מחשבים מסלול מחדש: ההכנסות ממכשירי הניווט נשחקות

מי צריך מכשיר במאות שקלים כשבסלולרי אפשר לקבל תוכנות ניווט בחינם? ■ בינתיים, הצרכנים מרוויחים מירידת מחירים

מוצרי הניווט (GPS) הפכו בשנים האחרונות לפופולריים, למוצרים הפונים לכלל האוכלוסייה, ולאו דווקא רק לחובבי גאדג'טים. מכשירי הניווט, המאפשרים נסיעה ללא מפה פיזית, הפכו לפשוטים ולזולים יותר - כבר לא מכשירים שעולים אלפי שקלים, כפי שהיה בעת החדירה אל השוק.

יצרניות המכשירים הייעודיים בעולם, כמו Garmin או TomTom, היו משוכנעות שהמכשירים שלהן הופכים לגאדג'ט, שכל בעל רישיון נהיגה צריך להחזיק בתא הכפפות. אלא שאז הגיעו יצרני הסלולר וטרפו את הקלפים.

אם תוכנות ה-GPS מגיעות באופן מובנה בטלפון הנייד או ניתנות להורדה בחינם או תמורת סכום סמלי, מדוע לקנות מכשיר ייעודי שכל מה שהוא יודע לעשות הוא ניווט?

מאז שטלפונים עם מסך מגע הפכו לפופולריים והרגילו את הצרכנים למסכים של יותר מ-3 אינץ' - הדומים בגודלם למכשירי הניווט - קניית מכשיר GPS ייעודי, הנקרא גם PND (מכשיר ניווט אישי) הפכה ללא כלכלית וגם לפחות אטרקטיבית מבחינת פיצ'רים.

הטלפונים החכמים שנמכרים כבר תקופה ארוכה בחנויות, מצוידים במסכים גדולים ובאפשרות להשתמש בהם גם כמכשיר ניווט - בתנאי שהם כוללים התקן GPS, יכולת שהפכה לסטנדרטית בסלולריים מהסוג הזה.

כמו-כן, מפעילות הסלולר מגלמות בחלק מהמקרים בתוך עלות המכשיר גם את דמי המנוי לתוכנת הניווט שלהן, כך שלמשתמש אין סיבה להחזיק מכשיר ניווט ייעודי, שאותו הוא צריך לקחת בנוסף לסלולרי שגם ככה נמצא בכיס.

סיבה אחרת למהפך, שהפך את הטלפונים למכשירי הניווט הפופולריים בעולם, טמונה בתוכנות החינמיות. גוגל ונוקיה מציעות במספר מדינות בעולם שימוש באפליקציות הניווט שלהן ללא עלות, וגם חברת Waze הישראלית, שמציעה תוכנת ניווט עם רשת חברתית לנהגים, מאפשרת לקבל בחינם עדכון מידי על עומסי תנועה, שוטרים ותאונות דרכים.

שחיקה במחיר, בינתיים בינונית

מכשירי הניווט שנמכרים בישראל לוקים בחסר בנקודה החשובה ביותר לנהג בכביש - עדכון עומסי תנועה. האפליקציות הקיימות בטלפונים הסלולריים מציעות את העדכון בצורה טובה ולעומתה, טכנולוגיית ה-TMC הוותיקה, הקיימת באירופה ובארה"ב, מאפשרת לנהגים המחזיקים מכשירי ניווט מיצרנים שונים לתכנן את המסלול שלהם בהתאם לעומסים.

חברת רונלייט, המשווקת את מוצרי Mio בארץ, השיקה את השירות במהלך 2009. כרגע Mio היא היחידה שמוכרת בישראל את השירות הזה, שכן חברת Nav N Go הישראלית, המפתחת את תוכנת הניווט iGO, הבטיחה בחודש מאי ששירות ה-TMC שלה יהיה זמין בתוך כחודש. אלא שהוא "עדיין בבדיקות", ויושק "בקרוב", לפי החברה.

לא סתם הבדיקות נמשכות - שירות ה-TMC לא עובד בישראל כהלכה - גם ב-Mio וגם במתכונת הניסוי של iGO. זהו שירות מבוסס רדיו, בו לוקח למכשיר זמן רב למצוא את התדר הנכון בחלק מהמכשירים. כמו-כן, קשה לסמוך על העדכונים המתקבלים שיגיעו באופן שוטף. הרמה הנמוכה ששירותי עומסי התנועה מציעים במכשירי הניווט הייעודיים, מצליחה להפוך את מכשירי הסלולר ובעיקר את תוכנת ווייז לטובים בהרבה.

כשאלה נתוני הרקע, נשמע אולי מפתיע שלמרות שמכשירי הניווט מציעים יכולות הנחותות מאלו של הסלולר, המכירות בישראל דווקא עולות. על-פי נתוני חברת המחקר GfK קמעונאות וטכנולוגיה ישראל, בחודשים ינואר עד אוקטובר 2010 צמח שוק מכשירי הניווט בישראל ב-11% במונחי יחידות בהשוואה לתקופה המקבילה. המעניין הוא, שירידה של 14% נרשמה בערך הכספי בהשוואה לתקופה המקבילה, בשל המשך ירידת המחיר הממוצע של המכשירים. כלומר, הצרכנים קונים יותר אבל משלמים פחות.

לדברי אבישי פריז, מנהל הפיתוח העסקי בחברת רונלייט, המחיר הממוצע של מוצרי הניווט אותם מייבאת החברה הוא 800 שקל, לעומת 950 שקל לפני שנה.

