מי יהמר הפעם על 888

כשחברה טובה עם מותג חזק נסחרת במחיר שפל, אין פלא שהמתחרות מתקוטטות עליה

"שוב חוזר הניגון" הוא המשפט הראשון שאמרנו לעצמנו השבוע עם היוודע דבר המגעים בין Ladbrokes, ענקית ההימורים הבריטית, לבין 888, חברת ההימורים המקוונים הישראלית.

שוב 888 על המדף, ושוב Ladbrokes היא זו שרוצה להוריד אותה ממנו - ממש כמו לפני ארבע שנים בקירוב.

שוב תיאוריית הקונסולידציה בענף ההימורים המקוונים מרימה ראש, ושוב 888 הופכת ליעד רכישה אטרקטיבי ל-Ladbrokes ו/או ל-PartyGaming ו/או ל-Bwin ו/או ל-SportingBet ו/או לכל שם אחר שתבחרו.

שוב יש מי שפונה לאבי שקד ויורשי אהרון שקד ז"ל, בעלי השליטה ב-888, ומציע להם להיפרד מאחת מחברות האינטרנט המוצלחות שצמחו בארץ תמורת מאות מיליוני דולרים, ושוב...

או.קיי, ייתכן שהפעם המו"מ בין Ladbrokes ל-888 יבשיל לעסקה, אך עד שזה יקרה - אם בכלל - יעבור לא מעט זמן (פרטים בהמשך).

1. רק מדברים (בינתיים)

Ladbrokes, ענקית הימורים לא מקוונים שנסחרת בשוק ההון הבריטי לפי שווי של 1.8 מיליארד דולר, אישרה אמש בעקבות פרסום של ה"סאנדיי טלגרף", כי היא מנהלת מגעים ראשוניים לרכישת 888. "מדובר במגעים מאוד ראשוניים", הדגישה Ladbrokes בהודעתה, כאילו קראה את מחשבות ציבור המשקיעים שכבר שמע בעבר על מיזוג אפשרי בין השתיים. "ואין ודאות שמגעים אלו יבשילו לעסקה בפועל", הוסיפה כמיטב המסורת.

Ladbrokes לא ציינה בהודעתה את תג המחיר אותו הצמידה לחברה הישראלית, אך ב"טלגרף" ציינו כי החברה נקבה במחיר של 70 פני למניה - פרמיה של 61% על מחיר מניית 888 ביום חמישי האחרון (השמועות בדבר המגעים החלו לצוץ כבר ביום שישי, והוסיפו למניה 13%). מחיר זה משקף ל-888 שווי של 373 מיליון דולר - בקושי מחצית מהשווי לפיו נסחרה בתחילת השנה, כמו גם מהשווי לפיו הונפקה לפני כחמש שנים.

888, שנסחרת כרגע לפי שווי של 263 מיליון דולר, אישרה הבוקר כי קיבלה מספר הצעות ממספר חברות, וכי Ladbrokes היא אחת מהן. במילים אחרות - אין ממש חדש תחת השמש.

2. אטרקטיבי לציבור, לא לשקד

עד כמה שהפרמיה אותה מציעה Ladbrokes נראית מפתה, לא בטוח שהיא מספיק אטרקטיבית עבור אבי שקד ויורשי אהרון שקד. 888 חוותה ימים טובים יותר, בהם נסחרה לפי שוויים גבוהים יותר, ולמרות שנתוני החברה בהווה אינם מצדיקים אותם כרגע, לא בטוח ששקד יהיה מוכן למכור את החברה בחצי מחיר.

יותר מכך, 888 היא מקור ההון העיקרי של משפחת שקד, וגם במצבה הנוכחי (ולאחר שהפסיקה לחלק דיבידנד באופן זמני) מדובר בחברה שהיא פרת מזומנים - מעט חולה אך עדיין פרה - שלא בטוח כי שקד יהיה מוכן לוותר עליה.

3. מותג ששווה להמר עליו

לא סתם הפכה 888 ליעד רכישה אטרקטיבי, ולא רק עבור Ladbrokes. החברה נחשבת לאחת ממפעילות הקזינו המקוון הגדול בעולם, והמותג 888.com נחשב לחזק ביותר בתחומו באנגליה - מקום מושבה של Ladbrokes. המצב הנוכחי של 888 אומנם לא מזהיר, אך זה אינו מבטל את היותה אחת החברות הטובות בתחומה. וכך, כשחברה טובה עם מותג חזק נסחרת במחירי שפל, אין פלא שמתחרותיה מתחילות לריב עליה.

4. קונסולידציה בצעדי צב

בשנים האחרונות גברו ההערכות כי ענף ההימורים המקוונים עומד בפני קונסולידציה. יש בענף יותר מדי שחקנים (כשמטבעו הוא מאוד תחרותי), הרגולציה לא עושה לו חיים קלים, ולכן לחברות הבולטות בו כדאי לאחד כוחות. בפועל, וכמו שקורה לא מעט פעמים, הקונסולידציה לא ממש נתנה את אותותיה. פה ושם מפעילות גדולות רכשו שחקנים קטנים מהן, אך מיזוג של ענקים עדיין לא נראה באופק.

בקיץ האחרון התהפכה מעט הקערה. PartyGaming, מפעילת הפוקר המקוון הגדולה בעולם, ו-Bwin, אחת ממפעילות הימורי הספורט המקוונים המובילה בעולם, התמזגו לחברה אחת, ושאר השחקנים בענף החלו להרגיש כיצד האדמה מתחתם רועדת.

שילוב כוחות כמו אלו של PartyGaming ושל Bwin יכול להיות הרסני לשחקנים אחרים בענף, וזו אחת הסיבות מדוע תשקול משפחת שקד להיפרד מ-888.

5. לחזק את מה שחלש

Ladbrokes, שכבר חיה ובועטת 124 שנה, מנסה זה זמן רב למנף את פעילותה המקוונת. החברה מתמחה בהפעלת סניפי הימורים ברחבי אנגליה, אך השגשוג של הענף המקוון קרץ גם לה, וזו הסיבה העיקרית מדוע לא אמרה נואש מרכישת 888.

יותר מזה. הפעילות המקוונת של Ladbrokes נחשבת לחלשה ביותר מבין הפעילויות המקבילות של חברות דומות לה, דוגמת William Hill.

זו האחרונה חברה לפני כשנתיים לפלייטק הישראלית בבניית פעילות מקוונת - מהלך שנכון לרגע זה נחשב למנצח עבור שני הצדדים.

פלייטק של טדי שגיא, אגב, נסחרת לפי שווי של 1.6 מיליארד דולר, ולמרות המכנה המשותף בינה לבין 888 - אין ממש סיכוי שהשתיים יתמזגו. ראשית, פלייטק מספקת פלטפורמה למפעילי אתרים מקוונים דוגמת 888 ואינה מעוניינת להפוך למפעילה ולהזיק לשיעורי רווחיותה, ושנית - ולא פחות חשוב - בין שגיא למשפחת שקד עבר חתול שחור משחור. הסיכוי ששני הצדדים ילחצו יד גבוה כמו הסיכוי שמחר ייחתם הסכם שלום בין ישראל ללבנון.