מהפיכת המחזור: יצרנים אחראיים לאיסוף פסולת האריזות

הצעת החוק שאושרה לקריאה שנייה ושלישית מטילה אחריות על כלל היצרנים והיבואנים לאסוף ולמחזר את פסולת האריזות של מוצריהם ■ "החוק יוסיף אלפי מקומות עבודה"

האם בקרוב, בדומה למדינות אירופה, גם אנחנו נתחיל למיין את האשפה על פי פחים שונים? הצעת חוק חדשה שאושרה לקריאה שנייה ושלישית בכנסת גורסת שבהחלט כן.

הצעת חוק האריזות שיזם המשרד להגנת הסביבה והשר גלעד ארדן אושרה היום בוועדת הכלכלה של הכנסת, ועל פיה עיקר האחריות בנושא המיחזור ואיסוף הפסולת תוטל על היצרן (או היבואן) של המוצר. גורמים אלה יחוייבו לשאת בעלות המלאה של איסוף האריזות וכן מיחזורן. כתוצאה מכך, מקווים במשרד להגנת הסביבה, כמות האריזות תצומצם משמעותית (משיקולי יעילות של היצרנים שיבקשו לחסוך בעלויות האיסוף - ע.ר.), תגבר המוטיבציה למחזור ותפחת כמות הפסולת המועברת להטמנה.

החוק גם מעגן באופן כמותי את המחוייבות של היצרנים והיבואנים למחזור וקובע כי יהיה עליהם למחזר סך שך של 60% מסך משקל האריזות בכל שנה.

הבשורה הנוספת לציבור היא הפרדת פחים בין פסולת "רטובה" לפסולת "יבשה" - כאשר הרשויות המקומיות הן שיהיו אחראיות לקבוע הסדרי הפרדה, במימון המשרד להגנת הסביבה.

במקביל נקבעו קנסות בשיעור גבוה במיוחד ליצרנים ויבואנים שלא יעמדו ביעד כאשר כל אחוז אחד של חריגה מהיעד שנקבע יביא לקנס עצום של 15 מיליון שקל.

במשרד מקווים כי לצד התועלת הסביבתית, יביא הצעד גם להתייעלות כלכלית בדמות חיסכון בטיפול בפסולת. עוד מקווים, כי תעשיית איסוף הפסולת תיצור בין 20 אלף ל-50 אלף מקומות עבודה חדשים במשק.