מסתמן: המסלקה הפנסיונית לא תהיה מלכ"ר

התוצאה האפשרית: ייקור עלויות לחוסכים והקמת מסלקות נוספות ■ עדיין לא ברור אם המהלך ייכלל בחוק ההסדרים, ומה תהיה עלותו

נמשכת הסערה בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת, בראשות ח"כ חיים כץ (הליכוד), בנוגע להליך הקמת המסלקה הפנסיונית וקידומו כחלק מחוק ההסדרים. אט אט מתחילה להסתמן התמונה של עלויות הקמת התהליך. היום (ג') קיימה הוועדה דיון נוסף בעניין, בהשתתפות יו"ר הוועדה כץ בלבד - ללא נוכחות של ח"כים אחרים מהוועדה, שבמסגרתו נקבע שהוועדה תמשיך לדון בסוגיה בימים הקרובים.

בישיבה השתתפו כמה מהשחקנים המרכזיים הקשורים במהלך, כשהדיון נסוב סביב השאלה העיקרית - מדוע יש להכניס את הסוגיה לחוק ההסדרים, ולא בנפרד. במסגרת הדיון הציגה נציגת האוצר הערכות, שלפיהן הקמת המסלקה תעלה 50 מיליון שקל, ועלות פעולת העברה שישלם הלקוח תהיה פחות משקל אחד.

בנוגע לעלויות אמר כץ כי להערכתו "למשרד האוצר אין ידע וניסיון מספיק בנושא". נוסף על כך הוא ביקר בחריפות, ולא בראשונה, את האוצר לגבי העובדה שתהליך כה דרמטי נעשה במסגרת חוק ההסדרים - ולא בנפרד ובאופן מסודר - ואמר כי "האוצר נטל כוחות בלתי סבירים במסגרת חוקי ההסדרים לדורותיהם". עם זאת, בשלב זה עדיין מוקדם לקבוע אם המהלך יוצא לבסוף מחוק ההסדרים.

מטעם חברות הביטוח נטען, בין היתר, שלא ניתן לומר כרגע מה העלויות של המסלקה - כי עדיין לא נקבע מה היא תעשה, אם כי "סביר להניח שלא מדובר בעלויות זניחות".

כמו כן, ל"גלובס" נודע כי צפוי שינוי באופי החברה שהוקמה כמלכ"ר; לפי מקורבים לעניין, קיימת הסכמה בדירקטוריון החברה, שהאוצר מפקח עליה, להפוך אותה לחברה למטרות רווח. כלומר, ישנו את התקנון של המסלקה כך שתפעל למטרות רווח. צעד שכזה עשוי להכניס פתח לעוד מסלקות בשוק - בבעלות היצרנים, הבנקים וגורמים אחרים, אך גם לייקר את עלותה לחוסכים.

הסוכנים יצאו?

אגב המסלקה הפנסיונית וסוכני הביטוח, באחרונה החלו להישמע בלשכה קולות משמעותיים הקוראים לעזוב את המסלקה, ולהיאבק בבירור נגד הקמתה. עם זאת, ולמרות הקולות הלוחמניים בתוך הלשכה, הרי שכרגע אין דיון רשמי בקרב ראשי הלשכה בנוגע לעזיבת המסלקה. נציין שלשכת סוכני הביטוח מחזיקה בנתח מהחברה המקימה את המסלקה, עם גורמי ההפצה והיצרנים הפנסיונים.

נשיא הלשכה, אודי כץ, אמר היום בהקשר זה כי "יש דעה רשמית של הלשכה: לוקחים חלק במסלקה. יש בלשכה קבוצה גדולה של סוכנים שמתנגדת למסלקה, ויש להם את דעותיהם ויש להם גם אינטרסים אישיים, והם מנצלים את התרעומת הקשה ביותר כנגד הפיקוח וכנגד שר האוצר באופן אישי כדי לנסות להעלות את הנושא הזה מחדש, אבל הנושא לא עולה לדיון מחדש ואנו נשארים במסלקה".