החוק לשינוי הרכב מוסדות לשכת עוה"ד אושר לקריאה שנייה ושלישית

משמעות הצעת החוק, שיזם ח"כ כרמל שאמה, היא הגדלת כוחו של ועד מחוז ת"א במוסדות הארציים של הלשכה ■ מדובר בהישג משמעותי ליו"ר ועד מחוז ת"א בלשכה, עו"ד דורון ברזילי

ועדת החוקה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו), אישרה הבוקר (ד') לקריאה שנייה ושלישית את "חוק כרמל שאמה" לשינוי הרכב מוסדות לשכת עורכי הדין.

בהצעת החוק תמכו 7 חברי כנסת, ו-5 התנגדו לה. עם זאת, הוועדה תקיים בקרוב דיון חוזר בהצעת החוק, לאור בקשת "רוויזיה" שהגיש ח"כ כרמל שאמה (ליכוד) עצמו. לאחר מכן תעבור הצעת החוק למליאת הכנסת, לשם אישורה הסופי בקריאה שנייה ושלישית. מטרת הגשת הרוויזיה היא טקטית - למנוע מחברי כנסת המתנגדים לחוק לשלוט בנוסח הסעיפים שיובאו לדיון חוזר.

משמעות הצעת החוק - הגדלה משמעותית בכוחו של ועד מחוז תל-אביב במוסדות הארציים של לשכת עורכי הדין, נוכח העובדה שבמחוז זה רשומים כשני שלישים מכלל חברי הלשכה בארץ.

אישור הצעת החוק בוועדת החוקה מהווה הישג משמעותי ליו"ר ועד מחוז תל-אביב בלשכה, עו"ד דורון ברזילי, ומהלומה לראש הלשכה המכהן, עו"ד יורי גיא-רון. שני האישים נכחו בדיון בוועדת החוקה, ואולם כל ניסיונותיו של גיא-רון לעצור את הצעת החוק, נכשלו.

"העיוות במבנה הלשכה ברור", אמר ח"כ שאמה בדיון, "וכך גם הפתרון. דמוקרטיה היא ייצוגית, אך דמוקרטית לא יחסית היא דמוקרטיה מעוותת. הדוגמה הטובה לכך היא הפער העצום בין מספר עורכי הדין במחוז צפון לאלה שבמחוז תל-אביב, המקבלים ייצוג שווה במוסדות הלשכה".

ח"כ רותם השיב כי "הסיפור האמיתי הוא בעיית תקציב הלשכה, אבל לא רוצים לומר לך איך מחלקים את התקציב. זה הסוד הכי שמור".

חברי כנסת המתנגדים להצעת החוק הציעו לדחות את ההכרעה כדי לגבש פשרה. "זה נראה לי מאבק סקטוריאלי", אמר ח"כ איתן כבל (עבודה), "החוק עצמו לא כזה נורא, מדובר בעניין פנים-לשכתי, אבל אסור לחוקק את זה בכפייה, וחייבים למצוא פשרה".

ח"כ דב חנין (חד"ש) הציע כי התיקון לחוק ייכנס לתוקף החל משנת 2025, אך הצעתו נפלה. "כנסת ישראל לא צריכה להתערב בעניינים הפנימיים של גוף סטטוטורי", ניסה גיא-רון לעצור את ההצעה.

יו"ר ועד מחוז ירושלים בלשכה, עו"ד אשר אקסלרד, ציין כי הוא "מסכים לכך שמחוז תל-אביב, שיש בו 30 אלף חברים, יקבל יותר נציגים מהמחוז שלי, שיש לו 4,000 נציגים, אבל הפתרון צריך להיות פיצול מחוז תל-אביב".

אם החוק יאושר בקרוב סופית, הוא צפוי להשפיע עמוקות על אופן ההתמודדות בבחירות הצפויות למוסדות הלשכה ביוני 2011. לפני כחצי שנה אמר גיא-רון ל"גלובס" כי אם הצעת החוק תתקבל - הוא ישקול להתמודד בבחירות הבאות על ראשות ועד מחוז תל-אביב.

במקביל, עשוי יו"ר ועד מחוז תל-אביב, ברזילי, לשקול בשנית את החלטתו להתמודד בזירה הארצית. ברזילי חגג היום ניצחון טקטי נוסף במאבק מול גיא-רון וסיעתו, השולטים במוסדות הלשכה קרוב ל-12 שנה.

למרות תוצאות ההצבעה בוועדת החוקה, ולפיה אושרה הצעת החוק, בחרה לשכת עורכי הדין למסור בתגובה כי "לכל מי שנכח בדיון ברור מאליו כי כל חברי הכנסת בוועדה חשו אי-נוחות רבה מהצעת החוק".