לא קולטים את בעיית האנטנות: אי-ודאות במכרז הסלולר

ההחלטה של ועדת המכרזים לבחירת מפעיל סלולרי נוסף לא לעסוק בפריסת האנטנות מותירה את המתמודדים - אקספון 018, HOT ומשפחת גרמזיאן וקשרנט - באי-ודאות

ועדת המכרזים לבחירת מפעיל סלולרי נוסף מותירה את המתמודדות במכרז עם אי-ודאות גדולה, בעקבות החלטתה שלא לעסוק בסוגיות הקשורות להקמת אנטנות סלולריות, ולהותיר זאת להמשך טיפול במשרדים הנוגעים בדבר. בשבועות האחרונים דנה הוועדה במאות סוגיות שהעלו המתמודדות במכרז, ואתמול היא פרסמה את תשובותיה לבקשות.

אחד הנושאים שביקשו המתמודדות להבהיר היה הפרדוקס אשר נגזר מהמצב הקיים, שבו מצד אחד המדינה מונעת את הקמתן של אנטנות חדשות, ומצד שני - היא מחייבת את הזוכות להקים רשת סלולרית על בסיס לוחות זמנים קשיחים.

המתמודדות ביקשו שבמקרה שבו אין הסדרה של נושאים כמו אנטנות סלולריות, שיתוף אתרים ונדידה פנים ארצית, הן יקבלו הארכה של התקופה הנדרשת לעמידה בתנאי הרישיון. ועדת המכרזים השיבה שהנושא אינו נמצא בתחום סמכותה, אלא באחריות המשרדים השונים, ולכן דחתה את המתמודדות.

קליטה במבנים

בקשה מעניינת נוספת שהעלו המתמודדות נוגעת להחמרה של ועדת המכרזים בתנאים לכיסוי הרשת. מסתבר שהוועדה דורשת תנאים מחמירים לכיסוי, אף יותר משדורש משרד התקשורת מהמפעילים היום.

כך למשל, דורשת הוועדה שהזוכות יבטיחו איכות כיסוי (קליטה) גם בתוך מבנים. המתמודדות ביקשו שאת מה שדורשים מהן ידרשו גם מהמפעילים הקיימים, אך הוועדה לא הייתה מוכנה לסגת מהדרישה - ודחתה את הבקשה.

אין תדרים

המתמודדות ביקשו גם שוועדת המכרזים תבהיר כי ככל שיהיו תדרי סלולר זמינים להקצאה, בתחומי תדרים כלשהם, תינתן האפשרות להרחבת תדרים ללא מכרז וללא תוספת דמי הרישיון למפעיל סלולר חדש, עד להיקף מרבי של 40 מגה-הרץ.

עוד נתבקשה הוועדה להבהיר כי לצורך תוספת תדרים שמעבר ל-40 מגה-הרץ יהיה מפעיל הסלולר החדש זכאי להשתתף במכרז תדרי סלולר דור רביעי ככל שיתקיים בעתיד, על-פי אותם התנאים שלפיהם ישתתפו במכרז כלל מפעילי הסלולר. ועדת המכרזים לא קיבלה את הבקשות בעניין, ולפיכך לא מן הנמנע שבנושא הקצאות התדרים לדור הרביעי, שיעלו לדיון בשנה הבאה, עשויה להיות בעיה של הקצאת תדרים לכלל המפעילים.

לפי שעה, נזכיר, ידוע על שלושה מתמודדים עיקריים במכרז: אקספון 018 של חזי בצלאל, HOT שבשליטת פטריק דרהי, וכן משפחת גרמזיאן עם קבוצת קשרנט.