הבאזז של 2011

אחרי שהאייפד נהפך למוצר הנחשק ב-2010, יגיע קאמבק למחשב-נייד ודור שני למחשב-לוח

אחד היעדים השיווקיים הנחשקים של היצרנים והמפתחים בתעשיית המוצרים האלקטרוניים האישיים הוא יצירת באזז סביב המוצר או הטכנולוגיה שלהם. הגדרת מונח זה מעורפלת ורב-משמעית. הבעיה העיקרית של הבאזז היא היותו נכס שיווקי נזיל ולרוב, גם קצר מועד. סף הגירוי של מסגלי החידושים הטכנולוגיים בימינו הוא גבוה, וברגע שמוצר חדשני ומדובר מתחיל להיות המוני, נפוץ ונגיש לכול, הוא מאבד את ערכו הבאזזי.

2010 המחישה היטב עד כמה בלתי יציב יכול להיות הנכס הזה. הנטבוקים, שרכבו כמעט שנתיים וחצי על באזז מרשים, ומכרו כ-300 מיליון יחידות, הפכו בשנה החולפת לעוד מוצר צריכה שנערם על המדפים. הם עדיין שימושיים וילדים אוהבים לקבל אותם כמתנה, אבל "מקדם החשק" נעלם.

לעומתם, מחשבי לוח, טאבלטים, הם עדיין יקרים, לא נפוצים וסובלים ממחלות ילדות, אבל נמצאים בראש רשימת ההעדפות של מאות מיליוני לקוחות. אז מה יהיה הבאזז של 2011? הנה שני מועמדים אפשריים.

קאמבק מאסיבי

דעיכת העניין במחשבים הניידים נובעת, בין השאר, מהפער שנוצר בין יכולותיהם בתחום הגרפיקה והמולטימדיה לבין רמת התוכן שנגיש כיום ברשת. למעט ניידים שנמצאים בקצה העליון של קשת המחירים ומצוידים במאיץ גרפי ייעודי ונפרד, רוב הדגמים מציעים יכולות עיבוד גרפיות בסיסיות. זה הספיק בעבר אך כיום, כשחיבורים של 100-10 מגה הופכים לנפוצים ולזולים , והרשת עמוסה בתוכני HD ותלת-ממד 3, הדרישות עולות על היכולות.

ב-2011 צפויים הניידים ללבות מחדש את הבאזז בסיוע דורות חדשים של מעבדים בתצורת מערכת על שבב, שמשלבים יכולות גרפיות גבוהות. אינטל, למשל, חשפה החודש דור חדש של מעבדים שיושקו בתחילת השנה. המעבדים, אותם היא מכנה Sandy Bridge, אמורים להציע ביצועים משופרים בכ-40% לעומת המעבדים הנוכחיים שמתבססים על ארכיטקטורת Nehalem בת השנתיים, ובעיקר שדרוג משמעותי של היכולות הגרפיות המובנות בצ'יפ המרכזי.

המעבדים מתוכננים לטפל עצמאית - ללא צורך בכרטיס גרפי - בעומס העיבוד המוגבר ויציעו "צ'ופרים" עדכניים כמו תמיכה בתוכן תלת-ממד וברמת מחיר הקרובה לזו של המעבדים מהדור הנוכחי. במהלך 2011 תצטרף אליהם גרסה נוספת ודחוסה יותר, Ivy Bridge, שתציע 16-4 ליבות ומיועדת למחשבים ניידים יקרים וחזקים.

לחובבי הטריוויה נציין כי אחד השמות המוקדמים של משפחת המעבדים החדשה היה Gesher, מה שיכול אולי להעיד על התרומה הנכבדה של הסניף הישראלי של אינטל לפיתוח המעבדים.

גם הנטבוקים ומחשבי הלוח יקבלו רוח גבית מאינטל בסיוע הדור החדש של מעבד ה-Atom. בינואר כבר נראה בשוק מוצרים ראשונים עם המעבד ה"זול" החדש, שמציע יכולות גרפיות משופרות ותצרוכת חשמל נמוכה יותר - עקב האכילס של המעבד הנוכחי. התצרוכת המופחתת תציע מכשירים שמסוגלים לפעול יום שלם על טעינה אחת בלבד.

אינטל היא לא היחידה במשחק. חברת AMD אף תקדים אותה עם "מערכת על צ'יפ" חדשה, המכונה Fusion, שגרסאות מוקדמות שלה זוכות כיום לשבחים ויוצרות "באזז" לא קטן. גם כאן הדגש הוא בהטמעת יכולות עיבוד גרפיות מתקדמות על הצ'יפ המרכזי, עם תמיכה ב-HD, תלת-ממד ובעומסי עיבודי כבדים, מבלי לשלם על כך בתצרוכת חשמלית מוגברת או במחיר. המעבדים החדשים של AMD מיועדים גם לנטבוקים, גם למחשבים ניידים "פשוטים" וגם למחשבי לוח.

שת"פ למוטורולה וגוגל

אפל פיתחה את יצירת הבאזז הטכנולוגי לכדי אומנות, אבל במקרה של מחשבי הלוח נראה שהיא בעיקר סוללת את הדרך עבור אחרים. האייפד אמנם עדיין נמצא כיום בראש רשימת "המתנות המבוקשות ביותר לסוף השנה" בארצות הברית ובמדינות רבות בעולם, אולם ב-2011 מתכוונים לרכוב על הגל מכשירי דור שני מתקדמים הרבה יותר.

דוגמה טובה מספק ה-Motopad של מוטורולה, שאב הטיפוס שלו זכה החודש לחשיפה מוקדמת באירוע של גוגל. זהו אחד ממחשבי הלוח הראשונים על בסיס מעבד ה-Tegra-2 החדש של NVIDIA, שמצויד בליבה כפולה וביכולות עיבוד גרפיות רציניות. בין השאר הוא מבטיח להעניק לדגמים החדשים מהירות גלישה כפולה, מהירות גבוהה במשחקים, תמיכה בווידיאו ברזולוציית HD מלאה וצריכת חשמל סופר נמוכה.

ה-Motopad, ודגמים דומים שיופיעו בהמשך, מאמץ גם את גרסה 3.0 העתידית של מערכת ההפעלה אנדרואיד, שתאפשר לוותר אפילו על כפתורי החומרה הפיזיים הבודדים שמוטמעים היום במחשבי הלוח. הגרסה תציע ממשק הפעלה תלת-ממדי מתוחכם ותאפשר לפצל את המסך לכמה אזורי תצוגה בו-זמנית.

לכך אפשר להוסיף תמיכה צפויה ברשתות דור 4.

בקיצור, כל המרכיבים של נוסחת ה"באזז" הקלאסית - ותודה לסטיב ג'ובס שהביאנו עד הלום.