לסקר לעובדים: חב' חשמל תגיע למצבם של שירותי הכבאות

במכתב לעובדי חברת החשמל, מוצא מנכ"ל החברה קשר בין האסון בכרמל לבין הקפאת הליכי הרפורמה בחברה ■ לטענתו, קידום הרפורמה הוא אחד משני הלקחים המרכזיים מהשריפה

"חברת החשמל תגיע למצבם העגום של שירותי הכבאות בישראל אם לא תושג הסכמה לרפורמה, כך מזהיר מנכ"ל החברה עמוס לסקר את עובדי החברה. לטענת המנכ"ל, קידום הרפורמה בחברה הוא אחד משני הלקחים המרכזיים שיש להפיק מהשריפה, מבחינת חברת החשמל.

במכתב מטעמו שהופץ היום (ב') לעובדים, המתאר את תרומתה של חברת החשמל לכיבוי השריפה בכרמל, קובע לסקר כי אחד משני הלקחים המרכזיים שיש להפיק מהאסון "נוגע בעקיפין לתהליכי השינוי המתמהמהים בחברה". לשיטתו "אחת הטענות שנשמעה כרכה את מצבו העגום של מערך הכבאות באי הסכמה בנושא רפורמה בתחום זה. ניתן לראות בנקל שהמשך המצב הנוכחי בחברת חשמל עלול להוביל אותנו למצב דומה במשק החשמל בישראל, ולכן חובה על כל הצדדים המעורבים לשים בראש סדר העדיפויות את המשא ומתן לשינוי המבני והארגוני".

הדיונים על הרפורמה בחברה היו אמורים להתחדש בחודש שעבר, אך פגישת ההתנעה המחודשת נדחתה מספר פעמים לבקשת ההסתדרות. הדיונים נערכים בהשתתפות נציגי העובדים, ההסתדרות, ההנהלה, רשות החברות הממשלתיות והאוצר. בהסתדרות מבקשים לחדש את הדיונים רק לאחר שייחתם הסכם הפנסיה החדש של עובדי החברה וגמלאיה ואולם החתימה מתעכבת בגלל שאלה משפטית קשה.

היועץ המשפטי לממשלה תומך עקרונית בעמדת גמלאים של החברה שלפיה ההסתדרות אינה מוסמכת לחתום על ההסכם בשמם. ההסתדרות תובעת למצוא פיתרון משפטי שיאפשר לה לחתום בשמם של הגימלאים וככל הנראה האפשרות היחידה לעשות זאת תהיה באמצעות חקיקה. עד כה הושגה בדיונים הסכמה על הפרק הראשון ברפורמה - השינוי המבני.

במסגרת זו הסכימו העובדים בפעם הראשונה להוציא תחנות כוח מבעלות החברה ולהעביר אותם לחברה חדשה שתהיה בשליטה פרטית. במסגרת הפרקים הבאים ברפורמה היו הצדדים אמורים לדון בהתייעלות, הכנסת הגמישות הניהולית, הסדרי פרישה מרצון והתמורה לעובדים על הסכמתם לרפורמה.