תשואה שלילית לקופות הגמל בנובמבר: ירדו בכ-0.7%

בשוק חוששים שהצפי לרווחי הון נמוכים באג"ח ישפיע לרעה על תשואות הקופות בעתיד ■ ילין לפידות ואנליסט ממשיכים להוביל את הדירוגים

חודש נובמבר התאפיין בירידות שערים במרבית המדדים המובילים בבורסה בתל אביב, מגמה שאפיינה גם את המסחר באיגרות החוב, בהובלת האג"ח הממשלתיות הצמודות וכן בשוק הקונצרני. האווירה השלילית הגיעה גם לענף קופות הגמל, שרשם בחודש החולף תשואה שלילית ממוצעת של כ-0.7%. נזכיר, כי לאחרונה רשם הענף תשואות שליליות בחודש מאי השנה, ברמה של 2%-3%, לאחר תקופה ארוכה של עליות שערים, וזאת על רקע המשבר באירופה.

עבור ציבור החוסכים הבעיה היא אינה בחודש שלילי אחד או שניים, כיוון שהתשואות של קופות הגמל בשנה החולפת חיוביות, והממוצע בענף עומד על 11.86%. גם בביצועים לשלוש שנים רוב הקופות מציגות תשואה חיובית דו ספרתית, כשהממוצע בענף הוא 13.71%.

הבעיה טמונה אפוא בעתיד; אפיק האג"ח רשם עליות גבוהות, ונראה כי הגיע לכדי מיצוי, ולכן ההערכות הן כי רווחי ההון שאפיינו את האפיק בשנתיים האחרונות לא צפויים לחזור ב-2011. כיוון שקופות הגמל הפרטיות משקיעות 27.6% מנכסיהן באג"ח ממשלתיות ו-22.7% באג"ח קונצרניות, הסיכוי הנמוך לרווחי הון באפיקים אלה עשוי להשפיע דרמטית על תשואות קופות הגמל. בקופות של חברות הביטוח, נציין, שיעורי ההשקעה באג"ח נמוכים יותר.

זהו המקרה גם לגבי האפיק המנייתי, בו משקיעות קופות הגמל כ-25% מנכסיהן, למרות שמדד המעו"ף כבר מסתובב סביב שיא של כל הזמנים. כיצד אם כך יצליחו מנהלי קופות הגמל להציג תשואה חיובית לחוסכים?

רבים מהם כבר מודים כי זו תהיה משימה מורכבת ומאתגרת. "סביבת המאקרו העולמית הולכת להיות מורכבת. בסביבת ריבית נמוכה, כשצריכים לייצר תשואה, זה בהחלט אתגר, וצריך להיזהר לא להיגרר לאזורים של רמות סיכון גבוהות מדי", אמר לאחרונה דוד ברוך, מנכ"ל אקסלנס.

בכנס של פסגות שנערך לאחרונה בשיתוף עם "גלובס", אמרה ורד דר, הכלכלנית הראשית של בית ההשקעות, כי "התרחיש המרכזי שאנו צופים לשנה הבאה הוא שהתשואות תהיינה בערך באותו המקום, ולכן יש להוריד את רכיב אג"ח-המדינה בתיקים לטובת אג"ח קונצרניות ונזילות". בינתיים, לא נראה שבענף הגמל חושבים כך לגבי הנזילות, שכן רכיב המזומן בקופות הגמל עומד נכון לסוף אוקטובר על 5.3%, לאחר שירד בשנה החולפת מ-6.4%.

שנה מוצלחת

בינתיים, ענף הגמל עומד לסגור שנה מוצלחת, ובמיוחד הקופות של ילין לפידות ואנליסט, שמובילות את טבלת התשואות לתקופה של 12 החודשים החולפים.

קופת הגמל של ילין לפידות, שמנוהלת על ידי יאיר לפידות ודב ילין בעצמם, רשמה תשואה של 14.09% בשנה החולפת. ביצועיה לתקופה של שלוש שנים הם הטובים ביותר מבין הקופות המדורגות - 30.05%, ולצד הביצועים הטובים גם דמי הניהול בה נחשבים לנמוכים יחסית, ברמה של 0.93%. כל אלה לא נסתרו מעיני החוסכים, וילין לפידות גייס 714 מיליון שקל מתחילת השנה, בלי טיסות לחו"ל ומתנות מפוצצות לסוכנים.

גם הקופות של אנליסט מככבות בצמרת הרשימה. אנליסט כללי ב', שכמחצית מנכסיה מושקעים במניות, רשמה תשואה של 16.17% - הגבוהה מבין כל הקופות המדורגות, גדולות וקטנות. גם אנליסט כללי רשמה ביצועים יפים, של 12.42%, ובשלוש השנים האחרונות השיגה תשואה של כ-25%. על ההשקעות באנליסט, שבשליטת אהוד שילוני ושמואל לב ובניהול איציק שנידובסקי, מנצח בהצלחה רפי קסל.

במקום השני מבין הקופות הגדולות נמצאת אקסלנס תגמולים, עם תשואה של 11.52% בשנה החולפת. ואולם ביצועיה לשלוש שנים די חלשים, ועומדים על 9.82% בלבד.

אחריה מדורגות שתי הקופות של כלל ביטוח - גפן ותמר, שרשמו תשואות של 11.16% ו-10.92% בהתאמה. הביצועים של כלל ביטוח, מגובים במערך השיווק של מנכ"ל כלל גמל, דן פנחסי, הביאו לכך שמתחילת 2010 העבירה החברה לקופותיה 671 מיליון שקל. אך בגלל האופי הדמוגרפי של הקופות, שבהן חוסכים ותיקים הפודים את כספם, השורה התחתונה היא צבירה נטו של כ-50 מיליון שקל בלבד.

בין הקופות הקטנות, נציין גם את מיטב תגמולים שרשמה תשואה של 11.57% בשנה החולפת, אולם ביצועיה לשלוש שנים פושרים יחסית - 17.07%.

22
 22