"העולם השתנה, אסונות הטבע הפכו לחלק מהמציאות"

אלוף (במיל') ישראל זיו, המספק שירותים לייעוץ ביטחוני לממשלת קולומביה: "הסיוע שישראל שגרה לאזור אסון המוכה במפולות בוץ ושיטפונות - הוא הגדול והמשמעותי ביותר"

"כואב לראות את מה שקורה באזורי האסון בקולומביה. המדינה אך יצאה בשנים האחרונות ממצב ביטחוני מורכב מאד, נכנסה למסלול של שגשוג והתפתחות ועכשיו, הטבע היכה בה. נצטרך לראות כיצד מתמודדים כאן עם האסון", אומר בשיחה עם "גלובס" איש העסקים, האלוף (במיל') ישראל זיו, נשיא חברת גלובל CST, המספקת שירותי לייעוץ ביטחוני ופיתוח כלכלי למדינות, בהן לממשלת קולומביה.

זיו, שבעברו ראש אגף המבצעים בצה"ל ומפקד אוגדת עזה נחשב מקורב לצמרת השלטון בקולומביה. לפני כשנתיים, נקשר שמו לאימון כוחות מיוחדים של צבא המדינה שהביאו לשחרורה מהשבי של המועמד לנשיאות, אינגריד בטאנקור שהוחזקה בידי ארגון גרילה.

בסוף השבוע האחרון הוא שב לישראל, בפיו עדויות על אבדן חיים רב ברחבי קולומביה בעקבות גל של שיטפונות ומפולות בוץ: "זה בשבועות האחרונים ירדו שם משקעים חסרי תקדים שכמותם לא זכורים שם והצפות היו בכל רחבי המדינה. סכרים בקרבת אזורים אורבניים קרסו ושלג רב שנערם בהרים, גרם למפולות אדירות של בוץ ולסחף של קרקע. באחד המקרים באזור קאלי, הר שלם קרס, התמוטט על מגרש משחקים וקבר תחתיו עשרות רבות של ילדים", סיפר זיו.

על פי הערכות בקולומביה, מאות נהרגו בשיטפונות מהשבועות האחרונים ועוד כ-2 מיליון איש נותרו ללא קורת גג. עיקר הנזק, באזור העיר מיידן. בשל כך, ישראל שיגרה בראשית השבוע שעבר מטוס סיוע ועל מטענו למעלה מ- 50 טון של תרופות; שמיכות ומזון.

הסיוע תואם בין שר הביטחון, אהוד ברק ומנכ"ל משרדו, אודי שני עם נשיא קולומביה, חואן מנואל סנטוס וראשי משרד ההגנה המקומי: "ראשי המדינה בקולומביה הכריזו על מצב חירום לאומי וכל שרי הממשלה אמונים עתה על אזורים שונים ברחבי המדינה כדי לטפל באסון. הנזקים שם עצומים וכעת מעריכים אותם בכ- 10 מיליארד דולר. בהמשך יצטרכו לשקם תשתיות של כבישים; מבנים וסכרים ומלאכה זו תעלה כסף רב. יצטרכו לבנות את הכל מחדש. מדינות רבות, בהן גם השכנה אקוודור שגרו לקולומביה סיוע אך זה שהתקבל מישראל בשבוע שעבר הוא הנרחב ביותר ומבטא את היחסים הקרובים והאינטימיים שנוצרו בין שתי המדינות בשנים האחרונות", אמר זיו.

לדבריו, ראשי השלטון בקולומביה הביעו בפניו התרגשות מהסיוע הזה והמהלך אף זכה לסיקור תקשורתי רחב במדינה: "מדובר בסיוע הנרחב והמשמעותי ביותר שנשלח לאזור האסון. אל לנו לשכוח שכל זה קורה ימים אחדים אחרי שישראל נזקקה לסיוע בין לאומי לכיבוי השריפות בכרמל ולמרות זאת, היא גילתה רגישות לצרות של אחרים. אנחנו חייבים להבין שבמלחמה הגלובלית כולנו חייבים לשתף פעולה כי העולם השתנה ואסונות הטבע הפכו לחלק מהמציאות הקבועה. כפי שהדברים נראים כרגע, הסיפור הזה בקולומביה הולך להיות סיפור ארוך", אמר.