תעשיית הטלוויזיה: לחשוף את האתרים הפיראטיים

הקבוצה שאיגדה yes, הכוללת גם את רשת, קשת, HOT וצ'רלטון, שלחה מכתב לרשות ההגבלים העסקיים, בו נכתב: "תופעת ההורדות הפיראטיות התרחבה וגורמת לנזקים עצומים"

תעשיית הטלוויזיה הישראלית מתאחדת במלחמה בהורדות הפיראטיות באינטרנט. לידי "גלובס" הגיעה רשימת גופי השידור שפנו לרשות ההגבלים העסקיים בבקשה להקים יחד פורום משותף לקידום פעילות אכיפה נגד הפרת זכויות הקניין הרוחני בתוכן.

מדובר בזכייניות ערוץ 2 קשת ורשת, חברת הכבלים HOT, חברת הלוויין yes, דורי מדיה, הערוץ הישראלי המשדר בארה"ב, נגה תקשורת המשדרת את ערוץ הילדים וערוץ 8, סרטי יונייטד קינג וחברת צ'רלטון שמפיקה את הערוצים ספורט 1, ספורט 2 וספורט 1 HD.

לפי מכתבן של החברות לרשות ההגבלים העסקיים, "תופעת האתרים הפיראטיים ברשת עלולה להביא לדילול של התכנים המגיעים לשידור בישראל, עקב חששם של בעלי הזכויות המקוריים לפגיעה בזכויות הקניין הרוחני ופגיעה בתמלוגים המשולמים ליוצרים".

במכתב שהגיע לידי "גלובס" מפרטים הגופים, באמצעות עו"ד דוני טולדנו ממשרד עורכי הדין צלרמאייר-פילוסוף ושות', את הסיבה להתאגדות המבוקשת, שכפי שפורסם בראשונה ב"גלובס" מובלת על-ידי yes.

לדבריהם, "הפורום שאמור לקום יבקש לאתר הפקות ואכיפת זכויות בדרך של צווי מניעה ותביעות לפיצוי".

הגופים גם מפרטים אילו פעולות אכיפה נדרשות, כשבבסיסן מדובר על צורך בהשקעה כספית משמעותית. "יש לבצע איתור וניטור על בסיס שוטף של אתרי האינטרנט הפיראטיים. מלאכת האיתור והניטור של הפרת זכויות המבקשות מורכבת ודורשת משאבים ניכרים ופיתוח טכנולוגיות ייעודיות".

מבקשים להתאגד לפורום

עוד נכצב כי "כדי לאכוף את זכויות הקניין הרוחני של כל אחת מהמבקשות, יש לחשוף את הגורמים החמקמקים העומדים מאחורי האתרים הפיראטיים. חשיפתם של גורמים אלה כרוכה בהשקעת משאבים ניכרים. מפעילי האתרים הם גורמים מתוחכמים שיודעים לפעול במהירות, להעלות מחדש אתרים שנסגרו במתכונת או במיקום חדש ולהטעות את גורמי האכיפה בהצלחה רבה. הפעולות לאיסוף ראיות והגשת תביעות משפטיות בעילה של הפרת זכויות יוצרים או זכויות קניין רוחני אחר, כרוכות אף הן בעלויות כספיות משמעותיות".

כיום מותר, לפי אישור ממלא-מקום הממונה, ליועצים המשפטיים של הגופים לקיים מפגשים משותפים, "במטרה ליזום פעילות אכיפה משותפת נגד אתרי אינטרנט מסוימים אשר הפיצו באופן 'פיראטי' תוכן מבלי שרכשו את הזכויות לכך", לשון המכתב. אולם, מאז שניתן פטור זה, "תופעת האתרים הפיראטיים התרחבה באופן משמעותי, והיא גורמת נזקים עצומים". על כן מבקשים גופי התוכן להתאגד לכדי פורום.

"אתרי האינטרנט המפרים את זכויות הקניין הרוחני מתרבים כל העת. אתרים חדשים, העושים שימוש בלתי חוקי בתכנים, עולים לרשת האינטרנט מדי יום, ואתרים קיימים מוחלפים במהירות באתרים אחרים".