70% מהאמריקנים: להגביל בונוסים לחברות שנתמכו ב'פד'

כשהאבטלה בארה"ב עומדת על 9.8% מרבית משלמי המיסים האמריקנים חושבים שהממשל האמריקני צריך לאסור בונוסים שמנים ■ "העם האמריקני הוציא אותם מהבוץ"

בסקר חדש של סוכנות הידיעות "בלומברג" נמצא כי 70% מהאמריקנים חושבים שצריך לאסור בונוסים גדולים על חברות שלקחו סיוע כלכלי מהפד', כסף שהגיע בסופו של דבר, ממשלם המיסים האמריקני. בנוסף, אחד מתוך 6 אמריקנים חושב שהמדינה צריכה לגבות מס של 50% על בונוסים מעל 400 אלף דולר.

בסקר נשאל גם כיצד צריך לקצץ בגרעון הממשלתי, רוב הנשאלים ענו שיש לגבות מיסים גבוהים יותר על רווחים מוול סטרייט.

בעוד ששיעור האבטלה בארה"ב עומד על 9.8%, אפילו 76% מהרפובליקנים תומכים ברעיון של איסור של הממשלה על בונוסים גדולים לחברות שנזקקו לסיוע, שיעור גבוהה יותר מזה שנמצא אצל הדמוקרטים. "העם האמריקני הוציא אותם מהבוץ וכבר הם רוצים לתת בונוסים עצומים לעובדים שלהם", אמר אחד ממשתתפי הסקר, מייקל רוברטסון. "אני לא חושב שהם בכלל צריכים לקבל בונוסים בתקופה הקרובה".

התאגידים האמריקנים ידועים בבונוסים השמנים שהם מעניקים לבכירים, לדוגמה, בבנק האמריקני JP מורגן, קיבל ג'יימי דימון, יו"ר הדירקטוריון והמנכ"ל, בונוס שהוערך בשווי של 17 מיליון דולר בשנת 2009, למרות הסיוע שהחברה נזקקה לו באותה שנה מהממשל האמריקני.

בונוסים במזומנים בקרב עובדים בתעשיית ניירות הערך בניו יורק גדל ב-17% לסכום של 20.3 מיליארד דולר ב-2009, כך עולה מדו"ח שפורסם בחודש שעבר על ידי משרד המבקר של ניו יורק. עם זאת, סבורים שהבונוסים ב-2010 יהיו נמוכים יותר למרות שהבונוס הממוצע לעובד יהיה גבוה יותר בשל המספר הקטן יותר של עובדים.

תוכנית הסיוע של הממשל האמריקני לסקטור הפיננסי עמד על 700 מיליארד דולר באוקטובר 2008 שמטרתו הייתה למנוע קריסה של המערכת הכלכלית בארה"ב. הפד' העניק סכומים גדולים לחברות שנקלעו לקשיים כדי למנוע מהם להגיע לפשיטת רגל. בין החברות שקיבלו סיוע היו American International Group וחברת Bank of America, שהחזירה מאז את ההלוואה.

נתמך בכספי הסיוע, בשנת 2009 הרוויח וול סטריט 61.4 מיליארד דולר, כמעט פי שלוש משנת 2006, כך לפי דו"ח מבקר המדינה בניו יורק. הרווח של השנה צפוי לעמוד על 19 מיליארד דולר, פחות מהשנה הקודמת אך עדיין הרווח הרביעי הגדול ביותר, נכתב בדו"ח.