השותף המטריד

הוויכוח הוא על הפעילות בתחום השבבים ל-DTV רמיוס טוענת שצורן מבזבזת כסף

1. שישה שבועות לאחר שהשקיעה לראשונה בחברת השבבים צורן, קבוצת רמיוס סימנה את המטרה שלה: החלפת חברי הדירקטוריון. מייסד ומנכ"ל צורן, ד"ר לוי גרצברג, זכה לקבל מכתב ובו טענות כי "המשקיעים לא יכולים לשבת במנוחה ולתת להנהלה להמשיך להרוס את הערך לבעלי המניות", וכי הדירקטוריון מאפשר להנהלה לעשות זאת ולכן עליו ללכת הביתה.

לכאורה, הוויכוח הוא על הפעילות של צורן בתחום השבבים לטלוויזיות דיגיטליות (DTV). רמיוס טוענת שצורן מבזבזת כסף בניסיון להשיג צמיחה בתחום שאיננו רווחי. צורן, לעומת זאת, סבורה שאין טעם לוותר עכשיו על תחום שבו השקיעה רבות בפיתוח מוצרים, ונמצאת בשלב שהיא מנסה לזכות בחוזים חדשים. לאחרונה רכשה צורן את מיקרוטיון האמריקנית תמורת 166 מיליון דולר, והרכישה אמורה לחזק את מעמדה של צורן בשוק זה.

רמיוס, אגב, הייתה בעלת מניות גם במיקרוטיון לפני הרכישה.

בין צורן ורמיוס יש מחלוקת על תרומת ה-DTV לצורן. רמיוס מעריכה הכנסות של 35-50 מיליון דולר ב-2011, וצורן מעריכה אותן ביותר מ-75 מיליון דולר.

2. הפער בין התחזיות של צורן ורמיוס משקף חלק מהבעיה של צורן בשנים האחרונות. נראה שבין החברה לבין המשקיעים והאנליסטים ישנו קצר: מדי רבעון התוצאות הפיננסיות רחוקות מאוד מתחזיות השוק. הפערים בין התחזיות לתוצאות מובילים לתנודות חדות במחיר המניה, ולדוגמה עם פרסום הדוח הרבעוני האחרון, כחמישית מהשווי של צורן נמחק.

3. צורן נסחרת היום לפי שווי שוק של 402 מיליון דולר - כשליש מהשווי בו נסחרה לפני שלוש שנים. גם גרצברג מבין שיש בעיה. ברמה התפעולית צורן הודיעה על תוכנית ארגון מחדש במטרה לחזור לצמיחה ורווחיות. ברמה של הקשר עם השוק - צורן שכרה חברת קשרי משקיעים ניו יורקית, שתעזור לה להעביר את המסרים לבעלי המניות שלה.

4. הוויכוח על ה-DTV הוא רק הטריגר של רמיוס במהלך נגד צורן. קבוצת רמיוס פועלת כמשקיעה אקטיביסטית, ובחודשים האחרונים היא הייתה מעורבת בלא מעט מאבקי שליטה בחברות ציבוריות ממגזרים שונים.

כמו בצורן בחלק גדול מהמקרים המאבק נפתח בשליחת מכתב, ובו דרישה להחלפת דירקטורים. אחר כך התקיים דיאלוג עם ההנהלה, ובחלק מהמקרים לבסוף הגיעו לפשרה שמקובלת על שני הצדדים.

הדרישה להחליף 6 דירקטורים של צורן היא נקודת הפתיחה של רמיוס במאבק. אפשר להניח שרמיוס מבינה שעם 8% ממניות צורן, היא לא תזכה לשליטה מלאה בדירקטוריון.

מצד שני, אכזבת המשקיעים האחרים יכולה לסייע לרמיוס לגייס עוד "מאוכזבי צורן", ולגרום לחברה להבין שאין לה ברירה אלא להתגמש.

אין חברה שנהנית ממאבק מול משקיעים, אבל לצורן ברור שגם תזמון המאבק הוא חשוב. "עכשיו זה לא זמן טוב להנהלה להיות מוטרדת מפעילות רמיוס, כי זה זמן קריטי ל-Turnaround של החברה, ולהשגת התחייבויות מלקוחות למוצרים חדשים", כתבה הנהלת צורן במסמך האחרון שהגישה לרשות ניירות הערך של ארה"ב.

לכן ישנו סיכוי סביר שאחרי סיבוב או שניים של החלפת מהלומות, כל אחד מהצדדים יתגמש קצת, והעניין יסתיים בפשרה - למשל, צירוף נציג או שניים של רמיוס לדירקטוריון.