אלי ישי: "האוצר מעכב השיקום מהשריפה"; האוצר: "ישי ביקש תוספות לישיבות ולא לכבאים"

שטייניץ וישי מצחצחים חרבות ■ ל"גלובס" נודע כי האוצר מקצץ 8 מ' ש' מתקציב כיבוי האוויר ■ משרד הפנים יציג מחר נתונים לפיהם תקציב הכיבוי האווירי ב-2011 יעמוד על 3.5 מיליון ש' בלבד ■ האוצר מתגונן: "זה קשקוש. כל מה שביקשו - קיבלו. ישי לא ביקש תוספות לכבאים"

בעוד ראש הממשלה מסביר כי הדרך היחידה להתמודד עם שריפות ענק היא באמצעות סיוע אווירי, מפחית משרד האוצר את תקציב הכיבוי האווירי בכ-8 מיליון שקל לשנה הבאה, כך עולה מנתונים שצפוי להציג מחר (ג') שר הפנים, אלי ישי, בוועדת הכספים של הכנסת והגיעו ל"גלובס". לפי נתונים אלה, משרד האוצר מקצה 3.5 מיליון שקל בלבד לתקציב הכיבוי האווירי ל-2011.

בשנת 2010 הצליח משרד הפנים להגדיל את הסכום שהקצה האוצר לכיבוי אווירי ב-7.8 מיליון שקל והסכום הכולל עמד על 10 מיליון שקל. אולם בתקציב 2011 הפחית האוצר חזרה את הסכום ולפי שעה הוא עומד על 3.5 מיליון שקל בלבד. רק לשם השוואה, עלות שכירתו של מטוס כיבוי השריפות האמריקני, ה"סופר טאנקר", נאמדת ב-2 מיליון דולר לעשר שעות של פעילות.

לטענת משרד הפנים, תקציב המשרד לאיגודי הכבאות שיוצג מחר בוועדת הכספים מוכתב לו ע"י האוצר. כל שינוי שמבקש שר הפנים לבצע דורש את אישור האוצר וועדת הכספים. התקציב, כפי שיוצג מחר, צפוי להיות מאושר בכנסת בקריאה שנייה ושלישית ב-26 בדצמבר.

עוד עולה מנתוני משרד הפנים כי התקציב לניהול המטה ובית הספר לכבאות יעמוד ב-2011 על כ-10 מיליון שקל - 7 מיליון שקל פחות לעומת 2010. במשרד הפנים ניסו להיאבק על תוספת, אולם המאמצים לקדם את העלאת התקציב לבית הספר לא צלחו.

תקציב שירותי הכבאות הכולל לשנת 2011 יעמוד על 218 מיליון שקל - 6% מתקציב משרד הפנים. זאת, לעומת תקציב של 171 מיליון שקל בשנת 2010. בראשונה, הצליח משרד הפנים להשיג עיגון של התוספות הניתנות לו מדי שנה בסכום המקורי שמקצה האוצר לנושא. התוספת, על פי החלטת הממשלה ב-2010 עמדה על 100 מיליון שקל, אולם עד כה התקבלו במשרד הפנים 40 מיליון שקל, וגם זאת בהרשאות להתחייב בלבד ולא במזומן. על פי החלטת הממשלה, הכסף יתקבל במשרד רק שנה לאחר הזמנת ציוד.

שר הפנים אמר היום בעת שסייר ביישובים שנפגעו מהשריפה: "אנו נמצאים במדינה שבה בעלי הסמכות, קרי פקידי האוצר, נעדרת מהם האחריות הציבורית ואילו אנחנו נבחרי הציבור, נלקחת מאיתנו הסמכות לטובת פקידי האוצר. לא אתן שהביורוקרטיה באוצר תהיה גורם מעכב לתהליך השיקום".

ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "הכסף בתקנת תקציב פנים אינו כלל תקציב קרן כיבוי האש. הקרן מתוקצבת בקק"ל בחלוקה הבאה: 10% רשות הטבע והגנים, 60% משרד הפנים ו-30% קק"ל. באופן רגיל ישנם 6 מיליון שקל בשנה, כאשר השנה התבקשנו להוסיף 3 מיליון שקל ולהקדים 3.5 משנת 2011 - תוספות אלו אושרו על ידינו".

