנשי הקבע; אני מכיר אתכם"

(עדכון) - יו''ר ועדת העבודה והרווחה בדיון על העלאת גיל הפרישה בצה"ל: "איך קבעתם שאדם שבעוד 3 שנים צריך לצאת לפנסיה יצטרך להישאר עוד 6 שנים? זה בסדר?"

ח''כ חיים כץ (ליכוד), יו''ר ועדת העבודה והרווחה של הכנסת, תקף היום (ב') שוב את משרד האוצר בסוגיית העלאת גיל הפרישה בצה"ל, שמופיעה בחוק ההסדרים. זהו דיון שלישי שהתקיים בוועדה בנושא זה, וגם הוא סוער במיוחד.

"אני לא יודע איזה מוח מעוות חשב על זה", אמר כץ. "איך קבעתם שאדם שבעוד 3 שנים צריך לצאת לפנסיה יצטרך להישאר עוד 6 שנים. זה נראה לכם תקין? זה נראה לכם בסדר? אתם תגידו לי שהצבא חתם על זה; אז חתם... אמא שלי אמרה שכל שינוי צריך להיות במידה. פה הלכתם רחוק מדי. ההסדר הזה אינו סביר".

נזכיר כי לפי מתווה העלאת גיל הפרישה, משרתי קבע בני 39 שהיו אמורים לצאת לגמלאות בגיל 42 לפי המתווה הקודם, יאלצו להמשיך את השירות עד גיל 45 (עוד 6 שנים) לפי המתווה החדש. ככלל, לפי הצעת החוק, גיל הפרישה הממוצע של אנשי הקבע יעלה מ-45 ל-50 משנת 2029. חיילים שאינם לוחמים יפרשו בגיל מינימלי של 48 במקום 45.5 וגיל הפרישה ללוחמים יישאר 42.

"זו העלאה ב'בום'", אמר כץ. "אגיד לכם את האמת: אני לא דיברת עם הצבא על העניין הזה. פשוט פתחתי את הטבלה, ראיתי את המתווה ואמרתי לעצמי: זה פשוט לא סביר. החוק הזה הוא רע".

תוספת שכר

יו''ר ועדת העבודה דרש גם תוספת שכר למשרתי הקבע אשר יאלצו לשרת יותר עקב העלאת גיל הפרישה. "אני לא חושב שצריכים לפתוח עוד דרגות. אתה שולח אנשים כאן לעוד 7 שנים עבודה ואתה לא נותן להם כלום? אז אתה דורך עליו ואני לא שם. איך אתה רוצה שאני אתייחס אליך שאתה גוזל מאנשי קבע כסף?", שאל כץ את פקידי האוצר.

"הצעת החוק אינה מטפלת בתוספות שכר", הסביר פקיד האוצר שנכח בדיון. כץ השיב לו: "אני יודע שאתם תדפקו את כל אלו שיאלצו להישאר עוד 7 שנים בשירות. אני יודע מידע אישי; אני מכיר את האוצר. לא יעלו את השכר כדי לא להעלות את הפנסיה לגמלאים. מה הגחמה המטומטמת הזו? זה סביר? זה נורמאלי? אתה עושה את זה כי משרתי הקבע אינם יכולים להיאבק על הזכויות שלהם?".

נזכיר כי צה''ל הוא בין הארגונים הבודדים במגזר הציבורי שלא חתם על הסכם הצמדה החדש כך שגמלאות משרתי הקבע עדיין צמודות לשכר העובדים הפעילים ולא למדד המחירים לצרכן כמו ברוב המגזר הציבורי.

סביב נושא זה דרש כץ לשלם למשרתי הקבע את תוספת השכר אשר נקבעה בהסכם שנחתם בין האוצר להסתדרות לפני שנתיים. לפי הסכם זה, המכונה "הסכם עופר עיני", עובדים אשר לא הצמידו את גמלאותיהם למדד, לא זכאים לתוספת שכר.

"הגמישות שלנו קטנה"

"תפסו את החיילים הללו כבני ערובה. אתם לוקחים שבויים אז גם אני לוקח שבויים: אני רוצה שתשלמו לחיילים הללו את ה-2,000 שקל הללו (תוספת שכר). אני חושב את עצמי כאדם מוסרי ואני חושב שאדם מוסרי לא היה עושה דבר כזה. מה החיילים הללו אשמים שהגמלאים לא עברו להצמדה למדד המחירים לצרכן? אתם תשלמו את האלפיים שקל הללו. תעשו שיחה עם אילן לוין (הממונה על השכר באוצר - א.פ.) כי זה לא מוסרי. תגמרו כבר עם הענישה הקולקטיבית. כשיש מחבלים אנו לא הורגים את הילדים - אז די", סיכם כץ את הדיון.

על אף הנוקשות שמפגין כץ והאיומים לפיהם הצעת החוק תשתנה באופן קיצוני באוצר עדיין אופטימיים: "יש החלטת ממשלה והגמישות שלנו קטנה. אי אפשר להיכנס שוב למו''מ", מסר בכיר באוצר אשר סבור כי הצעת החוק תעבור בקרוב בשינויים קלים בלבד.