תודה לסטנלי פישר (ולביבי שקרא לו)

בנוסף לתרומתו הנודעת למשק, תודה שהביא אווירת עשייה תרבותית שמתגלמת באישיותיו

אני רוצה לשגר מכאן תודה אישית לסטנלי פישר, איש השנה של "גלובס". בזכותו של פישר יש תחום אחד במדינה שאנחנו, אזרחי המדינה, יכולים להיות שקטים לגביו. אנחנו מודאגים מהנעשה בתחומי הביטחון, הפשיעה, הפוליטיקה, הדת - למעשה בכל תחום הנוגע לחיי היום יום שלנו.

הכלכלה היא התחום היחיד המאפשר לנו לישון בשקט. למעשה אם מביטים מסביב, יוצא שהכלכלה היא התחום היחיד הפועל בהצלחה, כמו שצריך. יותר מכך: נראה שהכלכלה היא זו שמחזיקה את המדינה, ש"בזכותה" יכולים תחומים אחרים לפעול בצורה רשלנית, אדישה, מושחתת.

בוודאי שפישר אינו שמשון הגיבור שבכוחות עצמו מחזיק את עמודי הבסיס של הכלכלה. יש בתחום הזה אנשים מוכשרים לרוב, כפי שפישר עצמו מציין ומדגיש. כאשר רואים מה יכולים לעשות אנשים בעלי כישרון, הלב נכמר לראות מה יכולים, ומה לא יכולים, לעשות אנשים כאלה במחוזות אחרים.

הרי לא כל המוכשרים התרכזו בכלכלה, גם בפוליטיקה ובצבא ובכל מקום יש כאלה. למה אלה מצליחים והאחרים כל כך נכשלים? - כנראה התשובה, לפחות אחת מהן, היא תרבות העשייה, או תרבות בכלל.

על כך אני מבקש להודות לפישר יותר מכול - על שהביא אלינו אווירת עשייה תרבותית המתגלמת באישיותו; על שהוא עצמו משמש דוגמא חיה לעשייה מסוג זה; על היותו אדם צנוע הליכות; על יושרו הבלתי מתפשר; על הרוגע הנפשי שלו המשפיע על כולנו; על שלעולם אינו מרים את קולו; על שאף פעם אינו מתלהם; על שהוא מתווכח לגופו של עניין, ולא של אדם; על הליכותיו ונימוסיו היפים, השקטים; על היותו איש של מעשים, לא של דיבורים.

על היותו ציוני במובן האמיתי והמלא של מילה זו. הציונים הקלאסיים באו לכאן כנרדפים ופליטים, לרוב בחוסר ברירה. אתה, אדוני הנגיד, באת אלינו מארה"ב, בעצם מהעולם הגדול. נהנית בכל מקום מהמון כבוד והערכה. לו נשארת במקומך היו חייך שקטים ונעימים, ללא המהמורות והמכשלות הקיימות אצלנו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הציע לך להיות הנגיד שלנו, ועל כך יבורך גם הוא. אתה קיבלת את ההצעה. עזבת את ביתך, את חבריך, את משפחתך, את שפתך, את תרבותך ואת היכולת לעשות המון כסף. עזבת את כל אלה ובאת אלינו. וזה עושה אותך יותר ציוני מציוני.

יותר מהכול אתה בן אדם. מענטש. אנחנו כל כך חסרים אנשים כאלה, שנוכחותך פה היא כמו משב רוח רענן, מרענן, מזכך. בתרבות הליכותיך ובאישיותך אתה מלמד אותנו איך אפשר וצריך להתנהג ולפעול. החשיבות של נוכחותך אצלנו חורגת מתחומי הכלכלה, היא מהווה תרומה חשובה לחוסננו, כמדינה וכאנשים.