עוד נבואת זעם והפעם שטיגליץ: "QE2 תביא לריסוק השווקים"

"הנזילות צפויה ללכת למקומות שבהם עדיין לא להציב מחסומים לתונועות הון חריגות" ■ הכלכלן אמר כי ארה"ב צריכה לשקול חבילת תמריצים כלכליים ממשלתית שנייה

"תוכנית ההרחבה הכמותית השנייה (QE2) של הבנק הפדרלי בארה"ב, במסגרתה ה'פד' ירכוש אג"ח בהיקף של 600 מיליארד דולר, תוביל להתרסקות השווקים העולמיים", כך אמר היום (ו') חתן פרס נובל לכלכלה, ג'וזף שטיגליץ, בכנס שנערך בצ'ילה. "התוכנית יוצרת עודף של נזילות, שיזרום לתוך מדינות עם שווקים מתפתחים".

כאשר בהרבה שווקים מתפתחים מנסים להאט את תנועות הון, "הנזילות צפויה ללכת למקומות שבהם עדיין לא להציב מחסומים לתונועות הון חריגות", אמר שטיגליץ לכתבים. ובכן, הוא צופה כי עודף הנזילות שיוצרת ארה"ב יגרום ללחץ יתר על השווקים הגלובלים, הדבר שמציב אותם בפני סכנת התרסקות.

לעומת זאת, הכלכלן אמר כי ארה"ב צריכה לשקול חבילת תמריצים כלכליים ממשלתית שנייה. לדבריו, חבילת התמריצים הראשונה שמה יותר מדי דגש על הטבות המס. אלה היו יחסית לא יעילים ולא תמכו מספיק בחיזוק המדינות", אמר שטיגליץ לעיתונאים בשולי הסמינר שנערך בעיר הבירה של צ'ילה.

לא רק שטייגלץ הזהיר מפני ההרחבה המוניטרית השנייה. גם הכלכלן נוריאל רוביני טען כי ההרחבה המוניטרית השנייה של ה'פד' עלולה לא להצליח ביעדיה, וטען כי ארה"ב עדיין עומדת בפני הסיכון לשקוע במיתון כפול. רוביני טען כי תוכנית ה-QE2 שמזרימה כסף לארה"ב תסייע לשוק המניות הסיני לפרוץ שיאים נוספים. רוביני אמר כי כלכלת סין נמצאת במצב של התחממות יתר, זאת כאשר האינפלציה במדינה עולה.

כזכור, הפדרל ריזרב בחודש שעבר על תוכנית הרחבה מוניטארית כמותית שנייה. בן ברננקי וחבריו בהנהלת הבנק המרכזי של ארה"ב החליטו על רכישה נוספת של אג"ח לטווחים בינוניים וארוכים בכ-600 מיליארד דולר עד סוף הרבעון השני של 2011. כלומר, רכישות בהיקף של כ-75 מיליארד דולר בחודש.