"רבים חושבים שדל היא רק חברת מחשבים, אבל חצי מהרווח שלנו לא בא משם"

המנכ"ל והמייסד מייקל דל הודה כי עדיין נדרשת עבודה מאומצת כדי להפוך את החברה למתחרה שוות-ערך ל-HP, IBM ואפל; "אנחנו עובדים על זה"

מייקל דל, מנכ"ל ומייסד חברת דל מחשבים , יצרנית המחשבים השנייה בגודלה בעולם, טוען כי השינויים המסיביים שהתרחשו בחברה נעלמו מעיני המשקיעים. עוד ציין דל, כי בכוונתו להמשיך ולבצע רכישות של חברות מחשוב מתחומים שונים אך הדגיש, כי לא יעשה זאת בכל מחיר.

ארבע שנים לתוך הקדנציה השנייה שלו בתור מנכ"ל דל, החברה מקרטעת אחרי מתחרותיה HP ו-IBM במרוץ של שלושתן להפוך לספקיות מקיפות של ציוד ושירותי IT למגזר העסקי.

בצעד משמעותי, שנועד להעצים את נוכחות החברה בתחום הלוהט של שירותי ענן מחשוב, הודיעה דל כי תרכוש את חברת אחסון המידע Compellent בעסקה שהיקפה מוערך בכמיליארד דולר.

"חברה יותר מגוונת"

דל ציין עוד, שהחברה הופכת ליותר מגוונת ושואפת להיות שחקנית מרכזית בשוק שירותי אחסון המידע וכן בשוק הטלפונים הניידים. "לפני חמש או עשר שנים, אנשים אמרו שדל היא חברת מחשבים. ובכן, יש לי חדשות בשבילם - מרבית הרווחים שלנו לא מגיעים כלל ממכירת מחשבים. אנשים לא מעכלים את זה", אמר דל בראיון ל"רויטרס". "השילוב העסקי שלנו מתחיל לקבל צורה, התמונה של מה שדל הופכת להיות מתבהרת", הוסיף על השינוי שעוברת החברה.

שווי השוק של דל הוא 27 מיליארד דולר. הכנסות החברה בשנה הפיסקלית 2011 (שהסתיימה בסוף ספטמבר) הסתכמו ב-15.4 מיליארד דולר - גידול של 19% מהתקופה המקבילה, והרווח הנקי שלה היה 822 מיליון דולר.

"עובדים קשה בתחרות מול IBM"

על אף העובדה שיותר ממחצית מההכנסות של דל מגיעות ממכירות מחשבים אישיים בקטגוריית מחיר זולה, כשנשאל דל על עתידה של החברה אמר כי מכירות ציוד המחשבים הן רכיב אחד בלבד מתוך מגוון שירותי ה-IT שהחברה עתידה לספק. דל ציין שהוא מתכוון להרחיב את תחומי פעילותה של החברה לענפים אחרים, דוגמת שירותי תוכנה ואחסנת מידע.

דל, שהחל את דרכו בעולם הטכנולוגיה בשדרוג של מחשבים בחדר המעונות שלו בקולג', הודה שעדיין נדרשת עבודה מאומצת כדי להפוך את החברה למתחרה שוות-ערך לHP, IBM ואפל. "זה לוקח זמן, אבל אנחנו עובדים על זה", אמר.

דל עזב את תפקיד מנכ"ל החברה ב-2004 אך שב אליה ב-2007 כדי להשיב אותה למסלול של צמיחה וכדי לבטל את התלות שלה בהיקף מכירות המחשבים האישיים. מאז ששב לכיסאו, ידעה דל עליות ומורדות. כעת מצביע דל על דו"חות הרבעון השלישי הטובים של החברה ואומר כי היא נמצאת בתהליך של גיוס אלפי עובדים, אם כי ציין שהוא "מופתע לגלות שאנחנו מתקשים לאייש את המשרות הפנויות עם אנשים מתאימים".

כדי לעודד את צמיחתה, מפנה החברה משאבים גם לשוק המכשירים הניידים. דל הציגה לאחרונה מחשב-לוח מתוצרתה וכן טלפון חכם. שני המוצרים זכו לביקורות צוננות של האנליסטים, שהכתירו את ניסיונה של החברה לחדור לתחום כמועד לכישלון. "אנחנו עדיין נמצאים בשלב מוקדם, יש לנו עוד המון מוצרים שיעלו על המדפים בשנה הבאה, במיוחד בתחום מחשבי-הלוח", מתגונן דל.

לדבריו, החברה ממזגת לתוכה שמונה חברות קטנות מדי שנה. לדל יש 14 מיליארד דולר בקופה, והיא מתכוונת לבצע רכישות אגרסיביות. "אנחנו לא חייבים ללכת לקנות חברות, ואם השוויים לא יהיו הגיוניים, לא נבצע רכישות", אמר דל, והוסיף: "אנו משנים את תפקידנו בתעשייה. התחלנו את דרכנו בתחום ההפצה, וכעת אנו חברה שיש לה קניין רוחני רב".