בחירת הציבור: האירוע הכלכלי של השנה, וממה מוטרדים האזרחים?

סקר הגל החדש: גם אתם בחרתם בפישר כאיש השנה ■ וגם: מיהו המנכ"ל המוערך בישראל? ■ פרויקט איש השנה 2010 - האנשים החזקים בכלכלה הישראלית

איש השנה בכלכלה:

רק חצי מאנשי השנה בכלכלה הם מהמגזר העסקי

נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, הוא לא רק הבחירה של "גלובס" לתואר איש השנה של 2010. גם הציבור חושב שפישר, שנלחם בצניחת הדולר ובעליית מחירי הנדל"ן, הוא איש השנה בתחום הכלכלה. פישר כובש את המקום הראשון בקלילות וגורף 48.7% מקולות הנשאלים בסקר הגל החדש. הבחירה בפישר בולטת בעיקר בקרב הגברים (60% מהם בחרו בפישר), וכן בקרב גילאי 55 ומעלה, שאצלם הוא מקבל 65% מהקולות.

במקום השני, הרחק מפישר, נמצא יצחק תשובה, בעל השליטה בקבוצת דלק, עם 7.6% מהקולות. תשובה זוכה במקום השני ככל הנראה בעיקר על רקע תגלית הגז תמר, שאמנם אירעה בשנת 2009, אך עדיין מסרבת לרדת מהכותרות.

הבחירה בתשובה בולטת בעיקר בקרב הקהל המסורתי, שם הוא זוכה ל-13.3% מהקולות ובקרב בעלי הכנסה גבוהה משמעותית מהממוצע (14% מהם בוחרים בו). במקום השלישי, ובהפרש קטן מתשובה, נמצא נוחי דנקנר עם 6.5% מהקולות. דנקנר פופולרי בעיקר בקרב הנשאלים בגילאי 65 ומעלה. אצלם הוא זוכה ל-21% מהקולות.

עוד מעניין לציין כי מתוך ששת אנשי השנה שקיבלו את מרב הקולות, רק מחציתם אנשי עסקים. מלבד פישר, מי שעוד משתייכים לסקטור הציבורי הם שר האוצר, יובל שטייניץ, ושר התקשורת, משה כחלון, שזוכים לכ-4% מהקולות כל אחד. כחלון מדורג ברשימת אנשי השנה בתחום הכלכלה, בעיקר בזכות המהלך להפחתת דמי הקישוריות, שצפוי להיטיב עם הצרכנים.

המנכ"ל המוערך ביותר:

כדרך הטבע, שלמה ינאי

שלמה ינאי, מנכ"ל טבע, חברת התרופות הגנריות הגדולה בעולם והחברה הגדולה ביותר במשק הישראלי, זוכה לאהדה בקרב הציבור. ינאי מדורג במקום הראשון כמנהל המוערך ביותר במשק - 27.8% ממשתתפי הסקר בחרו בו.

ינאי, שבעבר התפרסמו הערכות ולפיהן הוא עשוי לפנות בעתיד לפוליטיקה, זוכה לאהדה בעיקר בקרב גילאי 65 ומעלה. בקבוצה זו בחרו בו 42.9% מהנשאלים. ינאי, אלוף במיל', פופולרי גם בקרב חיילים, וקיבל 33% מהקולות בקבוצה זו.

את המקום השני תופסת עופרה שטראוס, יו"ר שטראוס גרופ, עם 12.2% מהקולות. שטראוס אינה מכהנת כמנכ"לית, ובכל זאת זוכה להערכה, והצלחת שטראוס בשנים האחרונות מזוהה בעיקר איתה. במקום השלישי נמצאת המנכ"לית הוותיקה של בנק לאומי, גליה מאור, עם קרוב ל-9% מהקולות. מאור זוכה לאהדה בקבוצת גילאי 65, אצלם היא מדורגת במקום השני עם 21.4% מהקולות.

אחרי מאור נמצא גיל שויד, ממייסדי חברת אבטחת המידע צ'ק פוינט, הנחשבת אחת ההצלחות הגדולות של ההיי-טק הישראלי. שויד מקבל 7.5% מקולות הנשאלים, אולם הפופולריות שלו עולה בעיקר בקרב בעלי שכר גבוה מהממוצע. בקבוצה זו הוא מדורג במקום השני עם 13.7% מהקולות.

האירוע הכלכלי של השנה:

הציבור מוטרד מעליית מחירי הנדל"ן

הרבה אירועים כלכליים התרחשו בשנה האחרונה, אך לציבור אין ספק מה האירוע החשוב ביותר. יותר מ-40% ממשתתפי סקר הגל החדש בחרו בעליית מחירי הנדל"ן כאירוע הכלכלי של השנה. העלייה המתמשכת במחירי הנדל"ן המוערכת בשנה האחרונה בכ-15% מטרידה בעיקר את האוכלוסייה שאינה עובדת. 57.1% ממשתפי הסקר שאינם עובדים בחרו באירוע זה כאירוע הכלכלי של השנה.

במקום השני ובהפרש ניכר מהראשון, נמצאת הפחתת דמי הקישוריות של חברות הסלולר. אירוע זה זוכה לבחירה של 15.7% מהנשאלים. הפחתת דמי הקישוריות, שתיכנס לתוקפה בתחילת שנת 2011, נתפסת כחשובה בעיקר בקרב העצמאים וזוכה ל-30.8% מקולותיהם. ניתן להעריך כי העצמאים שמשלמים מכיסם את חשבון הסלולר, מעריכים יותר את החיסכון הצפוי מההפחתה.

במקום השלישי, ובהפרש קטן, נמצאות רכישות הדולרים על ידי בנק ישראל, עם 15.1% מהקולות. אירוע זה זכה לתוצאות גבוהות בקבוצת הסטודנטים ובקרב החרדים עם כ-25% מהקולות בכל אחת מהקבוצות.

ההייפ סביב מניות הגז והנפט בבורסה, שהתנפחו בשנתיים האחרונות במאות אחוזים, נתפס כאירוע הכלכלי של השנה בקרב 10.2% מהנשאלים, ו-26.7% מהחיילים בחרו בו. אירוע אחר מתחום הגז - ועדת ששינסקי, שפרסמה לאחרונה את מסקנותיה הקוראות להגדלה משמעותית של המיסוי על הכנסות מתחום הקידוחים, לא נתפס כמשמעותי מדי בעיני הציבור. פחות מ-3% מהמשתתפים בסקר בחרו בו כאירוע הכלכלי של השנה, וזאת למרות ההשלכות הדרמטיות שלו על קופת המדינה ועל כדאיות קידוחי הגז בישראל.