בנק דיסקונט: בכר ושפיגל יתוגמלו ב-71 מיליון שקל ב-5 שנים

‎‎תנאיהם של יו"ר ומנכ"ל דיסקונט נמוכים משמעותית לעומת קודמיהם בתפקיד, זהר ועופר ‏‎‎‏ ■ בכר יקבל אופציות פאנטום ב-14 מיליון שקל ושפיגל ב-12 מיליון שקל‏

‎‎אחרי לאומי והפועלים יוצא גם בנק דיסקונט בתוכנית תגמול לבכיריו. היום (ב') דיווח הבנק על תוכנית תגמול חדשה ליו"ר, ד"ר יוסי בכר, ולמנכ"ל החדש של הקבוצה, ראובן שפיגל. התנאים בתוכנית שאושרה נמוכים באופן משמעותי מחבילת התגמול של בעלי התפקידים הקודמים - היו"ר לשעבר שלמה זהר, והמנכ"ל הפורש גיורא עופר.

התוכנית כוללת שלושה מרכיבים - שכר, בונוס ואופציות פאנטום; העלות הכוללת המרבית - 71 מיליון שקל לחמש שנים. תוכנית התגמול של בכר תובא לאישור האסיפה הכללית, שתתכנס ב-25 בינואר. תנאיו של שפיגל אינם חייבים באישור האסיפה.

בכר יקבל שכר בסיס חודשי של 150 אלף שקל (עלות שכר של 180 אלף שקל בחודש), המסתכם ב-1.8 מיליון שקל בשנה. השכר אושר באסיפה הכללית הקודמת, בנובמבר. שפיגל יקבל שכר בסיס של 167.5 אלף שקל בחודש - כלומר כ-2 מיליון שקל בשנה. נוסף על כך יוכלו השניים לקבל בונוס שנתי עם תקרה של 2.8 מיליון שקל לשפיגל, ו-2.4 מיליון שקל לבכר. יצוין כי עלות השכר של קודמיהם בתפקיד הייתה 196 אלף שקל, ותקרת הבונוס הייתה 4 מיליון שקל.

הבונוס ייפרס על פני 3 שנים; 60% יינתנו לאחר פרסום הדו"ח הכספי השנתי לשנת הבונוס, עוד 20% ישולמו בשנה העוקבת ו-20% נוספים כעבור שנתיים. התוכנית כוללת מרכיב של קנס (בונוס שלילי) על ביצועים נמוכים מהיעד. אי עמידה ביעדים בשנים הבאות יכול לגרוע מסכומי המענק הנדחים. הבונוס השלילי יחול הן על המענק בגין השנה השוטפת, הן על מענקים המועברים משנים קודמות.

מתן הבונוס מותנה בעמידה בשלושה תנאי סף מצטברים המתייחסים לעמידה ביעדים: תשואה לנכסי סיכון, יחס הלימות הון וציון גבוה מ-"1" במדד איכותי הקשור לממשל תאגידי ויישום מנגנוני הפיקוח והבקרה בקבוצה. גובה הבונוס השנתי ייקבע על בסיס שלושה מדדים כמותיים המשקפים את היעדים האסטרטגיים של הבנק ותלויים בביצועי הבנק. המדדים הכמותיים שנקבעו הם: תשואה לנכסי סיכון, יחס היעילות, הכנסות תפעוליות ואחרות. לכל אחד מהמדדים הכמותיים יקבע יעד סף, יעד מטרה ויעד מקסימום, שיחושבו בהתאם לתוכניות העבודה השנתיות של הקבוצה. נוסף על כך יהיה מדד איכותי, שיחושב כממוצע הציונים שיינתנו על ידי כל אחד מחברי הדירקטוריון ליו"ר ולמנכ"ל לתחומים כגון הממשל התאגידי, ציות וביקורת.

‎‎אופציות פאנטום - 26 מיליון ש'

‎‎בנוסף יקבלו השניים אופציות פאנטום. בכר יקבל אופציות בסך 14 מיליון שקל ושפיגל אופציות בסך 12 מיליון שקל, האופציות ניתנו עד 2016, ויבשילו בחמש מנות שוות במשך חמש השנים הבאות. תנאי סף לקבלת האופציות היא הצגת רווח בשנה שקדמה להבשלה. שווי האופציות חושב על פי נוסחת בלאק ושולס. עם זאת יש להדגיש כי האופציות שקיבלו ב-2006 זהר ועופר - שנאמדו לפי בלאק ושולס בשווי של 16 מיליון שקל כל אחד - לא נכנסו מעולם לתוך הכסף, כך ששוויין האמיתי היה אפס. ‏ ‏

פאנטום הן אופציות שבהן המחזיק אינו מקבל זכות לרכישת מניות, אלא מקבל לכיסו לאחר הבשלת האופציה את ההפרש הכספי בין מחיר האופציה לבין מחיר המניה בזמן המימוש. כלומר במועד המימוש ייבדק מחיר המנייה, ואם יהיה גבוה מ-8.1 שקל, מחיר מניית דיסקונט ערב אישור התוכנית, יקבל בעל האופציה את הפרש הכספי.

את תוכנית התגמול קבעה ועדת דירקטוריון מיוחדת בראשות הדח"צ אילן בירן שבה היו חברים עידית לוסקי, פרופ' בן ציון זילברפרב, יוסף צ'חנובר, ד"ר יצחק שריר וצבי שטרייגולד. לוועדה ייעצו פרופ' משה צבירן, סגן דיקן הפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב, ומשרד עוה"ד גרוס, קלינהנדלר, חודק ושות'. ‏‎‎‏