משקיעי הנפט-גז הקטנים: "יצאנו מההלם ונתאחד; אנחנו הבעלים של תמר"

(עדכון) - משקיעי הגז והנפט הקטנים מגייסים את מיטב כספם לטובת המאבק בששינסקי: "חשבנו לפרסם את המודעות בסוף השבוע - אבל ההשוואה להונאת פונזי גרמה לנו להקדים"

אין כמעט עיתונאי כלכלי במדינה שלא מחכים לו מדי בוקר בתיבת הדואר עשרות מיילים מ"יובל שטייניץ", "איתן ששינסקי" או "טוביה לוסקין". כולם מכילים פחות או יותר את אותו המסר וחתומים על ידי משקיעים פרטיים בשותפויות הגז והנפט, שבוחרים שלא להזדהות בשמם הפרטי. המטרה של כולם - להציף את התקשורת בטרוניות על המלצות ועדת ששינסקי והשפעתן על מיסוי המשקיעים הפרטיים בתחום הגז והנפט.

אמש (ג') פורסמו ב"גלובס" מודעות על גבי עמוד שלם היוצאות נגד שר האוצר, יובל שטייניץ. מודעות דומות הופיעו בימים האחרונים גם בעיתונים אחרים. המודעות הוזמנו על ידי שתי קבוצות שונות המזדהות בשם כמעט דומה: האחת, "משקיעים קטנים בגז ונפט כחול לבן" והשנייה, "משקיעים פרטיים בגז כחול לבן". משקיעי קידוח תמר בחרו במודעת שחור-לבן-אדום, מאיימת מעט, שבה מואשם שטייניץ כי זרע הרס בכלכלת ישראל ומעשיו פגעו ברווחת אזרחי המדינה. כל זאת, בעקבות חתימת החברה לישראל על הסכם לרכישת גז מצרי: "העשרת את כיסיהם של בעלי הגז המצרי ופגעת בכיסיהם של המשקיעים והמושקעים הישראלים!".

המודעה השנייה, שמפרסמיה בחרו ברקע הכחול ובאותיות בצבע לבן ואדום, שנחזית למתונה יותר, מנגחת גם היא את שטייניץ: "אתה אחראי לכך שאזרחי המדינה יפסידו כ-4 מיליארד דולר בעקבות החתימה של החברה לישראל... אתה אחראי לפגיעה בחסכונות ובפנסיה של כולנו!".

"להסביר את העוול"

ניסיון להתחקות אחר מפרסמי המודעות אינו פשוט: המפרסמים כאמור לא הזדהו בשמם. שיחת טלפון לעו"ד יהודה רסלר, שהתבטא אתמול נגד עסקת הגז המצרי, בתקווה שאולי יסייע בקישור עם מזמיני המודעות, לא סייעה. רסלר לא מכיר אותם. אלא שמיד לאחר מכן יצר עובד במשרד ייעוץ התקשורת מוטי מורל קשר, כדי לציין שאמנם המשקיעים שהוא מייצג, המזוהים עם גבעות עולם, אינה עומדת מאחורי המודעות, אבל מתכננת גם היא קמפיין נרחב, שיחל כנראה היום. כחלק מאותו קמפיין, ציין בשיחה נפרדת אחד ממשקיעי גבעות היותר ידועים, מתוכננת מסיבת עיתונאים שתסביר את העוול שעשתה להם ועדת ששינסקי.

החיפוש ממשיך: שיטוט בפורומים פיננסים שעניינם תחום הגז והנפט הוביל למספר הודעות, שוב אנונימיות, של משקיעים קטנים המוחים נגד התנהלותו של שטייניץ. באחד מאותם אתרים, "הפורטל הפיננסי ספונסר", הסכימו לנסות וליצור קשר עם הכותבים, אולי אחד מהם יודע מי עומד מאחורי הקמפיין. כמעט כולם סירבו לדבר עם העיתונות, מלבד אחת בשם טלי.

"אנחנו מזדהים בשם משקיעים פרטיים בגז כחול לבן", אומרת טלי ומסבירה שזו אחת מתוך עשרות קבוצות של משקיעים קטנים בשותפויות תמר, גבעות וים תטיס, שהחליטו להתאגד ולצאת בקמפיין נגד המלצות ששינסקי. "חשבנו לפרסם את המודעה בסוף השבוע, אבל בעקבות מה שקרה אתמול עם החברה לישראל וששינסקי, שהשווה את פעולות מנהלי חברות הגז והנפט להונאת פונזי, החלטתנו לצאת היום עם המודעה", מסבירה טלי. לדבריה, מדובר רק בתחילת ההתארגנות שתכלול בעתיד גם כנס גדול: "לא שיערנו את המכה הגדולה שנפלה עלינו, עכשיו יצאנו קצת מההלם".

