למה תעש מפטרת 500 עובדים?

פקידים מאיימים, שרים שותקים, ודירקטוריון מפטר פיטורים וירטואליים

"דירקטוריון תעש הנחה את הנהלת החברה לבצע את ההליכים הנדרשים לפיטוריהם של 500 מעובדי החברה ולהביא לסיום העסקתם בהקדם האפשרי". על זה נאמר, הצחקתם אותנו. אפילו בדירקטוריון תעש לא מאמינים להודעה שהם בעצמם פירסמו השבוע.

מדוע? ראשית, משום שהודעה דומה פורסמה כבר בינואר, ואחר כך שוב באוקטובר האחרון. אבל הסיבה המהותית יותר היא שדירקטוריון תעש יודע שלא ניתן לפטר עובדים בחברה ממשלתית בלי הסכמה של הוועד וההסתדרות. אפילו זבוב הם לא יכולים לפטר, בטח שלא 500 עובדים.

זה כל כך פשוט, אבל למלא את חלל האוויר בספין על פיטורים זה כנראה פשוט הרבה יותר, ולראייה כותרות העיתונים השבוע.

מהי מטרת הספין?

גורמים בהנהלת החברה מודים בשיחה עם "גלובס": "ברור שכוונת הדירקטוריון היא להגיד לשרים - תתכנסו ותקבלו החלטה". כלומר - שר הביטחון אהוד ברק ושר האוצר יובל שטייניץ.

העובדים וההסתדרות כבר הסכימו להפרטה, הם הסכימו אפילו לפרישת 950 עובדים ותיקים, אבל בסוף הוויכוח הגדול הוא על הכסף: ההסתדרות דורשת רשת ביטחון של 700 מיליון שקל שיופקדו בנאמנות כדי להבטיח את תנאי הפרישה העתידיים של העובדים שיישארו בתעש לאחר ההפרטה, ואילו האוצר מסכים נכון להיום ל-400 מיליון שקל.

במילים אחרות: פער של 300 מיליון שקל מפריד בין הצדדים. אז מה עושים? מודיעים על פיטורים, אולי זה ילחיץ את השרים לסגור את הקצוות.

דירקטוריון תעש מלחיץ את המערכת כי המערכת מלחיצה אותו. משרד האוצר הבהיר להנהלת תעש בכמה הזדמנויות כי החברה לא תקבל ערבויות מדינה אם ההפרטה לא תצא לדרך, והמשמעות היא שגמלאי תעש שוב יישארו בלי הפנסיה החודשית, כפי שקרה גם בעבר.

משמעות נוספת היא שתעש תתקשה להחזיק את קווי הייצור האסטרטגיים שהיא מחזיקה בגלל דרישה של המדינה - אותה מדינה שמפעילה על החברה מכבש לחצים.

סיכום ביניים: הפקידים מאיימים, השרים שותקים, הדירקטוריון מודיע על פיטורים וירטואליים. ככה החברה הולכת ונרקבת, ובסוף הרוכש הפוטנציאלי יציע מחיר מגוחך.

ואולי, וסילחו לנו על הציניות, זאת כל המטרה?