פרנקל: "אירופה חולה; ארה"ב רואה בסין סכנה ולא הזדמנות"

גלובס tv (עדכון) - ברודט: "טוב שישראל לא הצטרפה לגוש האירו" ■ פרס: "סין ורוסיה מנסות לקנות את העולם" ■ חולדאי: "הממשלה מסרסת את השלטון המקומי"

ועידת ישראל לעסקים 2010 של "גלובס", שנפתחה אמש באירוע חגיגי ובהכרזה על איש השנה, הנגיד סטנלי פישר, נמשכת היום (א') במלוא המרץ עם שלל נואמים מכובדים ומושבים מרתקים על הנושאים הבוערים ביותר שיעצבו את סדר היום הכלכלי ב-2011. אתר "גלובס" מעביר את המושבים המרכזיים בשידורים חיים לכל אורך היום. הוועידה תימשך גם מחר עם שידורים חיים בגלובס TV.

לצפייה בלו"ז המלא של הוועידה - לחצו כאן!

במליאת הפתיחה היום נושאים דברים נשיא המדינה שמעון פרס, ראש עיריית ת"א רון חולדאי, יו"ר בנק לאומי דוד ברודט, עורך ופרשן בכיר מהעיתון "פייננשל טיימס" מרטין וולף, נגיד בנק ישראל לשעבר ויו"ר JP מורגן אינטרנשיונל פרופ' יעקב פרנקל וכן החוקר פאראג קאנה (לשעבר יועץ מדיניות החוץ לנשיא ארה"ב ברק אובמה).

חולדאי: "טעות חמורה לחשוב שרשות כבאות ראשית תיתן את הפתרון לשירותי הכבאות"

חולדאי מתח ביקורת חריפה על הממשלה וטען כי היא "מסרסת" את השלטון המקומי. "אין אצלנו מדיניות ואין סדר יום אזרחי", אמר חולדאי. "אנחנו מדינה שכל מעייניה נתונים לכאורה לענייני ביטחון ושלום ומאחורי התירוצים האלה מתעלמת ממשלת ישראל מנושאים אחרים והרי בסופו של דבר סדר יום אזרחי הם הסיבה לרצון לשלום וביטחון.

"איכות חיים זה לא רק חופש מאיומים חיצוניים - אנחנו זקוקים לטיפול גם בסוגיות חברתיות ואין יד מכוונת. אנחנו לא רואים טיפול בסוגיית המסתננים, משבר המים, הדאגה לקורת גג במחיר סביר, תחבורה והחינוך הציבורי שנזנח על ידי ההמשלה לטובת קבוצות אינטרסים. אין ספק שרק שינוי עמוק בסדרי העדיפויות יביא שינוי; קל לעשות אותו והוא חשוב מאין כמוהו. יש להבין את החשיבות בשלטון המקומי כפי שנעשה באירופה בעשרות השנים האחרונות, וכל זה כדי שנוכל לעשות עסקים ולחיות בכבוד.

"הממשלה מסרסת באופן שיטתי את השלטון המקומי לשרת את האזרח ואת העסקים. הממשלה אח"כ אומרת שהרשות המקומית מושחתת ולא יעילה. אני אומר לכם שהמציאות שונה: כאשר ניתנת הסמכות, רואים פעילות ערה וחיונית של השלטון המקומי.

"מאותה סיבה אני טוען שיש טעות חמורה לחשוב שרשות כבאות ראשית היא שתיתן את הפתרון לשירותי הכבאות. ובכל זאת, וגם את זאת יש לומר, אנחנו, ראשי הרשויות המקומיות, צריכים להבין שלא יכול להיות שיהיו יותר מ-250 רשויות במדינת ישראל. צריך לדאוג שבמדינת ישראל לא יהיו יותר מ-60 רשויות מקומיות, גם אם זה ייקח 15 שנה. שלטון מקומי לא רוצה לבוא במקומה של הממשלה אבל זהו המפתח בשיפור חיי האזרח והעסקים במדינת ישראל".

