שו"ב פנתה לאטיאס: שחרר מאות יח"ד "תקועות"

מה עושה שיכון ובינוי מול הבירוקרטיה? שולחת מכתב לשר השיכון ומבקשת עזרה, גם בהשפעתו על המינהל ■ ואם המינהל ייתבע? אל דאגה, "החברה מתחייבת לשיפוי כספי מלא"

מאות יחידות דיור שמתכוונת לבנות שיכון ובינוי , חברת הנדל"ן למגורים הגדולה במדינה - "תקועות", ומנכ"ל החברה פנה לשר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס על מנת שזה יעזור לשחרר חסמים ולהפוך את הקרקעות לזמינות לבנייה. כך עולה ממכתב שהגיע לידי "גלובס", ששלח בשבוע שעבר תמיר דגן, מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן, זרוע המגורים של שיכון ובינוי מקבוצת אריסון.

לא רק שהמכתב שופך אור על מצב התקדמותה, או אי התקדמותה, של החברה בהקמת פרויקטים על מגרשים בירושלים, גני יהודה, רמת אפעל וקרית אונו; הוא גם מספק הצצה לתהליכי התכנון ארוכי השנים אותם נדרשות חברות הנדל"ן לעבור עד שהן יכולות להתחיל לבנות. הסוגיה, כמובן, הפכה בוערת בשנה האחרונה, בה גברה מצוקת הדיור.

מהמכתב עולה כי 600 יחידות דיור ששותפה בהם שו"ב במתחם גבעת המטוס (המהווה אחת מעתודות הבנייה הגדולות בבירה) "תקועות" מזה שלוש שנים מאז שתוכנית מתאר עבורן פורסמה להפקדה - אך טרם קיבלה תוקף. על כך מבקש דגן את "מעורבות מינהל מקרקעי ישראל / משרד הבינוי והשיכון לאישור תוכניות המתאר ותוכניות מפורטות יותר", לשון מכתבו של דגן מ-5 בדצמבר.

עוד בירושלים: שו"ב מבקשת להקים שלושה מגדלים בני 250-300 יחידות דיור במתחם בית טיילור בקרית היובל. מדובר בקרקע שרכשה החברה ב-1998, אך התוכנית שהגישה עבורה לשינוי ייעוד למגורים לא אושרה. דגן מציין במכתב כי החברה מוכנה "להקצות עד 25% מזכויותיה ליחידות דיור בר השגה או לזכאי משרד השיכון", והיא מבקשת את התערבות משב"ש "מול הרשות המקומית על מנת לאשר את התוכנית ולאפשר בנייה".

בשלבי תכנון מזה 12 שנה

עוד עולה מהמסמך, כי בגני יהודה, שם לחברה יוקנו ככל הנראה זכויות לבניית 400 יח"ד, "התוכנית נמצאת בשלבי תכנון מזה כ-12 שנה". גם כאן מבקש דגן את התערבות שר השיכון בקידום ואישור התוכנית.

בקרית אונו, שם מקדמת שו"ב פרויקט פינוי-בינוי בהיקף של 180 יח"ד חדשות, חתמו שני שלישים מהדיירים על הסכמתם לפינוי, ודגן מבקש כי "המינהל, כבעל הקרקע, יסכים לחתימה על תשריט חלוקה שיאפשר הוצאת היתרי בנייה לדיירים שחתמו על ההסכם". דגן הוסיף כי היתר שכזה יזרז את שאר הדיירים לחתום, ושבאם "תוגש תביעה נגד המינהל, מתחייבת החברה לשיפוי כספי מלא".

ברמת אפעל חוכרת החברה שטח עם פוטנציאל לכ-1,600 יחידות דיור וכן שטחי תעסוקה. לגבי שטח זה "קיימת מחלוקת בין עיריית רמת גן לוועדה המחוזית / מע"צ בנושא תחבורה, מחלוקת שמונעת קידום התוכנית", לשון המכתב. דגן מבקש להקים ועדת היגוי לטיפול בעניין ולזרז את גורמי התכנון, התחבורה והרשות המקומית.

טרם התקיימה פגישה בין מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן לבין שר השיכון.

ממשרד הבינוי והשיכון ומחברת שיכון ובינוי נדל"ן לא נמסרו תגובות לכתבה.