דוח ביקורת: אי-סדרים בדיווחי עובדים ברשות השידור

בבדיקת התנהלות חדר החדשות של קול ישראל נמצאה אי-התאמה בין שיבוצי העורכים לעבודתם בפועל והיעדר פיקוח על עובדי כ"א ■ באשר לעבודת דני זקן: אין חשש לניגוד עניינים

מבקרת הפנים של רשות השידור, איתנה גרגור, הגישה דוח על חדר החדשות של קול ישראל. מהדוח עולה שורה של ליקויים על התנהלות הרדיו ובין היתר נמצאו אי התאמות בין שיבוצי העורכים בסידורי העבודה לדיווחיהם והיעדר פיקוח ובקרה על חשבונות עובדי כוח-אדם "תגבור", המספק קלדניות. כמו כן נמצאו זמני חפיפות ממושכים באופן ניכר בין משמרות עורכים וקלדניות.

נושא מרכזי שבחנה המבקרת היה העסקתו של יו"ר אגודת העיתונאים בירושלים, דני זקן, המשמש עורך חדשות בכיר בקול ישראל. המבקרת שללה באופן ברור כל חשש לניגוד עניינים, בשונה ממה שנטען מלכתחילה כלפיו בשלב הטיוטה. זאת לאחר שהממצאים הראו כי אושרו לזקן שעות עבודה נוספות ושעות כוננות תמורת שעות בהן שימש כנציג עובדים בדיוני הרפורמה מול רשות השידור. עוד נקבע כי הוא דיווח על יותר שעות משעבד. לאור ממצאיה, ביקשה גרגור חוות דעת משפטית שהבהירה כי הנוהג של תשלום לנציג עובדים בעבודתו ככזה, קיים בשירות הציבורי.

עם זאת מצאה גרגור בעייתיות באישור פעילותו הארגונית של זקן בהיקף של חצי משרה על-ידי המנכ"ל מוטי שקלאר, לאור העובדה כי דיוני הרפורמה נמצאים על סף סיום. עוד אמרה גרגור, כי בעבר לא קיבלו ראשי האגודה תשלום עבור פעילותם הארגונית.

בין הממצאים האחרים, קובעת גרגור כי מומלץ להקטין את משך החפיפה בין משמרות הערב והלילה לעורכי החדשות לשעה אחת בלבד, זאת לאחר שנמצא כי זמן החפיפה בין משמרת למשמרת אורך שעתיים וחצי, וכך גם לגבי חפיפה בין משמרות של קלדניות. נמצא כי שתי הקלדניות מהמשמרת היוצאת והשתיים הנכנסות עובדות יחד במשך 4 ורבע שעות. גרגור ממליצה לאשר להן לחפוף במשמרותיהן רק שעה. על הדברים האלה, הגיבו ברשות כי הדבר נובע מנהלי עבודה ארוכי שנים.

מעקב לקוי אחר חשבוניות

עוד מצאה המבקרת אי-התאמה בהיקף של 17 שעות שדווחו על-ידי חברת כוח-אדם, אולם בפועל לא נרשמו בסידורי העבודה. עוד נקבע, כי מנגנון הפיקוח על חיובי חברת כוח-האדם "תגבור" חסר, ולא נבדקים חישובי החיובים בחשבוניות החברה, אשר אינן מפורטות מספיק.

מרשות השידור נמסר כי "דוח מבקרת הפנים תקבל בלשכת המנכ"ל ויילמד. ככלל, הליקויים שנמצאו יתבטלו מאליהם עם הפעלת הרפורמה וההסכמים הקיבוציים החדשים. המנכ"ל מברך על כי הובהר נושא עבודתו של דני זקן, יו"ר אגודת העיתונאים, אשר השקיע זמן ומרץ בהובלת דיוני המשא-ומתן על ההסכם החדש מטעם אגודת העיתונאים. חשוב לזכור כי פעולתו של יו"ר אגודת העיתונאים היא קריטית בנושא הרפורמה אך הוא ממלא תפקידו כל ימות השנה".

מאגודת העיתונאים בירושלים נמסר: "דוח הביקורת שונה לחלוטין מהטיוטה שהוצגה לפני כשלושה חודשים. המבקרת הודתה למעשה כי האשמותיה בטיוטה היו חסרות בסיס ומשוללות מסגרת עובדתית. אנו מתקשים להשתחרר מהרושם כי הטיוטה הייתה מוכוונת במטרה להשחיר את שמו של יושב ראש האגודה, וכעת משגם המבקרת מודה בכך, גם אם בחצי פה, אנו דורשים את התנצלותה".