בת 61 שפוטרה ממקאן: לא שילמו לי על 800 שעות נוספות

תובעת את משרד הפרסום ■ עורכת דינה: "הנוהג להעסיק עובדים בתחום הפרסום לאורך שעות ארוכות ללא תמורה הוא מנוגד לחוק" ■ מקאן-אריקסון בתגובה: התובעת פוטרה כדין

‎‎עובדת בת 61 שפוטרה ממשרד הפרסום מקאן-אריקסון תובעת את החברה על אי-תשלום של יותר מ-800 שעות נוספות, אותן עבדה לטענתה במשך שנים ללא שקיבלה תמורה.

‏באמצעות עו"ד שרון טייץ הגישה באחרונה העובדת המפוטרת לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב תביעה בסך כ-82 אלף שקל נגד מקאן-אריקסון, שבמסגרתה היא טוענת כי פוטרה מעבודתה כמזכירה בחברה באופן המנוגד לחוק, ותוך שחברת הפרסום נותרה חייבת לה תשלומים רבים בגין שעות עבודה נוספות.

‏לדברי התובעת, היא החלה לעבוד במשרד הפרסום ב-2001, ובשלהי 2008 הוצע לה לעבור תפקיד ולמלא משרה של מזכירת סמנכ"לים, שביצעה קודם לכן עובדת אחרת שיצאה לחופשת לידה. לטענתה, הובטח לה כי לא מדובר שתפקיד זמני, ואולם לאחר כחודשיים וחצי הודיעה לה מנהלת משאבי האנוש על כך שהיא מפוטרת, וזאת "בפגישה מקרית בעודן עומדות ליד המעלית".

‏התובעת מוסיפה וטוענת, כי ביושבה בביתה לאחר פיטוריה המבישים, שהתרחשו ב"שיחת מסדרון", היא מצאה סטנוגרמות מפורטות של שעות עבודתה, כפי שתועדו בשעון הנוכחות שבמשרד, משנת 2004 ועד סוף 2008, ואז התברר לה כי לאורך השנים היא עבדה שעות נוספות רבות מבלי שקיבלה תמורה כספית בעבורן.

‏בנוסף לתביעת התשלום בגין השעות הנוספות, מבקשת התובעת מבית הדין לחייב את מקאן-אריקסון לשלם לה כ-29 אלף שקל בגין פיטורים שלא כדין. לדבריה, "פיטוריה ליד המעלית נעשו בצורה מבישה, ללא סיבה מוצדקת ובחוסר תום-לב".

‎‎ויתור חסר תוקף

‏בתביעתה מודה התובעת כי לאחר שפוטרה, שילמה לה מקאן-אריקסון, לאור שנות עבודתה הרבות, סכום חד-פעמי של 50 אלף שקל. ואולם, לדבריה, סכום זה ניתן לה כמתנה על תקופת עבודתה הארוכה, עוגמת-הנפש שנגרמה לה בשל הפיטורים, ואין לו כל קשר לשעות הנוספות.

‏עוד טוענת התובעת כי עם פיטוריה, דרשה ממנה מקאן-אריקסון לחתום על מסמך ויתור זכויות, והיא חתמה עליו בשל הלחץ הנפשי הקשה שבו נמצאה בעת הפיטורים ומבלי שידעה כי היא זכאית לקבל תשלומים רבים בגין שעות העבודה הנוספות שביצעה. לכן, טוענת התובעת, אין לכתב הוויתור כל תוקף. ‏

לדברי באת-כוחה של התובעת, עו"ד טייץ, "הנוהג להעסיק עובדים בתחום הפרסום לאורך שעות ארוכות ללא תמורה הוא מנוגד לחוק, ואינו פוטר את המעסיק מתשלום, וזאת גם שנים לאחר שנעברה העבירה".

לטענתה, אם תתקבל התביעה - הדבר עלול לחולל גל תביעות של מיליוני שקלים כנגד חלק מחברות הפרסום ועסקים בענפים נוספים במשק, הנוהגים לכאורה‏ לדרוש מעובדיהן להתייצב לשעות עבודה ארוכות, שלא תמיד מדווחות כחוק. ‏‎‎‏

מקאן: התובעת פוטרה כדין

ממקאן-אריקסון נמסר כי "התובעת פוטרה כדין, בשל חוסר שביעות-רצון מעבודתה. עם זאת ועל רקע נסיבות חייה האישיים, שולם לה, בנוסף לקבלת מלוא זכויותיה, מענק יוצא דופן בגודלו, בגובה של כ-90 אלף שקל".

בנוסף נמסר ממקאן-אריקסון כי "התובעת קיבלה גם מחשב במתנה ואף סיוע של ממש במציאת עבודה חדשה, כמחוות של רצון טוב. יתירה מזו, גם לאחר פיטוריה הודתה התובעת לחברה ולאנשיה על עזרתם הרבה ועל היחלצותם למענה בשעותיה הקשות. היא אף הגדילה והגדירה זאת כתמיכה ש'לא זכתה לקבל גם מהוריה'.

"אין לחברה אלא להצר ולהביע תמיהה על כך שהתובעת בחרה בעיתוי יוצא דופן (התביעה הוגשה כבר בחודש מאי 2010) כדי להכפיש את החברה ולהתכחש למטיביה". ‏