צפו - גרמנים: "הפכנו להיות לשכת הסעד של אירופה"

גלובס tv אזרחי גרמניה מתחילים לגלות עצבנות ■ "בצרפת אנשים משתקים את המדינה בגלל שינוי קטן בפנסיה - אצלנו מרוקנים את הקופה על צרות של אחרים וכולם שותקים"

שעת בוקר מוקדמת. שעה שבישראל "נהנים" מחורף עמוס טמפרטורות נושקות ל-30 מעלות - בשדה התעופה בפרנקפורט מוצאים עצמם עשרות אלפים מקורקעים לאחר שכ-300 טיסות בוטלו בשל סופת שלגים שמכבידה על צוותי הקרקע להכין את המטוסים להמראה. שעה שהם נעמדים בתורים מתפתלים בדרך להשתבץ לטיסה הבאה, נושא השיחה הפופולרי אף יותר ממזג האוויר הוא הכלכלה המדשדשת של האיחוד האירופי.

"הפכנו להיות לשכת הסעד של אירופה, זה מטורף", אומרת לי ג'וליה, אישה בת 40 מהמבורג. "אף אחד לא מרגיש את הפגיעה באופן פיזי ואישי ולכן אף אחד פשוט לא מזיז את התחת; אנחנו לא בחרנו את פאפאנדראו (ראש ממשלת יוון - ע.ר.) ולא הצבענו בשביל הממשלה באירלנד - איך יכול להיות שהכסף של המיסים שלי מממן את הכישלונות שלהם?".

ג'וליה לא לבד. אזרחי המעצמה הכלכלית החזקה באירופה שבמידה רבה מחזיקה את האור דולק במטה האיחוד בבריסל מתחילים לאבד סבלנות. "בהתחלה דיברו רק על יוון והתחושה הייתה כמעט גאווה", מספר לי אולף, עורך דין צעיר מפרנקפורט. "אנשים היו גאים בכך שהם חלק מהאומה שמנהיגה את אירופה - היו אנשים שאמרו שזה משהו שהיה חסר כאן, ההסתכלות הזו על גרמניה כמי שמובילה תהליך חיובי ומצילה את האומות האחרות - אתה מישראל, אתה בטח מבין את זה.

"בהמשך, לאט לאט אנשים הבינו שהמחיר של זה פשוט גבוה מדי: כי ברגע שהעניינים ביוון נרגעו פתאום קמו עוד מדינות וזה באמת היה נראה כמו דומינו - רק שאיכשהו בסוף רק אנחנו מקבלים את החשבון כמעט לבד".

"כשמתחילים לדבר במספרים - כולם פתאום משתתקים"

אבל לצד אולף וג'וליה הדעתנים, לא מעט מתושבי גרמניה פשוט לא מבינים על מה המהומה. "אני איכשהו תמיד מרגישה שהממשלה שלנו משתמשת במספרים כדי להפוך משהו לפחות מעניין בשבילנו. כלומר, ברגע שמתחילים לדבר במספרים ובמושגים וגרפים אז כולם משתתקים כי זה נראה כמו עובדה; בגלל זה כשאמרו בטלוויזיה שצריך להוציא את הכסף עכשיו כדי לא להוציא הרבה יותר אחר כך והתחילו לעבור לנוסחאות פשוט אמרתי לעצמי 'אוקיי, זה המצב. מה שתגידו'", אומרת ילנה - אם ל-3 בת 45 מפרנקפורט אף היא.

"אני כן שומעת אבל הרבה אנשים סביבי שעצבניים על העניין", היא אומרת. "אנשים לא מבינים איך יכול להיות שבצרפת אנשים משתקים את המדינה בגלל שינוי קטן בפנסיה - ובאותו זמן אצלנו מרוקנים את הקופה על צרות של אחרים וכולם שותקים כאילו הכל בסדר". גם בחברות הגדולות בשוק הגרמני לא אדישים לתחזיות הקודרות אך מנסים לשדר אופטימיות, בעיקר כדי למנוע חששות פסיכולוגיים בקרב הציבור שעשויים להקשות עליו להמשיך ולצרוך.

"כל התחזיות אומרות לנו שהשנה תהיה לנו פחות צמיחה מהשנה הנוכחית, אבל הכלכלה עדיין צומחת - וזה סימן טוב וחשוב", אמר ל"גלובס" השבוע סגן נשיא חברת התעופה הגרמנית לופטהנזה, כריסטיאן קורפגן.

לדבריו, "בשוק כזה אם אתה מוותר על חדשנות ועל יזמות אתה יכול פשוט לצאת מהמשחק ולמות - לכן חשוב דווקא בתקופה הזו לנסות לשכלל ולפתח, לתת סיבה לצרכנים לצרוך את המוצר ולהמריץ את הענף".

על אף החששות נראה כי האזרחים בגרמניה לא באמת שומרים בהתאם לחששות את המזומנים קרוב לחזה: השבוע פורסם כי המכירות הקמעונאיות במדינה רשמו בחודש אוקטובר בשיעור הגבוה ביותר זה שלוש שנים על רקע ירידה בשיעור האבטלה לשפל מעודד של כשנה וחצי. עם זאת, מעריכים סוחרים בגרמניה, השבועיים הקודמים לחג המולד והנפתחים בימים אלה הם שיתנו את הטון ויספקו אינדקציה אמיתית עד כמה באמת מאמינים הגרמנים בממשלה שלהם ובמדיניותה הכלכלית.