גלישה יקרה בגן סגור

כמה עלוב התוכן בפורטלים הסלולריים וכמה כסף מבקשים על כל רינגטון ופאנטון

המגמה החזקה ביותר בעולם בתחום התקשורת היום היא האינטרנט הסלולרי.

זו מהפיכה עולמית, שבישראל אנו חווים אותה בעוצמה הרבה פחות חזקה יחסית למדינות רבות בעולם. הסיבה לכך היא החברות הסלולריות ומבנה השוק הקיים בארץ. למרבה הצער, הדיון האסטרטגי והכל-כך חשוב בסוגיית האינטרנט הסלולרי נפקד ממחוזותינו, והדגשים ניתנים בתחומים אחרים.

אנחנו מרבים לדבר על המהירויות ברשתות הנייחות ולעשות השוואות בינלאומיות היכן ממוקמת ישראל, מה מקבלים הצרכנים ובאילו מחירים, אבל שוכחים שהאינטרנט הסלולרי הוא מהפיכה אדירה שמתרחשת בעולם ואנחנו חשים רק את שוליה. הסיבה לכך, כאמור, היא החברות הסלולריות והפיקוח הדל שיש על השוק הזה.

הרפורמות שהעביר שר התקשורת משה כחלון בשנה האחרונה הן רפורמות חשובות מאד שיתרמו בטווח הארוך לרווחת השוק והצרכנים, אבל יש בדרך עוד כמה רפורמות שכחלון יצטרך לדחות לשנה הבאה אם הממשלה תיכון על כנה. אחת מהן תהיה לבטח הטיפול במכשירים הסלולריים ובפורטלים הסלולריים.

סמארטפון הפך להיות בישראל מוצר יוקרה שלא זמין לכל צרכן. מישהו בכל זאת צריך להסביר: למה סמארטפונים באירופה וארה"ב זמינים במחיר הסביר 300 דולר לערך, ובישראל מחירם פי שניים או שלושה? איזו סיבה הגיונית יש לכך שמגוון המכשירים עלוב ומחירם המאמיר ייפול עלינו כגזירה משמיים?

שוק מכשירים מת

בכל העולם הסמארטפונים מחוללים מהפיכה, ויוצרים קשיים ובעיות רציניות למפעילים, אבל גם הכנסות נאות בצידם. סמארטפון מחולל תנועת דאטה בהיקף רחב הרבה יותר מאשר מכשיר רגיל, והאינטרנט הסלולרי הופך להיות קומודיטי, אך בישראל הצרכנים חוששים פחד מוות מלחיצה על כפתור במכשיר שינווט אותם לאינטרנט, כי החשבון יגרום להם נזק כספי חמור.

הרווח הגולמי של החברות הסלולריות ממכירת מכשירים, בתוספת העובדה שהן מוכרות כ-85%-90% מהמכשירים וכן היעדרו של שוק חליפי, מחסלים את התקווה לשוק מכשירים תוסס.

הרפורמה שמאפשרת לבטל את המונופול שלהן על כניסת מכשירים לשוק חשובה מאד - אבל לא מספיקה. אם רוצים לראות שוק מכשירים חי ובועט כמו בעולם, צריך לאסור על החברות הסלולריות למכור מכשירים לתקופת ביניים, או עד שיווצר שוק כזה.

אם החברות הסלולריות לא יוכלו למכור מכשירים, הביקוש יעשה כבר את כל העבודה. הצרכנים יחפשו מכשירים ויקומו כאן רשתות וגופים שיעוטו עליהם. זה יעשה טוב לכולם, כי תתפתח תחרות על יבוא מכשירים והחברות הסלולריות לא יוכלו להפחיד אותנו יותר שאם לא נקנה את המכשיר דרכן הוא לא יעבוד, והרשת לא תתמוך בו.

מסחטת כסף

לגבי הפורטלים הסלולריים, אם כל חטאת, צריך שיקום המנהיג שיגיד 'עד כאן'. מעתה והלאה אין יותר תשלום של 27 שקלים עבור גלישה בפורטל הסלולרי לכל מי שקונה מכשיר דור שלישי. זוקפים את ההמצאה הזו לאיריס בק, סמנכ"לית השיווק של פרטנר לשעבר, שהמציאה את המודל על מנת לתמוך בכלכלת הדור השלישי החלוצית של פרטנר.

אחריה הלכו כולם, והמחירים לגלישה בגן הסגור של החברות הסלולריות הפכו להיות מסחטת כספים שמניבה מאות מיליוני שקלים בשנה לחברות, כי מי מאיתנו יקנה היום מכשיר שאינו מכשיר דור שלישי?

העוולה הצרכנית הזאת מונחת לפתחו של משרד התקשורת כבר שנים, ואין אחד שיקום ויגיד לחברות הסלולריות 'עד כאן'. להיפך, ניסו ללכת איתם בטוב, להגיד להם שימכרו גם מכשירים שאינם דור שלישי כדי שלצרכנים תהיה חלופה.

מעניין אם יצא מזה משהו והיכן כל מכשירי דור 2 שמוכרים היום. משרד התקשורת משתף פעולה עם שוד ציבורי לאור היום בנושא הפורטלים הסלולריים ולנו נותר רק לקוות שלכחלון תהיה מספיק אנרגיה וכהונה ארוכה דיה כדי להמשיך ולעסוק גם בזה.

ועדיין לא דיברנו על עליבות התוכן בפורטלים הסלולריים ועל כמה כסף סוחטים מאיתנו על כל רינגטון ופאנטון. יש פתרון לעיוות הזה, והוא נקרא הפרדה מבנית. הוכח שזה עובד מצוין בשוק הנייח, וזה יעבוד מצוין בשוק הסלולרי. רק צריך מישהו משוגע מספיק כדי להנהיג דבר כזה.