ברק בוושינגטון: "נמסור שטחים במזרח ירושלים לפלסטינים"

בנאום בכנס סבן התווה שר הביטחון את העקרונות של הסכם עתידי, שהם "ברורים, ידועים ונהנים מהסכמה רחבה למדי" ■ טען: "העולם לא מוכן לקבל שליטה שלנו על עם אחר"

שר הביטחון, אהוד ברק, אמר אמש (ו'), כי בהסכם שלום עתידי תמסור ישראל למדינה פלסטינית שטחים ערביים מיושבים בצפיפות במזרח ירושלים, תוסיף להחזיק במערב ירושלים וברבעים היהודיים מסביבה, ותקבל על עצמה פיתרון מוסכם ל"אגן הקדוש". זו היתה התבטאות נדירה של דמות בכירה בזרם המרכזי של הפוליטיקה הישראלית על נכונות פוטנציאלית של ישראל להיפרד מחלקים ממזרח ירושלים.

ברק נאם בכנס הפתיחה של פורום סבן השביעי בוושינגטון, מיד לאחר נאום של שרת החוץ האמריקנית, הילארי קלינטון, שבו היא שרטטה את קוי תכנית הפעולה של ממשל אובמה לדחיפת המו"מ הישראלי-הפלסטיני וקראה לשני הצדדים להגמיש את עמדותיהם בסוגיות הליבה. (ראו ידיעה נפרדת)

בנאומו התווה שר הביטחון את העקרונות של הסכם עתידי עם הפלסטינים, עקרונות שהם "ברורים, ידועים ונהנים מהסכמה רחבה למדי", כדלקמן:

* שתי מדינות לשני עמים.

* התוויית קו גבול בתוך ארץ ישראל, שיבטיח רוב יהודי מוצק לדורות שיבואו, ובצד האחר יבטיח מדינה פלסטינית מפורזת ובת קיימא.

* "השארת 'גושי התנחלויות' גדולים תחת ריבונות ישראלית, והחזרתן של התנחלויות בודדות הביתה.

* "פתרון בעיית הפליטים בתוך המדינה הפלסטינית

* "ירושלים תידון בסוף המו"מ, עם התייחסות לפרמטרים של קלינטון, כלומר: מערב ירושלים והרבעים היהודיים יישארו בידינו, השכונות הערביות המיושבות בצפיפות יועברו לידיהם (של הפלסטינים) ול'אגן הקדוש' יימצא פיתרון מוסכם.

* "חתימה על הסכם שיכריז: קץ לסכסוך, קץ לתביעות הדדיות.

* "ההסכם חייב להתבסס, כמובן, על הסדרי ביטחון קפדניים", כהגדרת ברק.

"העולם לא מוכן לקבל שליטה שלנו על עם אחר"

"נוסף לעוצמה ולאמונה בצדקת דרכנו, אנו זקוקים גם לתבונה פוליטית", אמר ברק. "העולם משתנה לנגד עינינו ושוב אין הוא מוכן לקבל, ולו רק באורח זמני, את המשך השליטה שלנו על עם אחר. שתי מדינות לשני עמים הוא הנתיב האמיתי היחידי של הציונות כיום".

"מה, אפוא, צריך לעשות?" - שואל ברק ומשיב: " חיוני שלישראל תהיה אסטרטגיה מקיפה, שבה ניטול אנו את היזמה ונקדם את מטרות ישראל". שר הביטחון מפרט את יסודות האסטרטגיה הזו:

* "בראש ובראשונה, שמירה על היחסים המיוחדים שלנו עם ארה"ב כדי לחזק את ההגנה על ישראל ואת היתרון הצבאי האיכותי שלה, וכן כדי להגן על מעמדנו בעולם ולבלום את מגמת הבידוד והדה-לגיטימציה של ישראל.

* "הרחבה והעמקה של האינטרסים המשותפים שלנו עם הנהגות ערביות מתונות.

* "יצירת אופק פוליטי, מהשורשים, בזירה הפלסטינית, תוך המשך המאמצים לבודד את החמאס בעזה.

* "הנחת המסד לשלום ולביטחון, שיושתת על יזמה פוליטית נועזת וברורה, ובכך יובא הקץ לכל התביעות ויסתיים הסכסוך.

* "מאמץ פרו-אקטיבי להוריד את סוריה מהציר הרדיקלי בדרכי שלום.

* בניית מערכת יירוט רב-שכבתית נגד טילים ורקטות מכל הסוגים. מערכת כזו תוכל לצמצם במידה משמעותית את הנזק מהתקפות עתידיות, לקצר את המלחמה (הבאה) ואפילו להרתיע תוקפנים עתידיים.

* "ואחרון, אך לא פחות חשוב: למנוע מאיראן פיתוח נשק גרעיני... דיפלומטיה צריכה להיות המכשיר העדיף. סנקציות הן צעד בכיוון הנכון, אך הן לא יוכלו להיות יעילות רק בכוחות עצמן. לכן, נותר בעינו הצורך לא להסיר שום אופציה מעל השולחן".

"11 מיליון אנשים חיים בין הירדן לים התיכון; 7.5 מיליון הם ישראלים ו-3.5 מיליון הם פלסטינים", אמר ברק. "אם תתקיים רק ישות פוליטית אחת, ישראל שמה, שתשלוט על כל האזור, אז בהכרח היא תיעשה מדינה לא יהודית ולא דמוקרטית. אם הגוש הפלסטיני יצביע, זו תהיה מדינה דו-לאומית פאר אקסלאנס. אם הגוש הפלסטיני לא יצביע, אזי זו תהיה מדינה לא דמוקרטית. אף אחת מהאופציות האלה אינה עולה בקנה אחד עם החלום הציוני".

שר הביטחון אמר, כי הניסיון של ישראל שנרכש באינתיפאדה השניה ובנסיגה מלבנון מחייב שהסכם עתידי יכלול את הסדרי הביטחון הבאים:

* מניעת הכנסתן של רקטות וטילים לגדה המערבית.

* מניעת התפרצויות טרור דומות לגל הטרור שעימו התמודדה ישראל בשנים 2001-2003.

* מציאת פיתרון מבצעי יעיל לאפשרות של התקפה קונוונציונלית מכיוון הגבול המזרחי של ישראל.

"אין ניגוד בין פיתרון שתי מדינות לביטחונה של ישראל"

"כאדם שחי את רוב חייו הבוגרים כלוחם במדים למען מדינת ישראל, וכשר הביטחון היום, אני יכול לומר, בקול רם וברור, שאין שום ניגוד, מקצועי או אחר, בין (פתרון של) שתי מדינות לבין ביטחונה של ישראל", הכריז ברק. "להיפך, שתי מדינות לשתי עמים הוא תנאי מפתח שיאפשר לישראל, בהווה ובעתיד, להמשיך ולפתח את החלום הציוני".

לדבריו, החלופות להמשך הסכסוך הן "בלפאסט, הבלקנים, או כאוס". הוא אמר, שבשבועות הבאים תוכל ישראל למצוא דרך לחידוש המו"מ עם הפלסטינים.

ברק סיים את נאומו בעברית: "ה' עוז לעמו ייתן, ה' יברך את עמו בשלום".