ממציאים את עצמם מחדש

בעולם, המצב שונה מעט. שם נרשמת ירידה גם במונחי הכסף וגם במונחי היחידות. מנתוני GfK במדינות הגדולות באירופה עולה, כי הביקוש למכשירי ניווט נמצא בירידה וההכנסות בשוק ירדו ב-21% במחצית הראשונה של השנה. הערכות IDC, הן שבשנים 2009 עד 2014 תתרחש ירידה שנתית ממוצעת (משוקללת) של 8.8% במכירות המכשירים הייעודיים הגלובליות.

חגיגת המכירות השנתית Black Friday, שבה מתחילות ההנחות בארה"ב של לפני החגים, היא האינדיקציה הטובה ביותר לתמונת המצב. לפי נתוני חברת המחקר NPD, אחרי שב-2009 מכירות מכשירי ה-GPS הייעודיים זינקו ביום זה ב-14%, הפעם הם ירדו ב-27%.

ענקית מכשירי הניווט גארמין, למשל, הודיעה בעת פרסום הדו"חות לרבעון השלישי של 2010 כי ההכנסות מחטיבת ה-PND שלה הידרדרו ב-19%. לדבריה, הדבר נובע מכך שברבעון המקביל היא השיקה ליין חדש של מכשירים במקום אלו הישנים יותר. כמו-כן, בחברה ציינו ששוק מכשירי ה-GPS ימשיך להתכווץ גם ברבעון הרביעי של 2010, דבר הנובע מרוויה של מכשירים וגם בעקבות מוצרים חלופיים - כמו טלפונים חכמים.

חברות המכשירים לא עומדות מנגד, והן מנסות למצוא מנועי צמיחה חדשים. כך, כדי לפצות על הירידה, גארמין מפנה כספים מרובים יותר למוצרי הספורט שלה, כמו שעוני דופק עם GPS ומוצרים לתחום השייט והתעופה.

TomTom, המתחרה בגארמין, טוענת דווקא שהמכירות שלה התייצבו ברבעון השלישי של השנה, לאחר ירידה עקבית במכירות שהתרחשה בשנה האחרונה. בחברה משקיעים בכניסה למכשירי GPS המותקנים באופן קבוע ברכבים, והחברה הגיעה להסכמים עם פיאט, טויוטה וסובארו. מנכ"ל TomTom, הרולד גודיז'ן, אמר בהקשר זה כי המכירות בתחום הרכב מסוגלות לעבור את אלו של ה-PND.

ממשיכים למכור בישראל

החברות אף עומלות על פתרון לבעיית המפות. המכשירים הייעודיים מצוידים לעתים כבר בחנות במפות מעודכנות, ולאחר מספר חודשים, כאשר כבישים משתנים ומחלפים חדשים נוצרים, התוכנה פחות מעודכנת.

לרוב, מציעות יצרניות מכשירי ה-GPS עדכון ראשון חינם, אבל התשלום לאחר מכן הוא של 200 שקל ויותר. גם לא כל החברות מאפשרות לרכוש את העדכון דרך אתר האינטרנט, ואז הלקוח נאלץ לגשת לנקודת שירות של החברה. במכשירים הסלולריים שעובדים עם תוכנות ניווט המתעדכנות דרך האינטרנט - כמו טלמפ או ווייז - הבעיה לא קיימת, והמפות מתעדכנות באופן קבוע וללא עלות.

תחום אחר שהפך לפופולרי יותר בשנתיים האחרונות הוא שימוש ב-PND גם כאשר יוצאים לטיול מעבר לים. הבעיה היא שעלות המפות ברוב המקרים היא של 200 שקל ויותר. זה אולי זול מהשכרה של מכשיר ייעודי מחברת השכרת הרכב, אבל עדיין תענוג לא זול.

בחברת נוקיה, למשל, מציעים למשתמשים מפות למקומות רבים בעולם בחינם, כאשר ניתן להשתמש בהם גם ללא שימוש בתעבורת הנתונים של הטלפון, כך שהמשתמש לא נאלץ להיגרר להוצאות כספיות.

בגארמין מציעים מודל מיוחד המאפשר בחלק מהמכשירים רישיון עדכון לכל אורך חיי המוצר. החברה מנסה תקופה ארוכה לנווט את דרכה אל העולם הסלולרי - גם באמצעות שיתוף פעולה עם חברת Asus שאמנם בוטל, אך כלל ייצור טלפונים עם תוכנת הניווט של החברה. כעת גארמין מציעה את תוכנת הניווט שלה למכשירי בלקברי של RIM.

בחברת Mio נוקטים במודל אחר, ובמדינות שונות מוכרים את סדרת המכשירים V, הכוללת מלבד מסך ענקי בגודל 7 אינץ' גם אפשרות לקלוט שידורי טלוויזיה - מה שיכול לשמש את הילדים ברכב, כאשר אין צורך בהכוונה ליעד המבוקש.

לדברי פריז, בשביל להמשיך למכור מכשירי PND בישראל, רונלייט משקיעה בפיצ'רים חדשים, כמו שלטי הכוונה העוזרים להתמצא בכביש; עדכונים על עומסי תנועה; ובחלק מהדגמים גם מפות של מדינות שונות במתנה.

מוקדם עדיין להספיד את המכשירים הייעודיים. הכניסה שלהם בצורה קבועה לתוך הרכב עשויה לסייע, אך הטלפונים החכמים ותוכנות הניווט בחינם לא יפסיקו לספק תחרות קשה ויגררו את היצרניות להוריד מחירים וגם להוסיף פיצ'רים.