כישלון לאובמה בביהמ"ש: חלק מחוק הבריאות - אינו חוקתי

"המנדט על רכישת ביטוח בריאות או תשלום קנס היא מעבר לזכות ההחלטה של הרשויות הפדרליות" קבע שופט מחוזי בורג'יניה ופסק נגד דרישת הממשל לחייב את כל האמריקנים לרכוש ביטוח בריאות

"חוק הבריאות אינו חוקתי", כך קבע שופט מחוזי מוירג'יניה היום והוביל לכישלון של הנשיא אובמה כאשר פסק כי "המנדט על רכישת ביטוח בריאות או תשלום קנס היא מעבר לזכות ההחלטה של הרשויות הפדרליות". משרד המשפטים צפוי לערער על ההחלטה, אשר נפסקה ע"י השופט הנרי הדסון בביהמ"ש המחוזי בריצ'מונד, ורג'יניה אשר מונה בזמן ממשלו של הנשיא בוש. ההכרעה צפויה להגיע לביהמ"ש העליון.

החלטת השופט נוגעת בחלק מרכזי בחוק הבריאות שאותו הוביל הנשיא אובמה, והוא תמך בטיעונים שהציגה מדינת ורג'יניה לפיהם הקונגרס עושה שימוש מוגזם בכוחו בכך שהוא דורש מכל האנשים הפרטיים בארה"ב לרכוש ביטוח בריאות עד לשנת 2014 או להיקנס. עם זאת השופט נמנע מלפסול את החוק כולו.

חוק הבריאות הינו אחד מהחוקים המרכזיים בנשיאות של אובמה ומטרתו היא להרחיב את הביטוח הרפואי כך שיכסה מיליוני אנשים שעד כה אינם מבוטחים, זאת תוך הורדת עלויות הביטוח.החברות השייכות לתעשיית ההלת'קר בארה"ב התנגדו לחוק לעומתן חברות הביטוח תמכו בחוק כשמבחינתן הוא יביא לעלייה במספר המבוטחים דרכן.

עורכי הדין של מדינת ורג'יניה טענו כי על פי הסעיף בחוקת ארה"ב המתייחס למסחר, הממשל הפדרלי אינו יכול לאכוף על מישהו את הרגולציה בשל כך שאינו רוכש מוצר או שירות כלשהו ואינו יכול גם להענישם בשל כך שלא רכשו ביטוח רפואי. לדברי השופט לא ביהמ"ש העליון ולא בתי המשפט השונים לערעורים מעולם לא הרחיבו את כוחו של הסעיף החוקתי הזה על מנת לכפות על אינדבידואל לבצע פעולה מסחרית שאינו חפץ לעשותה מרצונו. המחלוקת אינה רק על הרגולציה של שוק הביטוח, או יצירת מנגנון כיסוי רפואי אוניברסלי - אלא על זכויות הפרט לבחור אם ברצונם לקחת חלק בפעולה שכזו" כתב השופט הדסון.