רק 3% מעוה"ד סבורים כי המוסמכים החדשים כשירים לעבוד עצמאית

כך עולה מסקר של קודקס ■ השבוע הוסמכו 1,102 עורכי דין חדשים, ומספרם בישראל הגיע לכ-47 אלף - שיא של כל הזמנים ושיא עולמי מבחינת שיעור עורכי הדין באוכלוסייה

שלשום (ג') התקיים בירושלים טקס הסמכתם של 1,102 עורכי דין חדשים שעברו את בחינות לשכת עורכי הדין. בכך הגיע מספרם של עורכי הדין בישראל לכ-47 אלף - שיא של כל הזמנים ושיא עולמי מבחינת שיעור עורכי הדין באוכלוסייה.

סקר שערכה השבוע קודקס, המתמחה בהשמת משפטנים, בקרב ציבור עורכי הדין הוותיקים, נועד לבדוק את הציפיות המקצועיות שיש להם מעורכי הדין שהוסמכו זה עתה למקצוע.

בסקר נשאלו עורכי הדין הוותיקים מה היא רמתם המקצועית של עורכי הדין המתחילים, ועד כמה הם מגיעים מוכנים וכשירים לטפל באופן עצמאי בתיקים ובשאר מטלות המשרד מיד עם תחילת עבודתם במשרד.

תוצאות הסקר מעלות כי רק 3% מקרב המשיבים סבורים כי עורכי הדין שהוסמכו השבוע למקצוע על-ידי הלשכה כבר כשירים לעסוק באופן מלא ועצמאי במקצוע ולטפל בעצמם בכל בתיקים שמגיעים למשרד.

עם זאת, שליש מקרב משתתפי הסקר סבורים כי עורכי הדין המתחילים כשירים לטפל באופן עצמאי בתיקים פשוטים, והם מציינים כי עם הזמן ובאופן הדרגתי, הם יוכלו לטפל גם בתיקים מורכבים יותר.

26% מהמשתתפים ענו כי כשירות עורך הדין לעבודה עצמאית תלויה במקום ההתמחות שלו ובניסיון הרלוונטי שצבר, לתחומי העיסוק של המשרד ששכר אותו, ו-38% ממשתתפי הסקר אומרים כי עורכי הדין המתחילים זקוקים לתקופת הרצה נוספת שבה יעבדו בצמוד לאחד מעורכי הדין הבכירים.

ההתמחות אינה מספיקה

מנהלת השיווק של קודקס, איה גושן, מסבירה כי תוצאות הסקר אינן מפתיעות, מכיוון שתקופת ההתמחות היא אולי הכרחית - אך בוודאי שאינה מספיקה להתמודדות מיידית עם כל סוגי התיקים ודרישות המקצוע.

"הלימודים וההתמחות הם הכשרה בסיסית. על הנייר, המתמחים באמת הופכים לעורכי הדין, אך בפועל היכולות שלהם מוגבלות", מסבירה גושן, שמציינת כי מגוון הדעות שהובעו בסקר ביחס ליכולות של עורך דין מתחיל תלויות במספר פרמטרים - "ברמת העצמאות שהוא חווה בהתמחות, באישיות שלו ובשאלה האם התחום שבו התמחה חופף לתחום שבו יעסוק כעורך דין. במשרדים הגדולים יש חלוקה למחלקות, ולכן הרבה פעמים מתמחים עוסקים בנושא ספציפי וההכשרה שלהם מצומצמת".

בלי קשר לגודל, אומרת גושן, יש במשרדים שתי גישות ביחס לעורכי הדין המתחילים: האחת - "לזרוק אותם למים" ולתת להם לעסוק בתיקים רבים, והשנייה - להסכים על תקופת חניכה שבה שותף בכיר מפקח על עבודת עורך הדין הצעיר, וככל שהוא מוכיח את עצמו - הוא מקבל יותר אחריות.