22
 22

משרד האוצר מתגונן: ישי דיבר על ישיבות, לא על תוספות לכבאים

"זה קשקוש. כל מה שביקשו - קיבלו", מגיב היום בכיר במשרד האוצר על טענות משרד הפנים לייבוש תקציבים. "ביקשו 100 מיליון שקלים תוספת - אנחנו נתנו את 40 מיליון השקלים שהינו חייבים ועוד תקצבנו את 30 מיליון השקלים שמשרד הפנים היה צריך לשים. במהלך כל דיוני התקציב הם לא ביקשו אגורה אחת נוספת מעבר ליישום החלטת ממשלה. דיברו על הרבה דברים אחרים, כמו ישיבות, אבל תוספות לכבאים, הוא (אלי ישי - א"פ) לא ביקש". לדבריו, בהתאם להחלטת ממשלה המקצה את 100 מיליון השקלים, היה על משרד הפנים להגיש הצעת חוק שלפיה תוקם רשות ארצית לכבאות, אך "הוא לא הגיש וכבר עברו 4 חודשים". באוצר מזכירים עוד כי תקציב הכבאים הוחרג מהקיצוצים הרוחביים.

מי ישלם את הפיצויים?

בתוך כך גוברת המתיחות בין האוצר לבין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, וצוותו. סלע המחלוקת: השתתפות המדינה בפיצויים ומקור תקציבי לפיצויים. "ברור שיהיו פערים בין לשכת רה''מ לבין האוצר. אנו סבורים כי יש גם אחריות של חברות הביטוח שגבו פרמיות במשך שנים רבות במתן הפיצויים. לעומת זאת, ישנם גורמים במדינה שישר רוצים לפטור את חברות הביטוח", אומר בכיר במשרד האוצר ומוסיף כי לא נשקפת סכנת קריסה לאף חברת ביטוח בגין הפיצויים שהיא תצטרך להעניק. "ברור שאיפה שאין ביטוחים -המדינה כן תיכנס ותפעל. אבל גם פה חשוב מאוד לבחון את היקף הפיצוי תוך השוואת האירוע לאירועים דומים כמו מלחמת לבנון השנייה או שיטפונות", הוסיף הבכיר.

פקידי האוצר חלוקים עם אנשי ראש הממשלה גם בנושא המקור התקציבי לפיצויים. "ללא ספק המדינה תיכנס והאוצר יפצה. יש הרבה נושאים: תחולת בתים שלא הייתה מבוטחת, חיזוק הרשויות המקומיות, תוספות לשירותי הכבאות. אז צריכים לבחון מאיפה יבוא הכסף", אומר אותו בכיר, המתריע כי "גם לחברה הביטוח הממשלתית ענבל אין משאבים לשאת בכל העלויות הללו". הבכיר סיפר עוד כי לטענת רשות חוף הכרמל, האחראית על היישוב בית אורן, הנפגע העיקרי בשריפה, הנזקים נאמדים בכ-60 מיליון שקל. מבדיקה ראשונית שביצע צוות שהקים הממונה על שוק ההון, פרופ' עודד שריג, עולה כי יש בבית אורן ביטוחים בסך 20 מיליון שקל לפחות, אשר ניתן להפעיל אותם באופן מיידי, "אין שום טעם לוותר על הסכומים הללו", הוא אומר.

בכיר אחר באוצר מנסה להנמיך את הלהבות. "אם מי שלא ביטח את ביתו כלל יקבל פיצוי מלא מהממשלה - פירושו ששוק הביטוח יוחרב. ראש הממשלה מבין יותר טוב מכולם את העניין הזה. לכן אנו בודקים, ממפים את הדברים ובתוך שלושה ימים נדע".

משרד רה"מ: אין מתיחות

ממשרד ראש הממשלה נמסר בתגובה: "הדברים אינם נכונים. אין שום מתיחות, ולו מהסיבה הפשוטה שראש הממשלה הוא זה שמתווה את המדיניות ואת הדרך. משרד ראש הממשלה עובד בשיתוף פעולה מלא עם משרד האוצר ועם יתר המשרדים הרלוונטיים על מנת לפתור ביעילות ובמהירות את מפגעי השריפה הדחופים. רק הבוקר התקיימה ישיבה של ראש הממשלה עם מנכ"לי כל המשרדים הנוגעים בדבר, כולל בכירי האוצר, באווירה טובה וקונסטרוקטיבית, ובמהלכה הנחה ראש הממשלה את האוצר לתת מענק מיידי למשפחות שבתיהן נשרפו לצורך רכישת ביגוד, ספרי לימוד וכיוצא באלו. כל הגורמים הממשלתיים, בוודאי משרד ראש הממשלה ומשרד האוצר, פועלים במשותף למען מטרה זו".