גם ריברבד מעוניינת ברדוור: מתחרה עם HP על רכישתה במיליארד ד'

החברה האמריקנית מציעה לבעלי המניות של רדוור 47 דולר למניה - פרמיה של 45% ■ HP, כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", עדיין בתמונה

חברת רדוור אמנם אינה מגיבה בחודשים האחרונים לגבי היותה על המדף והאפשרות כי תימכר בקרוב, אך ברור כי היא מעוררת עניין בקרב ספקיות ציוד תקשורת נוספות.

אל HP, שמנהלת עדיין מו"מ לרכישת רדוור, כפי שפורסם לראשונה ב"גלובס", הצטרפה בתקופה האחרונה גם חברת ריברבד (Riverbed) האמריקנית. ההתמחרות מול שתי החברות נעשית סביב מחיר של 47 דולר למניה, מה שמשקף לרדוור שווי כולל של 900 מיליון דולר עד מיליארד דולר, פרמיה של 45% מעל למחירה הנוכחי.

ברדוור ממשיכים את הקו שליווה את החברה בחודשים האחרונים, ומסתפקים ב"אין תגובה" המסורתי לגבי כניסת ריברבד לתמונה. גם בשיחת הוועידה שלאחר פרסום הדו"חות לרבעון השלישי של 2010 סירבו בכירי החברה להתייחס למו"מ לרכישתה, אך ציינו כי "החברה שומרת על עיניים ואוזניים פקוחות לצורך הגדלת הערך למשקיעים".

ברדוור מכירים את ריברבד היטב. שתי החברות משלימות האחת את השנייה מבחינת היכולת הטכנולוגית; משתפות פעולה בהפצת מוצרים; ולפיכך, ניגשות ביחד לחלק מהמכרזים סביב נושא תשתיות התקשורת.

משלימות זו את זו

ריברבד הוקמה ב-2002 ונחשבת לאחת הכוכבות של שוק התקשורת בעשור האחרון. שווי החברה בנאסד"ק הוא 5.1 מיליארד דולר, והיא סיימה את הרבעון האחרון עם מכירות של 147 מיליון דולר שלוו ברווח נקי של 13 מיליון דולר.

המיזוג שעל הפרק אינו רק בין שתי החברות אלא גם בין שני התחומים שבהן הן פועלות. רדוור פועלת בתחום שיפור ביצועי אפליקציות על-ידי ניטור עומסים על-גבי האינטרנט (ADC), ואילו ריברבד מציעה אופטימיזציה של רשתות ארגוניות בין סניפים מרוחקים (WOC).

אחת המגבלות שמונעות את כניסת עידן ענן המחשוב - גישה לאפליקציות ולמשאבי מחשוב הנמצאים על חוות שרתים מרוחקת - היא בביצועי הרשתות ופתרון משותף עשוי לשפר את התמונה.

שתי החברות משלימות זו את זו גם מבחינת הגישה לשוק. ריברבד חלשה יחסית באירופה ובאסיה, נקודת תורפה שרדוור יכולה להשלים.

לריברבד יש 400 מיליון דולר בקופה, ועסקה שכזו תכלול מרכיב גבוה של מניות - מה שמסביר את נכונות החברות לשלם פרמיה מכובדת שכזו. מאז יולי האחרון מניית ריברבד המריאה ב-230%. צירוף היכולות של רדוור אמור להרחיב את ההיצע שלה מצד השיפור בביצועי האפליקציות, אבטחה, וגישה מהירה למרכזי הנתונים הארגוניים.

היגיון דומה עשוי להביא לשולחן המו"מ מול רדוור לא רק את HP וריברבד אלא גם חברות נוספות משוק התקשורת - כגון סיסקו. כך שהמוטיבציה של ריברבד לרכוש את רדוור עשויה להיות גם במטרה למנוע כניסת מתחרים.

"גלובס" חשף לפני כשלושה חודשים שרדוור במגעים לקראת מכירתה האפשרית ל-HP או ל-IBM, לפי מחיר של 45 דולר למניה, שמשקף לחברה שווי של 945 מיליון דולר. הייתה זו אז פרמיה של יותר מ-60% על מחיר השוק, ובעקבות הפרסום ב"גלובס" עלה מחיר המניה בכ-40% ביום אחד.

היום מניית רדוור נסחרת במחיר של 32.8 דולר, שמשקף לחברה שווי של 646 מיליון דולר. לאורך שלושת החודשים האחרונים המשיכה החברה במגעים עם HP, ובעקבות חשיפת המגעים, רדוור עלתה על הרדאר, וריברבד נכנסה גם היא לתמונה.

זו לא הפעם הראשונה שראשיה של רדוור מנהלים מו"מ למכירתה. רדוור הונפקה לראשונה בנאסד"ק בסוף 1999, ותוך זמן קצר מנייתה זינקה ממחיר של 18 דולר ל-80 דולר, ושלושה חודשים אחרי ההנפקה הראשונית, בינואר 2000, בוצעה הנפקה משנית לפי שווי של כ-800 מיליון דולר.

בעלי המניות הגדולים שלה ניצלו את ההזדמנות ומכרו חלק מהאחזקות, וכך היו"ר יהודה זיסאפל גרף 29 מיליון דולר; אחיו זהר זיסאפל גרף 8.8 מיליון דולר; ומנכ"ל החברה, רועי זיסאפל קיבל 5.4 מיליון דולר.

בשנים 2005-2007 רדוור איכזבה את המשקיעים עם אזהרות רווח סדרתיות ותוצאות פיננסיות מידרדרות. המהפך הגיע עם רכישת חטיבת Alteon של נורטל בתחילת 2009 תמורת 17 מיליון דולר.

מאותה נקודה צמחו הכנסות ורווחי החברה, וברבעון השלישי היא הציגה תוצאות שיא ועקפה את התחזיות.