מפכ"ל לבינתיים

מה בער ליועמ"ש לתת אור ירוק למינוי דנינו, ולמה הוא לא המתין להחלטת מבקר המדינה?

ובכן, יוחנן דנינו הוא האדם שנבחר להיות המפכ"ל הבא של משטרת ישראל - כך הודיע הבוקר (א') השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ'. האם זה מינוי סופי? בכלל לא בטוח, זה תלוי בתוצאות החקירה שמנהל מבקר המדינה בעניין דנינו.

אם לא יימצא דופי בדנינו, הכול בסדר. אבל אם כן? במקרה כזה, הממשלה תהיה חייבת לעיין מחדש במינוי, ואם הממשלה תסרב לעשות זאת - קרוב לוודאי שבג"ץ יאלץ אותה. כלומר, מדובר במינוי על-תנאי שהמבקר לא ימצא דופי בדנינו.

למצב המאוד לא בריא הזה אחראי בעיקר היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין, שהתנהלותו בפרשה היא מוזרה ומתמיהה. כידוע, היו כלפי דנינו תלונות כי תחת פיקודו ואחריותו נרצחו שני מקורות משטרתיים בגלל התנהגות רשלנית ובלתי אחראית.

המבקר התחיל לטפל בתלונות לפני כשנתיים, אבל הוא התבקש על-ידי משרד המשפטים להפסיק את בדיקתו מכיוון שמח"ש חוקר את העניין. מיכה לינדנשטראוס נענה לבקשה.

חלפו 19 חודשים (!), כאשר מטעם משרד המשפטים נאמר למבקר כי אין מניעה שיחזור לחקור את התלונות נגד דנינו. זה היה לפני כ-4 חודשים. אנשי המבקר החלו בבדיקה יסודית של הטענות.

ביום רביעי בשבוע שעבר הודיע היועץ וינשטיין כי החליט לתת אור ירוק למינוי דנינו. המבקר הביע מורת-רוח ואמר כי מן הדין, שלא לומר הנימוס והסדר הטוב, להמתין עד לסיום בדיקתו.

מה, אם כן, בער ליועץ? הוא מנמק זאת בכך שאהרונוביץ' אמר כי חשוב שהמינוי ייעשה לאלתר. זה הסבר מוזר, כי לא ידוע ממתי היועץ כפוף לשר כזה או אחר. וינשטיין היה יכול להיענות לבקשת השר, כפי שעשה; הוא יכול היה לסרב; הוא גם יכול היה לנסות להסכים עם המבקר על התקופה הנחוצה לסיום הבדיקה.

מבחינה עניינית אין שום סיבה למהר, שכן המפכ"ל הנוכחי אמור לעשות את התפקיד במאי 2011, כלומר עוד כ-5 חודשים. בדיקת המבקר אמורה להסתיים בתוך שבועות מעטים.

זה גם לא באינטרס הציבורי לשבת למבקר עם סטופר ביד, מכיוון שמדובר בחקירה סבוכה ובנושא רגיש מאד.

הסיבה העיקרית שוינשטיין ואהרונוביץ' כל-כך הזדרזו היא שחוסר הוודאות יוצר אי-שקט במשטרה. יש לי שאלה אל שניהם: האם עכשיו יש ודאות? האם לאחר המינוי הרוחות במשטרה יירגעו?

אם מותר לי להיכנס לנעליהם של חזאים, אני רואה באופק עננים שחורים המביאים אתם סערות גדולות עוד יותר. כי אם עד עכשיו אנשי המשטרה המתינו לדעת מי יהיה מפקדם, הרי שעכשיו הם יעסקו באינטנסיביות רבה בשאלה אם דנינו יהיה המפכ"ל עד לתום תקופת הכהונה - או רק עד לתום חקירת המבקר.