מבט טכני על ת"א 25

אחרי תקופת ביצועים מרשימים ממושכת, המדד מתחיל לגלות סימני עייפות

השבוע אתרכז במדד שלנו: מדד ת"א 25.

תחילה, כמה מילים עליו ביחס לעמיתיו בעולם: הוא עבר ב-13 באוקטובר השנה את שיאו הקודם שהיה 1250 נקודות וכעת הוא נסחר מעל רמה זו. הישג זה אינו מבוטל לאור המאורעות הכלכליים הקשים שעברו על העולם במשבר הפיננסי שהחל ב-2007.

כלכלת ישראל מושפעת דרמטית משינוי ביכולתה לייצא. עם זאת, ההאטה בכל מדינות OECD לא היתה מכשול לשינוי הערכה העולמית את הכלכלה הישראלית, דירוגה נשמר והמניות המקומיות ביטאו אמון זה הלכה למעשה.

המדד נתן לנו רמז לחוזקו היחסי כאשר התהפך לכיוון החיובי הרבה לפני שמדד S&P ביצע היפוך זה במרס 2009.

הבה נתבונן בגרף השבועי:

משה שלום תא25 שבועי
 משה שלום תא25 שבועי

  1. מלבד התיקון העמוק שבין אפריל ויולי השנה (גל 4 כחול), המדד עלה ברציפות. ניתן לראות את מתנדי המומנטום (RSI בכחול ו-STOC בחום) מרחפים להם באזורי קניות היתר במשך רוב התקופה, עד עכשיו הם שם (1 סגול).

  1. תורת גלי אליוט על קצה המזלג: ארבעה גלים הסתיימו בדרך מעלה, והמדד החל את הגל החמישי באזור 1050.
    האם ניתן לאמוד את אורכו של גל זה בסדרה העולה? רבות הפעמים שבהן גל 5 שווה בגודלו לגל 1. אם נחשב את אורכו של גל 1 נמצא אותו בגודל של כ-280 נקודות. לכן, יעד אפשרי לסיומו של גל 5 נמצא ב-1330 (1050+280).
    זה לא הכרחי כמובן, אבל זו אפשרות שבהחלט כדאי להיות מודע אליה (2 סגול).
  1. מתחילת נובמבר המדד עולה למרות המחזורים המצטמצמים (3 סגול). ידוע שמחזורים אמורים לתמוך במגמה ומצב הפוך מהווה נקודת אזהרה. כוונתי ב"תמיכה", היא שהמחזורים צריכים להתרחב בכיוון המגמה, וכך להוכיח שהכוח עם ההיצע או הביקוש, זהו אחד התבחינם למגמה בריאה.
  1. לסיכומו של עניין, התמונה השבועית הכללית מציגה מדד שביצע מהלך עצום מהתחתית של המשבר. ספרור הגלים בו, היעד האפשרי הנובע מהם, מצב קניות היתר במתנדים, והירידה במחזורים נותנים לנו רמזים לחולשה אפשרית קרובה.
    אבל כל עוד המדד נמצא בתוך התעלה העולה המכילה את מחירו במשך כל הגל החמישי, אין לחשוב או לנקוט עמדה שונה מהמשך המגמה השלטת, דהיינו מעלה.

נסתכל כעת על הגרף היומי:

משה שלום תא25 יומי
 משה שלום תא25 יומי

  1. גרף זה מציג את התעלה השבועית בהגדלה. בתוכה ניתן למצוא ארבע גלים (בשחור), כאשר המחיר מבצע, מאז אמצע נובמבר, את הגל החמישי.
  1. בתוך התעלה ניתן לצייר קווי מגמה כחולים, אליהם הגיב המחיר מספר פעמים בדרך מעלה. המדד נע כרגע בין שניהם מאז הפריצה של רמת ההתנגדות האחרונה שעמדה ב-1,281 (2 סגול) נק'. יציאה מתחום דינאמי זה, אמורה להיות משמעותית לטווח הקצר. בדומה לגרף השבועי, מתנדי המומנטום נמצאים במצב קניות יתר יציב (1 סגול).
  1. חשיבות קו מגמה נמדדת במספר הנקודות שהמחיר מגיב אליהן.
    נקודות בעלות איפיון מיוחד, כמו סיומי גלים, מוסיפים אף יותר לחשיבות זו. לכן, גבולה התחתון של התעלה (קו אדום) כה משמעותי. חצייה מטה של גבול זה אמור לסמן שינוי אפשרי במגמה לכיוון מטה (3 סגול).
  1. התמונה הטכנית היומית משקפת מדד במגמה עלייה, המבצע את ראלי סוף השנה במסגרת של תעלת מחיר מוגדרת היטב. גם כאן, ספרור הגלים, ומתנדי המומנטום מצביעים על שלב מתקדם מאוד במהלך העולה. ירידה בעוצמת המגמה (4 סגול) מוסיף להשערה זו.

  1. ובכל זאת, כמו שציינתי כבר בתמונה השבועית: רק ירידה הדרגתית דרך רמות התמיכה הברורות (1281, 1246, ו-1216), ביחד עם חצייה מוכחת (על פי שערי סגירה) של הגבול התחתון של התעלה העולה, תיתן לנו את האישור הנדרש לנקיטת עמדה מעשית לגבי שינוי מגמה אפשרי.

  • משה שלום הוא מנתח שווקים פיננסיים וכותב באתר "הכול בגרפים" המספק שירותים למשקיעים וסוחרים בשיטת הניתוח הטכני.
  • כל המעוניין להיכנס לרשימת תפוצה לקבלת תזכורות על סקירותיו, וחומרים נוספים, יכול לשלוח אימייל
  • ל- Moshe.Shalom@gmail.com ולכתוב בשורת הנושא, או בגוף המייל, את המשפט "אני מעוניין להצטרף".
  • משה שלום עשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה. הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.