פרס: "סין מנסה לקנות את העולם"

מיד לאחר חולדאי עלה לנאום הנשיא שמעון פרס, שדיבר על פני העולם הגלובלי בימינו: "כמעט ואין יותר בעולם מדינה שהיא רק מדינת לאום, כולל גם מדינת ישראל. כל המדינות מושפעות בכל התחומים מהמתרחש במסורת הגלובלית, וגורלנו הוא לא רק היסטורי אלא גם גלובלי. במשך השנים, היו 192 מדינות והעולם דמה לים עם ספינות - עיקר הבעיות היו להימנע מהתנגשות בין הספינות. היום העולם דומה יותר לאוניה אחת גדולה עם 192 תאים - התאים הם לאומיים, הספינה גלובלית וכמעט כל תא על הספינה תלוי בגורל הספינה הגדולה, ומה שנעשה בתאים מאיים על גורל האוניה.

"כאשר יש תאים מסוכנים - ויש כאלה - אז קואליציה רחבה של האחרים תלחץ על התאים המסוכנים להיכנע לצורך הכללי של האוניה. הבעיה היא של האוניה, ולא רק בעיה של נוקשות בין הספינות. לאן שלא נסתכל נראה את ההשפעה העצומה של האוניה על כל תא, גם הישראלי. זה מתחיל בעניין הכלכלי: אין כלכלה לאומית; יכול להיות עוני לאומי, אבל כל מי שרוצה צמיחה לאומית חייב לעבור לכלכלה הגלובלית.

"אין מדינה, כולל ארה"ב, שיכולה לקבוע את גורלו של המשק הכלכלי העולמי. לפני 40 שנה אזרח אמריקני ממוצע היה פי 30 עשיר יותר מאזרח סיני ממוצע. היום זה ירד ל-5. המשק האמריקני היה שליש מהמשק העולמי והיום הוא ירד לעשרים ומשהו. גם הסינים וגם האמריקנית תלויים אחד בשני, והיא תופסת יותר ויותר מקום. סין מנסה לקנות את העולם - וגם הרוסים. העולם מנסה לחדור לסין והתחרות הולכת וגדלה - הכלכלה הקודמת, הלאומית, מפנה את מקומה לכלכלה גלובלית".

פרס דיבר גם על סוציאליזם במאה ה-21 ועל חדשנות ויזמות. "מה זו סוציאליזם בימינו?", שאלה ומיד ענה: "ראש ממשלת יוון אומר לי שזה לחלק אוויר צח באופן הוגן. לסין אין אוויר, אין מים ואין נפט. הממשלה איבדה הרבה מחשיבותה, לא רק שלנו אלא כל הממשלות ויש חלוקה חדשה בין המגזר הממשלתי למגזר הלא ממשלתי. למעשה המגזר הלא ממשלתי הוא בעל יותר יכולת מהמגזר הממשלתי - הוא עסוק בהוצאות ואתם עוסקים בהשקעות, צורכי העתיד. ממשלה לא יכולה לקחת סיכונים, העסקים לוקחים סיכונים, ואין ברירה אלא לקחת אותם.

"מה יוצר היום הון? התקיפות של הרוקפלרים? לא; אלא הפתיחות של מארק צוקרברג ושל שני הצעירים שיצרו את גוגל. היום מתעשרים על ידי יוזמה ועל ידי חידושים. בתור סוציאליסט אין לי מה לומר נגד גוגל, שיצרה עשרות אלפי מקומות עבודה טובים בהרבה ממקומות העבודה המסורתיים. בעלי ההון החליטו לאחרונה להחזיר חלק גדול מהונם בחזרה לציבור; זה התחיל בבאפט ורק הולך ומתפשט".

ברודט: "טוב שישראל לא הצטרפה לגוש האירו"

יו"ר לאומי דוד ברודט התמקד בפתיחת דבריו במעמדו של הדולר כמטבע רזרבות בעולם. הוא קשר בין הגירעון המסחרי של ארה"ב לבין עוצמת הדולר.

"אנחנו רואים את המעצמה העולה והיורדת - סין וארה"ב - שתיהן רוצות יואן ודולר חלשים", אמר ברודט. "לארה"ב ירדה היכולת להיות המטבע הרזרבי וזו הדילמה החדשה של העולם בשנים הקרובות. זה חלק שמסביר גם מדוע אנחנו נמצאים בעיצומו של קרב סחר או קרב מטבעות. האם ניתן להספיד את ארה"ב? יש לה עדיין מספר קלפים חזקים: היא עדיין מובילה את ההשכלה הגבוהה, עולם התוכן הם של האמריקנים, יש להם עדיין את היזמות והחדשנות, ולארה"ב יש עדיין היכולת להתאושש ולהתמודד עם משברים. הבעיה העיקרית של ארה"ב היא החוב הציבורי והגירעון הממשלתי. אם ארה"ב תתאושש היא תחזור למקומה הטבעי, אבל כרגע אנחנו נמצאים בתקופת ביניים בעייתית. גם אם ארה"ב תתחזק, היא לא תחזור להיות מה שהייתה.

