בנק JP מורגן פתח שורט ענק על הכסף; איום קיומי?

היקף פוזיציית השורט שמחזיקה JP מורגן הוא כ-100 מיליארד דולר לפי מחיר שיא של 30 דולר לאונקיה ■ צפו בווידיאו: ברשת מופץ קמפיין להפלת הבנק באמצעות רכישת הסחורה

מה גרם למחירו של הכסף לזנק בפתאומיות מאז חודש אוגוסט האחרון בלמעלה מ-50%? במאמר שפורסם ב"גרדיאן" הלונדוני ב-2 בדצמבר נחשף כי JP מורגן היא שמחזיקה בפוזיציות שורט ענקית על הכסף בהיקף שמוערך ב-3.3 מיליארד אונקיות - יותר מהמלאי של המתכת הכסופה עולם כולו.

במהלך 11 השנים האחרונות פעלהרשות ההגבלים למסחר במתכות (GATA) על מנת לחשוף את האופן בו מפעילים הבנקים את ויסות מחירי הזהב והכסף. בזכות הדלפות של אנדרו מגוויאר מלונדון, נפתחה חקירה בנושא, אשר הבהירה כי מי שמחזיק בפוזיציית השורט הענקית המיועדת לשמור על מחיר המתכת נמוך באופן מלאכותי על מנת לשמור על המשיכה היחסית אל הדולר (בשל הקורלציה ההפוכה ביניהם) - הוא הבנק JP מורגן, הנחשב גם לבנק המוביל בארה"ב איתו עובד הפדרל ריזרב. נציין כי ההערכות שמדובר ב-JP מורגן התרוצצו בשוק כבר כמה שנים.

הערך כספי של פוזיציית השורט שמחזיקה JP מורגן הוא כ-100 מיליארד דולר לפי מחיר של 30 דולר לאונקיה, מחיר שיא של 30 השנים האחרונות שנרשם השבוע בבורסה. על פי ההערכות בשוק, פוזיציית חסר זו חשופה לחלוטין (Naked) ומעמידה את הבנק בסיכון משמעותי.

בעוד שפוזיציה זו נבנתה לאורך זמן רב, בחודשים האחרונים הגולם קם על יוצרו והשוק כולו מסתכל על הבנק כעל ענק מגושם שמחד מופסד הון עתק על הפוזיציה ומאידך אינו יכול לצאת ממנה, שהרי סגירת הפוזיציה משמעותה רכישה עצומה של חוזי כסף שתוביל לעלייה חדה עוד יותר במחירו. ויותר מכך, מכיוון שהבנק פשוט לא יכול להחזיק בפוזיציה מפסידה שכזו לטווח הארוך, הצפי בשוק הוא לסגירת הפוזיצייה על ידו, מה שימשיך לגרום לעליית מחיר המתכת כי כולם פשוט רוכשים את הסחורה. מיותר לומר כי לאחר עלייה של 50% סגירת פוזיציית שורט הינה בהפסד כבד מה שיהווה איום ממשי על יציבות הבנק ועשויה להביא לקטסטרופה נוספת בשוק האמריקני.

לכך מתוספת בימים האחרונים תופעה מדהימה מעולם האינטרנט ומדיומים ויראליים כגון יוטיוב ופייסבוק - אשר עוזרים בהפצה של קמפיין להפלת בנק ג'יי פי מורגן באמצעות רכישה של הסחורה בכל דרך אפשרית (בעיקר בבורסת הסחורות) ועל ידי כך להעלות את מחירה ולגרום הפסדים לבנק ולממשל האמריקני.

הלחץ המופעל על הבנק מורגש היטב גם בגזרות אחרות בשוק המתכות ואתמול (ד') דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" שהבנק רכש בין 50% ל-80% ממלאי הנחושת של בורסת הסחורות של לונדון (LME), מה שגרם לעליה חדה במחירה. ההערכות בשוק המתכות כרגע הן שהבנק מנסה בכל דרך אפשרית לגדר את עצמו באמצעות בנייה של פוזיציות לונג על מתכות עם מתאם גבוה לכסף וזאת מאחר ופשוט אינו מצליח לצאת מהפוזיציה הקיימת שלו בכסף מבלי לגרום לזינוק חד במחירו.

