מלכיאור: "יש הכנסות של 300-500 מיליארד ד' מגז"

מלכיאור תקף את מנכ"ל נובל אנרג'י: "הוא מדבר מפוזיציה; חברות הגז מנסות להסתיר מאיתנו את האמת" ■ צחי סולטן: 85% ממשקיעי מודיעין הם עם ישראל; נילחם בששינסקי"

"יוסטון, יש לכם בעיה!", אמר היום (א'( הרב מיכאל מלכיאור למנכ"ל נובל אנרג'י צ'אק דייווידסון במושב שעסק בתגליות הגז בוועידת ישראל לעסקים 2010 של "גלובס". (המטה של נובל אנרג'י נמצא ביוסטון, טקסס - ה.ק.). "דייווידסון מכובד מאוד אבל הוא מדבר מפוזיציה. מזה כמה חודשים מנהלים הוא, חברתו ושותפותיו הישראליות מסע הפחדה מול הציבור הישראלי והממשלה הישראלית. אנחנו לא פפואה גיניאה ולא מדובר בהמצאה או קניין רוחני אלא באוצרות טבע של מדינת ישראל".

לצפייה בלו"ז המלא של הוועידה - לחצו כאן!

מלכיאור, המוביל קמפיין להגדלת חלקה של המדינה בהכנסות העתידיות מתגליות הנפט והגז, הוסיף כי "רוב הרווחים מהגז צריכים להגיע לציבור וחלק קטן מהם ליזמים, כפי שמקובל בעולם. אנחנו רוצים להקים קרן אליה יזרמו רווחי המדינה מהגז ופתרנו את בעיות המימון של הנושאים הבוערים של מדינת ישראל. יש הכנסות של 300-500 מיליארד דולר ב-30 השנים הקרובים ואנחנו צריכים ליהנות מכך.

"היום, 78% מהרווחים הולכים ליזמים והחלוקה של אוצרות הטבע אינה הוגנת. על פי המלצות ועדת ששינסקי, 65% מההכנסות ילכו למדינה, אבל רק אחרי שהיזמים יחזירו 150% מעלויות החיפוש וההפקה. המלצות ששינסקי הן עדיין נדיבות מוגזמת כלפי חברות הגז.

"הדיבורים של החברות, שכבר היום הן משלמות 50% מהמכירות למדינה אבל זו חשבונאות יצירתית לא מציאותית. האמת פשוטה: בזכות הטכנולוגיה, רמת הסיכון ב-15 השנים האחרונות נמוכה בהרבה ממה שהיה מקובל בעבר.

"חברות הגז מנסות להסתיר מאיתנו את האמת - טיעון הרטרואקטיבי הופרך על ידי כל המומחים שלא קיבלו צ'ק שמן מחברות הגז. כל מדינה רשאית לשנות את משטר המס שלה. לא שמענו תלונות מחברות הגז כאשר קיבלו הטבות מהמדינה או שירד מס החברות".

במושב על תגליות הגז השתתפו גם צחי סולטן, בעל השליטה בשותפות מודיעין; גדעון תדמור, מנכ"ל דלק אנרגיה; וד"ר ברנדה שפר, מומחית למדיניות אנרגיה מאוניברסיטת חיפה.

סולטן: "85% ממשקיעים מודיעין זה עם ישראל"

"מודיעין היא אחת משותפויות הנפט שפועלות בצורה האגרסיבית ביותר בתחום האקספלורציה", אמר סולטן ודיבר על משקיעי הנפט והגז הקטנים. "מה שאנחנו רואים פה זו פשוט דמגוגיה: 85% מהמחזיקים ביה"ש של מודיעין זה עם ישראל - גברת כהן מחדרה והמוכר בקיוסק. אנחנו רואים את מסקנות ועדת ששינסקי בחומרה ואנחנו נילחם בהן.

"אנחנו מנסים להביא חברות בינלאומיות לארץ שיבצעו את תהליכי החיפוש וההפקה וכרגע נראה כי הצרכים של מדינת ישראל למשך ה-20 שנה הקרובות מלאים ולכן הגילויים הבאים, ככל שיהיו, ילכו לייצוא, שהמשותף לכולם הוא השקעות סכומי כסף אדירים של מיליארדי דולרים".

תדמור: "מלכיאור נותן יד לדמגוגיה"

תדמור ציין בפאנל כי "כדי שנדבר על העתיד יש לזכור את העבר ולהתמודד עם אתגרי ההווה. יש לישראל בעיה שאנחנו הולכים ומעצימים אותה. ישראל היא לא אטרקטיבית בעולם וזו עובדה. איך קורה שאחרי תגלית תמר אף חברה בינלאומית לא הגיעה לכאן? השאלה הפיסקאלית היא רק חלק קטן. צריך להביא בחשבון את היעדר התשתיות, מצב גיאו-פוליטי, עומקים בים ושוק רווי.

"אני מצטער על דבריו של הרב מלכיאור - אני קורא לדיאלוג מקצועי אבל לא רוצים לדבר איתנו. ועדת ששינסקי הוקמה עם כתב מנדט, פעם אחת לבחון את המערכת בישראל ולעשות התחשבות בתנאים המיוחדים לישראל. ועדת ששינסקי השוותה את ישראל לבנגלדש, אינדונזיה, גאנה, לוב, נמיביה, סוריה וכו' - אפ משווים אותנו למדינות ה-OECD, אז חלק המדינה הוא 46% ולא 67%.