- מהיכן מגיע הכסף לתשלום עבור המודעות?

"כל אחד מהמשקיעים משלם לפי לבו, 200 שקל, 500 שקל, ויש כאלה שמשלמים יותר. אפשר לראות באתרים משקיעים שרק שואלים למי אפשר לתרום. פתחנו מחדש עמותה שקיימת כבר עשר שנים בשם "גז כחול לבן", ובאמצעותה אנחנו מרכזים את התרומות. לא חשבנו שנצטרך כל כך הרבה מודעות וששטייניץ יקצין את עמדותיו".

- כמה שילמתם עבור המודעות?

"יש מודעות שעולות בסביבות 15 אלף שקל, יש מודעות שעולות יותר. אם עושים את זה בצורה ריכוזית זה עולה פחות. אנחנו לא חברה מסודרת".

- מדוע אתם פועלים כקבוצות ולא כארגון אחד?

"אנחנו מתכוונים להתאחד. למרות חילוקי הדעות, הקבוצה השנייה שפרסמה את המודעה הנוספת טוענת שאנחנו עדינים ומאוזנים מדי, גם משקיעים שאנחנו מייצגים טוענים כך. נטען שאנחנו לא מספיק אגרסיביים ושיש קבוצה יותר לוחמנית".

- מה המסר?

"הוועדה לא התייחסה כלל למצב ש-90% מהציבור מחזיקים במניות של חברות הגז. יש כאלה שמשקיעים כבר 20 ו-30 שנה, פיתו אותם לבוא ולהשקיע אפילו סכומים קטנים ולקבל הטבות, זה היה טוב כל עוד היה יבש. אנחנו פועלים עבור אותו ציבור".

לדברי עו"ד רון לוונטל, שמייצג את הקבוצה של טלי, מאחורי המודעות עומדים עשרות פעילים שמייצגים עוד כמה מאות: "אנשים רגילים שהשקיעו לאורך השנים את כספם ואת חסכונותיהם בתקווה שיימצא גז או נפט ופתאום עכשיו קופצים עליהם".

- מדוע הם שכרו את שירותיך?

"הם הרגישו עד היום שמקומם נפקד גם בתקשורת וגם בדיונים של הוועדה. תפקידי הוא לסייע להם גם באופן משפטי והכוונה להביע את קולם בוועדה. יצרתי עבורם חשבון נאמנות שבו הם יכולים להשקיע כל אחד לפי יכולתו, כדי לממן את המודעות וההליכים המשפטיים שיבואו".

- מי אחראי על העיצוב והטקסט?

"הקבוצה יצרה את הטקסט ומשרד הפרסום אדלר חומסקי תיקן אותו עבורם. תפקידי הוא לעדן אותם, כי הם מאוד כועסים, אני בוחן שבמודעות לא תופיע לשון הרע ושאין בעיה משפטית".

- האם אתה מקבל תשלום?

"אני לא מתנדב ולצערי גם אין לי מניות באף אחת מהשותפויות בגז ונפט".

רסלר לנתניהו: "לא ניתן לדון בתמלוגים בלעדינו"

בתוך כך, קבוצת המשקיעים הפרטיים המיוצגים על ידי עו"ד יהודה רסלר פנתה לרה"מ בנימין נתניהו בבקשה להזמינם לדיון על תמלוגי הגז, שייערך במעמד נתניהו. כפי שפורסם ב"גלובס", נתניהו דוחק בשטייניץ לסיים את עבודת ועדת ששינסקי על התמלוגים עד סוף החודש, ואז יקיים ב-5 בינואר דיון בנושא.

"לא ניתן לדון בתמלוגים בלעדינו - אנחנו הבעלים של 'תמר'", כתב רסלר. "אדוני ראש הממשלה, ההגיון הבריא אומר שחייבים לשלב את משקיעי 'תמר' בדיונים על התמלוגים, הרי הם בעלי האחזקה ביותר בקידוח 'תמר' - כ-50%. זאת בהשוואה ל-15% בלבד שמחזיק יצחק תשובה".