פסק דין תקדימי: האב ישלם רק 70% מצרכי הילדים במזונות

בפסק הדין, שניתן על-ידי השופטת שרית גולן בבית המשפט לענייני משפחה באשדוד, בדק בית המשפט מהו יחס ההכנסות בין ההורים וקבע כי יחס זהה יתקיים בחיוב המזונות

פסק דין תקדימי של בית המשפט לענייני משפחה באשדוד, קובע כי האב בתיק גירושים יישא רק ב-70% מצורכי הילדים ולא ב-100% מצורכיהם ההכרחיים כפי שנהגו עד כה.

באורח תקדימי, בית המשפט בדק מה הם יכולותיו של האב והפחית את צרכיו לשכר דירה. בית המשפט בדק גם מה הן הכנסותיה של האם והפחית את צרכיה לשכר דירה. לאחר שבית המשפט ראה מהו יחס ההכנסות בין ההורים הוא קבע כי אותו יחס בין ההכנסות של ההורים יהיה היחס בחיוב המזונות. פסק הדין ניתן על-ידי השופטת שרית גולן.

זוג תושבי אשדוד - יהודים שניהם, בשנות הארבעים לחייהם ועם 3 ילדים - החליטו לפתוח בהליכי גירושים. עד כה, נהגה הפסיקה, במשך עשרות שנים, לחייב את רק את אביהם של הילדים במזונותיהם (מזון, ביגוד, הנעלה, בריאות, חינוך, מדור ואחזקת המדור). האישה לא הייתה מחוייבת במזונות ההכרחיים של הילדים.

הילדים היו בני בני שלוש וחצי, חמש וחצי ושבע חצי בעת הגשת התביעה. פסק הדין ניתן לאחר שנתיים, כשהיו בני חמש וחצי, שבע וחצי ותשע וחצי בהתאמה.

בפסק הדין הנוכחי, כאמור, חיוב ההורים במזונות נקבע באופן שונה. עוה"ד גיל שחף, שייצג את האב: "מדובר בהחלטה אמיצה של בית המשפט לענייני משפחה באשדוד. ישנן הלכות של בית המשפט העליון מהשנים האחרונות המדברות על כך שיש לבחון את חלוקת נטל המזונות תוך התבוננות על הכנסות כלל המשפחה.

"למרות שהלכות אלו של בית המשפט העליון ניתנו לפני כמה שנים בתי המשפט בישראל כמעט ואינם מיישמים אותן. לראשונה, בית המשפט לענייני משפחה באשדוד, מיישם את הרעיון לפיו ההורה שמרוויח יותר יישא בחלק גדול יותר במזונות הילדים. לטעמי מדובר בפסק דין מדהים, אשר עושה צדק, שם סוף לפסיקת מזונות על פי מגדר באופן המקפח לרוב גברים, מתקן עוול של עשרות שנים של פסיקה על פי דינים ערכאיים ומיושנים, ויש בו כדי לפרוץ דרך ולהוות תקדים - לשינוי".