בואו לנצל את הפוטנציאל הפלסטיני

אנשי עסקים ישראלים צריכים לדלג מעל מחסום הפחד לעשיית עסקים אנשי העם השכן

לפני קצת יותר משבוע חווינו אסון לאומי שפקד את הר הכרמל, ועלה לנו ב-43 נספים. ראינו התגייסות עולמית לעזרה מצד מדינות שונות, כולל הרשות הפלסטינית, בעלת האמצעים הדלים, ששלחה כבאית וציוד.

התגייסות זו הדגימה את עקרון העזרה ההדדית בין שכנים: כשיש אסון כולם מתגייסים ללא תנאים, כן הקפאה לא הקפאה, כן שיחות לא שיחות.

הייתה זו דוגמה טובה לשיתוף-פעולה אנושי. גם בתחום הכלכלי אנו, ישראלים ופלסטינים, משוועים לשיתופי-פעולה. כאלה שיכולים להביא לצמיחה של עסקים משותפים.

כשפגשתי בתחילת יולי השנה את שר התקשורת הפלסטיני, ד"ר משהור אבו דקה, נדהמתי מכמות הבעיות שקיימות בין הרשות לישראל בתחומי התקשורת וטכנולוגיית המידע. זה מתחיל באי-כיבוד ההסכמים בנושא תדרים, נמשך בקשיים בהכנסת דואר וציוד תקשורת לרשות, וזה עוד לפני שדיברנו על עזה.

מהיכרותי עם מורכבות הנושא, אני יודע שאנשים רבים ניסו לפתור את הבעיות, ביניהם טוני בלייר ואבו מאזן, שהעלה את הנושא בפני אהוד אולמרט בשיחותיו בירושלים.

חוץ מלקבל תדרים זעומים של 3.8 מגה לא חלה שום התקדמות רצינית בנושא.

הצעתי לשר התקשורת הפלסטיני לצאת לדרך אחרת, דרך של הידברות ישירה בת"א ובירושלים, לא בשארם ובוושינגטון.

הידברות שקטה, ברמת השרים. הידברות שתידון בכל הנושאים שעל הפרק. השר השתכנע ואפילו הכריז על מינוי הח"מ ליועצו לענייני ישראל. המטרה הייתה לחדור לעומק הבעיות ולדבר עם הדרג המקצועי במשרד התקשורת הישראלי ובמשרד מתאם פעולות הממשלה בשטחים, ויד ביד לפתור את הבעיות שמונעות קידום התפתחותה של התקשורת וטכנולוגיית המידע ברשות.

שיתוף-פעולה קיים מימיה הראשונים של הרשות הפלסטינית. מייסד חברת הסטארט-אפ הישראלית-פלסטינית G.ho.st, טארק מעאיעה, יכול לספר על השת"פ הראשון שיזמה חברת סימנס הגרמנית לפתיחת מרכז פיתוח תוכנה ברמאללה, כשהייצור היה במפעל בכרמיאל. ישנם עוד שיתופי-פעולה שנשמע עליהם בוועידת ישראל לעסקים 2010 של "גלובס".

עם זאת, אין זה מתקבל על הדעת שישראל עם עוצמתה הטכנולוגית, עם חברות בינלאומיות כמו טבע, אמדוקס, צ'ק פוינט ועוד, עם התל"ג הגבוה במזרח-התיכון, לא תנצל את פוטנציאל השכנות שלה בתחומי כלכלה, בריאות ומשאבי הטבע.

אנשי עסקים צריכים לאזור אומץ ולעבור את מחסום הפחד בכל מה שקשור למגע עם העם הפלסטיני, עם שמסתכל בקנאה במעצמה שלידו ואומר לעצמו "אני רוצה מדינה כמו ישראל".

לא יישאר למנהיגים מנוס מלפתור את הסכסוך המדיני פעם אחת ולתמיד ולקרב לבבות בין שני העמים, הישראלי והפלסטיני.

הכותב הוא יועץ שר התקשורת הפלסטיני לענייני ישראל. השר משתתף בוועידת ישראל לעסקים 2010 של "גלובס"