"אנחנו מכניסים את הפרויקט החשוב והגדול ביותר למדינת ישראל למצוקה. יצרו כאן חוסר ודאות, שלמעשה לוקחת את המודל העסקי ומכניסה אותו למהומה. בשורה התחתונה, משרד האוצר היום קיבל החלטה להפקיר את לקוחות הגז הטבעי בישראל לגז מיובא - לא ניתן בחוסר הוודאות ב'תמר' לדעת כיצד לפתח את 'תמר'. כל אזרחי ישראל ישאלו: איך קרה שמיליארדי דולרים, שהיו אמורים להגיע למשק הישראלי, יגיעו לספק זר, שמשלם אפס תמלוגים ומסים".

תדמור נשאל מספר פעמיים האם קבוצת דלק החליטה להקפיא את פיתוח "תמר", כפי שאיימה בעבר, אך תדמור לא אמר מפורשות כי התקבלה החלטה להקפיא את הפיתוח, אלא הסביר את "המצב הבעייתי", כדבריו, לו נקלעו השותפות בעקבות המלצות ששינסקי.

"'תמר' נמצאת בהמלצות הוועדה ואנחנו בחוסר ודאות. מפקירים את הצרכנים לגז מיובא ואנחנו נמצאים במצב מורכב אך ורק שחזרו מהבטחות שניתנו לנו", ציין תדמור.

שמחון: "לא שינו את חוקי המשחק"

אבי שמחון, יועצו הכלכלי של שר האוצר יובל שטייניץ, אמר כי "גילויי הגז הם עדות חזקה לכוח של הסקטור הפרטי. אני תומך נלהב במסקנות ועדת ששינסקי. הטענה החזקה ביותר לכאורה היא שלא משנים את חוקי המשחק לאחר תחילתו - חוקי המשחק הם לא שיעורי המיסוי כי אותם משנים כל הזמן. חוקי המשחק הם הפרוצדורה - האופן בו משנים את שיעורי המס. האופן שבו רוצים לעשות את זה במדינת ישראל הוא האופן המסודר ביותר. מדינת ישראל מתנהגת כמדינה מפותחת לעילא ולעילא.

"התהליך הוא חוקי המשחק ואת התהליך, ולמעשה את חוקי המשחק, לא שינו. אני רוצה להזכיר שמס החברות עמד על 36% כשהם נכנסו למשחק ואני לא חושב שהם לא מרוצים מהפחתתו. משקיעים זרים מייחסים למדינת ישראל רמת סיכון הרבה יותר נמוכה ממה שאנשים חושבים ורואים את זה בשוק האג"ח. אין טעם לאיים עלינו שאנחנו מונעים את פיתוח שדות הגז".

"שנת 2011 תהיה מאוד קריטית"

בהמשך המושב התלהט ויכוח בין מלכיאור לתדמור בסוגיית תמלוגי הגז. "הצענו למר דייווידסון להיות חלק מדיאלוג ואני מצטער שהוא בוחר שלא להשתתף", אמר מלכיאור. "אני לא יודע אם הוא מודע לכל הרדיפה שעשו השותפות הישראליות לשר האוצר ולחברי ועדת ששינסקי. 28 מדינות מערביות שינו בשנים האחרונות את מדיניות המיסוי; מה שחשוב זה הרווחים והרווחים פה בישראל יכולים להיות עדיין אסטרונומיים".

תדמור ענה מיד למלכיאור: "הרב מלכיאור, האם האמת היא גם אופציה בעיניך? אוצרות הטבע שייכים למדינה והאזרחים צריכים לראות איך יוצרים איזון נכון ויש להבטיח תשואה הוגנת למשקיעים אבל אף אחד לא מוכן לדבר איתנו". תדמור פנה גם לשמחון ואמר לו: "הקמת בית דין שדה. הוועדה ישבה 7 חודשים על המדוכה ועשתה המון טעויות בסיסיות ולנו נותנים רק 3 שבועות להגיב".

ד"ר שפר ניסתה להרגיע את הרוחות ולהצניע את ההתלהבות מתגליות הגז: "יש לשאול מה לעשות עם הרווחים האלה. מדינת ישראל עשירה ולא יודעת לנהל מערך כבאות או חינוך בבתי ספר. זה לא משנה עוד 10% רווחים לכאן או לכאן. עתודות הגז לא יעשו את ישראל מעצמה - ישראל צריכה להיות צנועה יותר. באזרבייג’אן יש פי 4 עתודות גז מישראל והיא עדיין לא מעצמה, לא רואה עצמה כמעצמה ולא חושבת שהגז יפתור אוטומטית את בעיות החינוך שלה למשל".

"שנת 2011 תהיה מאוד קריטית בתחום", הוסיף סולטן. "זו השנה שבה נדע האם אנחנו יושבים על קערה מלאה גז ונפט או שהיו פה כמה גילויים מקריים. במהלך 2011 יהיו כמה תוצאות חשובות בקידוחי גז ונפט".

קובעים את סדר היום של 2011: ועידת ישראל לעסקים - כל הדיווחים