שאלה שחייבת להישאל: זהב שחור או חור שחור?

רוצים ליהנות מעליית מחירי הנפט? הגיוני, אבל קחו בחשבון שלא כל מניות האנרגיה קורצו מאותו חומר

אחת השאלות הבוערות היום בשוק הסחורות, היא האם הנפט יגיע לרמת ה-100 דולר לחבית בשנה הקרובה, כשברקע מתנהלת תוכנית הרכישות של הפדרל ריזרב, המביאה בתורה להיחלשות הדולר. תנאים אלו הביאו לא רק את הנפט, אלא גם את יתר הסחורות, כמו זהב ותירס, לראלי בשנה האחרונה, וזו אחת הסיבות העיקריות שמשקיעים רבים כל כך מוצאים עניין בסקטורים כמו חקלאות, מתכות ואנרגיה.

את מהלך העלייה החד שלו התחיל הנפט ממעט מתחת לרמת ה-72 דולר לחבית בתחילת ספטמבר האחרון, וכעת הוא שוהה באזור ה-87.95 דולר. חלק ניכר מהמשקיעים המבקשים להיחשף לעליית מחירי הנפט, עושים זאת באמצעות קניית מניות סקטור האנרגיה, המושפעות מהתנודות במחיר הנוזל השחור. זאת, מתוך הנחה כי מניות אלו, ובפרט אלה המשלמות דיבידנד, יניבו להם רווחים מובטחים כביכול הכוללים את העלייה במחיר הנפט עם תוספת הדיבידנד.

אך לא כל מניות הנפט קורצו מאותו החומר, והן בוודאי שלא מהוות מקשה אחת. בעצם החלטתו של משקיע להיחשף לנפט, עליו לזכור כי כמו כל סחורה אחרת - הוא נסחר בתנודתיות גבוהה ומושפע באופן ישיר מתנאי האינפלציה השוררים בשווקים.

לעיתים קרובות אנו מביאים בפני הקוראים המלצות קנייה, שמפרטות כיצד ניתן להיחשף לסקטור מסוים וליהנות מהמגמה החיובית המאפיינת אותו, אך דווקא בזמנים של שיא יש להעלות את רמת הסיכון והזהירות שבבחירות נכסים מסוימים לתיק ההשקעות. לואיס נאבלייה, מייסד ויו"ר קרן Navellier & Associates המנהלת נכסים בהיקף של כ-2.5 מיליארד דולר, ממליץ למשקיעיו להתרחק מארבע מניות נפט מוכרות ומאוד סחירות, שעשויות לטענתו ב-2011 לגרום יותר נזק מאשר תועלת בתיק ההשקעות.

הרי הן לפניכם, שתדעו גם אתם ממי להיזהר:

(E) ENI

חברת נפט וגז איטלקית שספגה ירידה של למעלה מ-12% ב-12 החודשים האחרונים, לעומת עלייה של 11% ו-10% במדדי ה-S&P500 והדאו ג'ונס, בהתאמה. נראה כי בשנה האחרונה החברה היא מאכזבת סדרתית, וכבר ארבעה רבעונים ברציפות מפספסת את תחזיות האנליסטים. בנוסף, נאבלייה מציין כי המניה נחסרת מתחת לממוצע שלה ל-52 שבועות.

(TOT) TOTAL

טוטאל היא חברת אחזקות בעלת חשיפה בינלאומית בתחום האנרגיה, העוסקת בעיקר בחיפוש ובהפקת נפט וגז. ב-12 החודשים האחרונים הציגה מנייתה ירידה של למעלה מ-16%, ולמרות התאוששות שרשמה בחודשים ספטמבר ואוקטובר, בסך הכול איבדה המניה מתחילת אוקטובר כ-2%. נאבלייה מציין כי לא מצא התלהבות בקרב האנליסטים לגבי רכישת המניה, כאשר הקונצנזוס צופה לה רווח נקי של 1.63 דולר למניה ברבעון הנוכחי, ירידה מרווח של 1.65 דולר למניה ברבעון הקודם.

BP PLC (BP)

מפיקת הנפט שהפכה לאחד השמות המוכרים, והשנואים, בקרב הציבור הרחב בעקבות אסון הדליפה של אסדתה במפרץ מקסיקו, ספגה במהלך השנה האחרונה ירידה של למעלה מ-23% בערך מנייתה. טרם הדליפה היא נסחרה באזור ה-60 דולר, ולאחר האירוע ביולי האחרון צנחה המניה לעבר רמת ה-26.75 דולר.

לא מעט אנליסטים חשבו דווקא כי הצניחה הזו שווה הזדמנות קנייה, אך נאבלייה ממאן לראות בה עדיין הזדמנות, ומציין כי האנליסטים צפו לה רווח נקי של 1.56 דולר למניה, אחרי שברבעון הקודם דיווחה על רווח נקי של 1.77 דולר למניה. למרות העלייה המרשימה של למעלה מ-60% שרשמה BP מאז יולי האחרון, סבור נאבלייה עדיין כי אין מקומה בתיק.

Petroleo (PBR) Brasileiro

חברת הנפט הברזילאית פטרוליו ברזיליאו היא חברה בעלת חשיפה בינלאומית רחבה העוסקת בחיפוש ובהפקת גז ונפט. מבין ארבע המניות שציין נאבלייה, רשמה PBR את הירידה הגדולה ביותר - למעלה מ-29% מערכה, והיא נסחרת כיום מעט מעל לרמתה הנמוכה ב-52 השבועות האחרונים, באזור 31.21 דולר.