מה ניתן לעשות חוץ מפשוט להתעניין בדרמה הנוכחית בשוק המתכות העולמי? על כך עונה גיא רוטנברג, מנכ"ל חברת מרקט פלייס המתמחה במסחר בחוזים עתידיים: "ראשית, יש לזכור ששוק הסחורות עשוי להיות מסוכן בימים אלו וסחורת הכסף בנויה לסוחרים מנוסים עם לב חזק במיוחד. מספר פרטים טכניים לאלו שכן מתעניינים: חוזי כסף, לצד חוזים על הזהב והנחושת ומתכות אחרות, נסחרים בבורסת המתכות בשיקגו בשני גדלים, 1000 אונקיות לחוזה הקטן ו-5,000 אונקיות לחוזה הגדול, מה שמייצג ערכי נכס בסיס של 30,000 דולר ו-150,000 דולר בהתאמה לפי שער של 30 דולר לאונקיה. בטחונות (Margin) של החוזה הגדול עומדים כרגע על 9,788 דולר וחמישית מזה לחוזה הקטן. למסחר יומי הברוקר ידרוש מכם להקצות לפחות 25% מכמות הבטחונות המלאה, כלומר סביב 2,500דולר לחוזה הגדול וכ-500 דולר לחוזה הקטן".

רוטנברג מוסיף "יש לזכור שמסוכן לפתוח בפוזיציה נגד המגמה העולה כי יכול להיות שצפוי לנו Short Squeeze משמעותי בקרוב שיזניק את המחיר עוד יותר כלפי מעלה. בכל מקרה מומלץ לסחור תמיד עם הגבלות הפסד ולא באופן ממונף יותר מדי.

"אסטרטגיה מתוחכמת יותר היא לנסות ולבנות פוזיציה מגודרת על ידי חוזה כסף מצד אחד ומניות או אופציות של ג'יי פי מורגן מצד שני. כלומר, רכישה (או מכירה) של מניות הבנק ורכישה (או מכירה) במקביל של חוזי כסף בבורסת הסחורות או של תעודת סל הצמודה לכסף (SLV). בכל מקרה על מנת לבנות פוזיציה מגודרת יש לבצע את שתי הפעולות באותו הכיוון ולנסות ולצפות איזה נכס ינוע באופן יותר חד. כלומר, במקרה של פוזיציית רכש בשני הנכסים, עליה במחיר הכסף תביא לירידה במחיר מניות הבנק להיפך. ביצוע אסטרטגיה זו לא מומלץ לסוחרים שאינם מנוסים באסטרטגיות גידור בשל המורכבות הרבה שלה, זהירות!"

נציין כי אמש, בעת קביעת השערים הסוגרים בבורסת הסחורות בניו יורק רשם החוזה העתידי על הכסף נפילה של כ-5.1% ומחירו נקבע ב-28.25 דולר לאונקייה, זאת כתוצאה ממימושי רווחים וכתוצאה מהתחזקותו של הדולר. הדבר מראה כי מי שלוקח כעת, לאחר העלייה החדה, פוזיציית לונג על המתכת - מסתכן בכך שהפסיד את החגיגה הנמשכת כבר מספר חודשים ומחירה של המתכת היקרה ישוב למחירים שפויים יותר.

לא מעט מאמרים נכתבו בימים האחרונים בעיתונות הכלכלית בנושא זה, למשל המאמר שפורסם בגרידיאן וכותרתו: רוצים ש-JP מורגן תתרסק? קנו כסף, או מאמר בסן פרנסיסקו כרוניקל שכותרתו: האם JP מורגן עוברת סקוויז בשוק הכסף?