סיביל יורופ קרסה; הבעלים צרפתי משך שכר של 20 מ' ש'

המפרק פשט על משרדי סיביל יורופ - והבעלים פיני צרפתי התפטר מתפקידיו ■ משך בשנים האחרונות שכר מצרפי של כ-20 מיליון שקל מקופת החברה שקרסה

דרמה בחברת סיביל יורופ שבשליטת פיני צרפתי. המפרק הזמני של החברה, עו"ד גיא גיסין, פשט אתמול (א') על משרדי החברה במגדל רוגובין-תדהר ברמת גן, והחרים מחשבים ומסמכים, כך נודע ל"גלובס".

צרפתי עצמו קופץ מסיפון הספינה הטובעת: אתמול הוא הודיע על התפטרותו מכל תפקיד בקבוצת סיביל, וכך עשה גם יעקב כספי, שכיהן כמנכ"ל החברה הבת, סיביל ג'רמני. צרפתי משך שכר מצרפי של כ-20 מיליון שקל מקופת החברה בשנים 2007-2009.

שתי החברות הקפריסאיות חייבות כ-200 מיליון שקל, בחלקים שווים, למחזיקי האג"ח. פעילות הנדל"ן שלהן במזרח אירופה, שבוצעה בעיקר באמצעות סיביל ג'רמני, נכשלה, והן נקלעו למשבר תזרימי קשה.

בקשה לפירעון מיידי

סיביל יורופ עדיין לא פרסמה את התוצאות לרבעון השלישי של השנה וסיביל ג'רמני סיימה את הרבעון בהפסד של 3 מיליון אירו (והפסד של 38 מיליון אירו מתחילת השנה). לדוחות של שתי החברות מצורפת הערת "עסק חי" בשל חשש מחדלות פירעון.

מאז שמונה עו"ד גיסין למפרק החברה בחודש אוקטובר, הוא פתח בחקירה ועל פי הערכות הגיע לממצאים קשים. אינדיקציה לכך התקבלה בדוח שהוגש לבית המשפט לפני כחודש, שבו נחשפו שורה של מהלכים תמוהים שביצע צרפתי בפרויקטים שונים של החברה באירופה. "יש מקום לבחון לעומק חשדות להעדפת נושים והברחת נכסים", כתב עו"ד גיסין, שקיבל מבית המשפט סמכות לחקור את נסיבות קריסתה של קבוצת סיביל.

במקביל לעו"ד גיסין, עוה"ד עופר שפירא ועודד גולדשטיין מונו לכונסים של סיביל ג'רמני. אם לא די בכך, לפני כשבועיים הגישה קרן Moore, נושה של החברה, בקשה בקפריסין לפירוק חברה בת של סיביל ג'רמני ודרישה לפירעון מיידי של הלוואה שהעמידה לה. סיביל חייבת לקרן כ-18 מיליון אירו, ונוסף לכך היא מחזיקה בשעבוד שני (אחרי דויטשה בנק) על הנכס העיקרי של החברה - מרכז מסחר קמעוני בשם "מקסימוס" בפולין.

ההלוואה המקורית ניטלה לפני שנתיים, בגובה של 10 מיליון אירו, וזינקה דרמטית, מכיוון שנשאה ריבית של "שוק אפור". לאחרונה הגיש המרצה לשוק ההון, נפתלי מנדלוביץ', הצעה להשקעה בחברה. גם הוא, כך מתברר, חזר בו, ומעדיף להישאר בשלב זה כנושה.

לסיביל יורופ התחייבויות (במאוחד) בגובה של רבע מיליארד אירו. בעלי תפקידים רבים עזבו את החברה, ומשקיעים שונים, כולל צרפתי עצמו, הגישו הצעות שונות להסדר חוב, שכללו "תספורת" אכזרית לנושים, אך גם בכך הם לא הצליחו לעמוד בסופו של יום. האג"ח של סיביל ג'רמני נסחרות בתשואת זבל של מאות אחוזים, והאג"ח של סיביל יורופ בתשואה של אלפי אחוזים.