ההצבעה על ועדת חקירה לאסון השריפה להמשך השבוע

(עדכון) - מאמציו של ראש הממשלה נשאו היום פרי ■ שר הפנים: "למרות שמייחסים לי כוח רב והצלחתי יותר מקודמיי, זה לא מספיק כרגע"

מאמציו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בימים האחרונים למנוע את הקמתה של ועדת חקירה ממלכתית שעלולה להטיל עליו אשמה באי מניעת השריפה בכרמל, נשאו היום (ג') פרי: לאחר שהתברר כי ראש הממשלה הצליח להשיג את התנגדות חברי הוועדה, נאלץ יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ יואל חסון, לקיים הצבעה בנושא.

בתום הדיון הודיע חסון כי ההצבעה נדחתה להמשך השבוע, בהצבעה אליה יוזמן ראש הממשלה להציג את גרסתו בפני חברי הוועדה. בדיון היום נכחו שר הפנים, אלי ישי, שר האוצר, יובל שטייניץ, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, אייל גבאי, סגן שר האוצר, איציק כהן, סגן שר הביטחון, מתן וילנאי, השר אבישי ברוורמן וחברי כנסת החברים בוועדה.

בימים האחרונים הפעיל נתניהו לחץ על חברי הוועדה, מהאופוזיציה ומהקואליציה. הבוקר נראה כי מסע השכנועים הצליח: גם חברי כנסת מהאופוזיציה שינו את עמדתם והסכימו לתמוך בעמדת נתניהו המתנגדת להקמת וועדת חקירה. חסון הבהיר היום כי ימשיך לפעול להקמתה של ועדת חקירה, וככל הנראה הוא ימתין לשעת כושר בו ישיג רוב בוועדה כדי לאשר את ההחלטה. לנוכח החלטתו, צפויים דיוני הוועדה הקרובים להיות גדושים במשתתפים. לשכת ראש הממשלה תוודא שכל חבריה נוכחים על מנת שלא יעשה מחטף כשבוועדה מיעוט חברי כנסת. בתום הדיונים החליטו בקואליציה להפר את האיזון בין הקואליציה לאופוזיציה בוועדה, והחליפו את החכ"ים החברים בה כך שייווצר רוב לקואליציה.

בתום הדיון אמר חסון כי "תוך יממה נוצרו ממלאי מקום זמניים לחברי הוועדה והופר האיזון בין קואליציה לאופוזיציה. הצטערתי לראות את ההתנהלות ב-24 השעות האחרונות של משאים ומתנים. מעולם לא היתה בכנסת החתמה מראש של חברים בדיון שעוד לא היה".

אלי ישי: "לא מחפש תירוצים"

בתחילת הדיון התגלע וויכוח סוער בין חברי הכנסת, שר הפנים אלי ישי החל לדבר בפני הוועדה, כשלדבריו מתפרצים חברי הכנסת ותוקפים אותו. לטענתו, ישי עשה רבות למען שירותי הכבאות ואף הצליח יותר משרים קודמים לו.

שר הפנים ישי נשאל בוועדה, מדוע לא טיפל בנושא הכבאות מיד כשנכנס לתפקיד, ואמר כי "למרות שמייחסים לי כוח רב והצלחתי יותר מקודמי, אבל זה מספיק - זה לא נגמר ביום ולא בשנה - אני מקווה שבמהלך הקדנציה הזו נהיה ערוכים לשעת חירום - זה לא בלחיצת כפתור. אני לא מחפש תירוצים, זה אכן נושא חירום והוא יטופל".

ח"כ חסון אמר במהלך הדיון, כי מטוס הכיבוי האמריקני הסופר טנקר עלה לישראל 6 מיליון שקלים. להקים תחנת כבאות בעוספיה עולה 3 מיליון שקלים ואם היא היתה מוקמת הדליקה לא היתה מגיעה למצב שהגיעה.

שר האוצר יובל שטייניץ אמר בוועדה, כי "דו"ח מבקר המדינה הוא חשוב מאוד - נאמר שיש מחדל מתמשך שכבר 30 שנה המדינה אינה מטפלת כיאות בנושא הכבאות. אני רוצה להודות לשר הפנים שהעלה את הנושא יותר מפעם אחת. ניישם את המלצות דו"ח המבקר ואחרי 30 שנות מחדל אני מקווה שיהיה שינוי, השינוי כבר התחיל כי הממשלה הזו מקשיבה למבקר המדינה". באשר לביקורת שהאוצר התנה את התוספת התקציבית לכיבוי ברפורמה מקיפה, הסביר השר כי האוצר יתמוך גם בתקציב מיידי, ללא רפורמה.

סגן שר הפנים מתן וילנאי נשאל מדוע לא הוטל ניהול השריפה על שר הביטחון ומשרד הביטחון אלא נשאר בטיפול המשרד לביטחון הפנים. לדבריו, הדיון הוא פוליטי. הבעיה שלנו היא בעיה תרבותית עמוקה וזה לא נכון לומר 'זה רק כיבוי אש' - התחייב דיון מעמיק יותר". וילנאי אמר כי "אנחנו (משרד הפנים) אחראים על הטיפול בנושא ועשינו כך באירוע עצמו וגם לפניו. מעתה והלאה קודם כל יש להעביר את חוק הרפורמה במערך הכבאות - אלי ישי פועל בעניין ועושה את הדבר הנכון".

לדבריו, "תרבות ועדות החקירה בישראל עושה למדינה שירות רע - האירוע עצמו הוא קשה מאין כמותו אך יש לדעת לפרק אותו לרכיבים: לשאול כיצד לא כובתה מיד השריפה, לתחקר במקצועיות במשטרה ובמערכת הכבאות שייתנו תשובות מקצועיות".

אחיו של מישל אוסמה נעמנה, אחד ההרוגים בשריפה, דיבר בוועדה ואמר בסערת רגשות כי "המדינה עשתה ניסוי בבני אדם בשריפה - ראיתי בטלוויזיה את אחי עולה באש ונשרף, גופות רבות נשרפו לעיני המצלמות - אני מבקש ודורש ועדת חקירה שתחקור את האירוע הקשה".

"הדרך היחידה להשיב את האמון הציבורי"

כזכור, שלשום שיגר יואל חסון מכתב לרה"מ בנימין נתניהו בו קרא להקים ועדת חקירה ממלכתית לאירועי השריפה בכרמל במסגרת החלטת ממשלה, על מנת למנוע מהכנסת לעשות זאת.

"לאור הדוח החמור (של מבקר המדינה), הדרך היחידה להשיב את האמון הציבורי במערכות השלטון ובמקבלי ההחלטות במדינת ישראל היא באמצעות הקמת ועדת חקירה ממלכתית", כתב חסון לבנימין נתניהו. "רק לוועדת חקירה ממלכתית, הכוללת אנשי מקצוע מהשורה הראשונה, יש הסמכות המקצועית לגבש מודל חדש וטוב למערך הכבאות, והסמכות המשפטית להצביע על אחראים ולהסיק מסקנות אישיות. אני סבור כי ראוי שהממשלה תחליט על הקמת ועדת חקירה ממלכתית על פי חוק ועדות חקירה, וזאת בשל המשקל והחשיבות הציבורית של הקמת ועדת לבחינת היערכות שירותי הכיבוי וההצלה לשעת חירום, במיוחד לאור אסון השריפה בכרמל".

נתניהו לא נענה לבקשתו של חסון. גם ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד) דחה את קריאתו של חסון וכך גם ח"כ אברהם מיכאלי (ש"ס), שמתנגד להקמת ועדת חקירה.