"מהן המשמעויות לגבי מדינת ישראל? טוב שישראל לא הצטרפה לגוש האירו כי האירו לא יכול להוות מטבע רזרבה וזה מה שאיפשר לנו לגלות גמישות בעשור האחרון. הסחר שלנו הולך מזרחה למרות שהמטבע הזר העיקרי הוא עדיין הדולר - הנגיד סטנלי פישר ימשיך לקנות דולרים למנוע את התחזקות השקל. אני מאמין שבסופו של דבר יהיה ייסוף של היואן כי התהליכים הסיניים מאוד מאוד מרכזיים. האסטרטגיה של בנק לאומי - רוצים לשלב את הלקוחות העסקיים בישראל בפעילות הבינלאומית. לאומי יצטרף להיות יותר ויותר שם, כמו כל המשק הישראלי".

פרנקל: "אירופה חולה"

גם יעקב פרנקל התייחס ליחסים הכלכליים בין ארה"ב וסין ואמר: "מכל אג"ח האוצר של ארה"ב שהונפקו מאז הקמתה, מעל 20% מוחזקים בסין. בארה"ב, על כל דולר שמיוצר נחסכים בסביבות 11 סנט. בסין על כל דולר שמיוצר נחסכים 46 סנט. ארה"ב רואה בסין סכנה ולא הזדמנות. עם זאת, הייצוא של ארה"ב ואירופה לסין זינק בעשור האחרון בשיעור דרמטי. כשסין יודעת שיש לה המון דולרים, היא מתחילה לדאוג. היא לא תציף את השוק בדולרים אלא היא תציע SWAP לקרן המטבע הבינלאומית. היא לא יכולה להשקיע באירופה כי האירו חולה. הקושי של העולם הוא בכיוון הפיסקאלי.

"אירופה חולה והשווקים מתמחרים זאת. הם מתמחרים את אגרות החוב של מדינות ה-PIIGS בהתאם ואומרים בעצם שהסיכונים גבוהים. יש באירופה בעיה של חתונה בין שונים: ניירות ערך של מדינות נסחרים ברמת סיכון יותר גבוהה מאשר ניירות ערך של חברות שבאות מאותה מדינה".

וולף: "המהפכה המזרחית בעיצומה"

לא רק פרנקל התייחס למצב הרעוע של היבשת האירופית, אלא גם מרטין וולף מה"פייננשל טיימס". לדבריו, "תמיד הייתי נגד גוש האירו ואני כותב את זה כבר 20 שנה. אנחנו בתקופה של שינויים לכיוון המזרח ואני חושב שזה ייקח דורות, אבל 'המהפכה המזרחית' בשיאה. אנחנו גם ממש לא חזרנו לנורמליות - לא בגרמניה ולא בארה"ב. יש לנו עוד סיכונים עצומים בכלכלה העולמית.

"כל 6 המדינות המפותחות הגדולות נמצאות עדיין במיתון לדעתי והקרובה ביותר לנקודת האפס - וזה יפתיע אתכם - היא ארה"ב. סין והודו רחוקות מסיום ההשפעה שלהן. המשבר שאנחנו חווים הוא בחלקו כתוצאה מהשינויים - עליית סין גרמה להלם בכלכלה העולמית".

בהמשך היום יתקיימו מושבים רבים בנושאים שונים, כדוגמת מושב שיעסוק בעתיד תגליות הגז בו ישתתפו (בין היתר) מנכ"ל נובל אנרג'י צ'אק דייווידסון וצחי סולטן ממודיעין; מושב שיעסוק בתחזיות לשוק הנדל"ן ל-2011 בו ישתתפו שר השיכון אריאל אטיאס, היועץ הכלכלי הראשי בבנק הפועלים ליאו ליידרמן, מנכ"ל בנק אגוד חיים פרייליכמן, הרצל חבס, יגאל דמרי ויו"ר התאחדות הקבלנים נסים בובליל.

כמו כן יתקיים מושב מיוחד ליועצי ההשקעות שיעסוק במתן תחזיות לשוק ההון לשנת 2011, לצד מושבים נוספים שיעסקו בשוק העבודה, יזמות בעולם המדיה החברתית, זיהוי שוקי צמיחה ועוד.