הפר הבטחת נישואים לארוסתו החרדית - וישלם לה פיצויים

גבר שביטל את חתונתו בעיצומן של ההכנות ישלם לארוסתו לשעבר פיצוי של כ-18,000 שקל בגין הפרת הבטחת נישואים - כך קבע לאחרונה בית המשפט לתביעות קטנות בחיפה

קיבלת רגליים קרות? תשלם. גבר שביטל את חתונתו בעיצומן של ההכנות ישלם לארוסתו לשעבר פיצוי של כ-18,000 שקל בגין הפרת הבטחת נישואים - כך קבע לאחרונה בית המשפט לתביעות קטנות בחיפה, שקיבל את תביעתה של בחורה דתית-חרדית לחייב את ארוסה לשעבר לפצותה בגין הפרת הבטחת נישואים.

בני-הזוג, בחורה חרדית ועולה חדש מצרפת, הכירו באמצעות שידוך. לאחר היכרות קצרה הציע לה הנתבע נישואים, היא נענתה, והשניים ערכו טקס אירוסין בבית הוריה של הבחורה. השניים אף ביקרו אצל הרב סטבסקי כדי לקבל את ברכתו, שם הצהיר הנתבע על רצונו להינשא לתובעת ואמר כי היא "אשתו לחיים".

לצורך ארגון חתונתם התקשרו בני-הזוג עם ארגון "משמחים", ולאחר שתאריך החתונה נקבע, סוכמו תנאי התשלומים על האירוע שהיו אמורים להתחלק בין הצדדים בחלקים שווים. באותו מעמד רק התובעת חתמה על ההסכם ושילמה מקדמה בסך 10,000 שקל, כשהנתבע הבטיח לשלם את חלקו במועד מאוחר יותר.

לטענת התובעת, כעבור שבוע חזרו היא והנתבע לירושלים לצורך המשך סידורי החתונה, אך לאחר פגישה עם התזמורת ובחירת קטעים מוזיקליים, שינה הנתבע לפתע את התנהגותו כלפיה - ולמחרת הודיע לה כי מבחינתו החתונה מבוטלת.

בתביעה שהגישה לבית המשפט לתביעות קטנות בחיפה, דרשה האישה פיצוי של 30,000 שקל בגין הוצאות החתונה ובגין הבושה ועוגמת-הנפש שנגרמו לה.

בתגובה לתביעה טען הארוס לשעבר כי עם הגעתו ארצה הוא לקה ב"סינדרום ירושלים" - מחלה נפשית שגרמה לו להתקרב לדת באופן קיצוני עד כדי שינוי אופיו והרגלי חייו, וכי מצב זה הוא שגרם לו להציע נישואים לתובעת. לטענתו, משהתברר לו מאוחר יותר כי התובעת אינה מלומדת ובריאה כפי שהציגה את עצמה, ואף עלה בליבו ספק אם יוכל להביא עימה ילדים לעולם, ביקש ממנה להשעות את החתונה, אך היא המשיכה בארגונים על דעת עצמה.

השופטת נסרין עדוי קיבלה את התביעה באופן חלקי, לאחר שדחתה את טענת הנתבע לפיה הוצג בפניו מצג-שווא לגבי השכלתה של התובעת ומצבה הרפואי, וקבעה כי התובעת גילתה לתובע הכול אודותיה כבר בפגישתם הראשונה, והוא ודאי לקח נתונים אלה בחשבון.

לכן, ציינה השופטת, "העלאת טענה זו (שנעשה לו "מחטף", א.ל.ו) לאחר שיחסיהם עלו על שרטון היא בלתי מוסרית ובלתי הוגנת".

לעניין הנזק, נקבע כי הנתבע יפצה את בת-זוגו לשעבר ב-14,950 שקל בגין הנזק הממוני שנגרם לה - שכלל בין היתר את עלויות מסיבת האירוסין, לרבות איפור ותסרוקת, ומקדמה למארגני הנישואים - ובנוסף ישלם לה 3,000 שקל נוספים בגין עוגמת-הנפש והצער שנגרמו לה עקב הפרת הבטחת הנישואים, בצירוף 300 שקל בגין הוצאות משפט.