2011 על מפת הגל העולה

השפל במדד הפחד והקונצנזוס השורי מלמדים על המעבר לשלב השני של השוק העולה

גם אתם הרגשתם בזה? משהו השתנה באטמוספרה לקראת השנה החדשה. עליות השערים האופייניות לסוף השנה ונתוני המקרו המעודדים, דחפו את כל החזאים לעדכן מעלה את תחזיות הצמיחה ואת ציפיותיהם להמשך המגמה החיובית בשווקים.

אפילו מקהלת האפוקליפטיים בניצוחו של רוביני הגדול, השמיעה לאחרונה צליל אופטימי ביותר.

כבר לא תסריט W (תחתית כפולה) ואפילו לא שורש (התאוששות מהירה ולאחריה שנות צמיחה מגומגמת ארוכות), היום פופולארי לדבר על צמיחה בת קיימא. אבל השינוי המרענן לא צריך להפתיע, שהרי הוא מגיח בעיתוי מושלם בהתאם למיקומו בסדר הכרונולוגי של מחזור העסקים החיובי.

בחיתוך גס, ניתן לחלק מחזור חיובי קלאסי לשלושה מקטעים המאופיינים בשינוי ההתנהגות האנושית. בגרף הבא מוצג מדד S&P 500 מאז שנת 2000 לצד מדד הפחד VIX S&P 500 (סטיית התקן הגלומה בפרמיית הביטוח על המדד). הגל העולה בשנים 2003-2007 מחולק לשלושה מקטעים, המאופיינים בשינוי ברמת הפחד.

גרף אלדר גנזל 2011
 גרף אלדר גנזל 2011

המקטע הראשון מאופיין בחשש רב המביא את מדד הפחד לשייט ברמה של 20%-30% והסיכון הגבוהה מתומחר היטב במשוואה, כך שמחירי המניות זולים באופן יחסי. באותה התקופה יהיו רק חזאים כלכליים בודדים שיעזו להתבטא בחיוב וביטויים אלו לא יתקבלו באהדה.

שינוי רדיקאלי בתחזיות של הקונצנזוס, כפי שמתרחש בימים אלו ממש, מלמד על תחילתו של המקטע השני. נתונים מאקרו ומיקרו כלכליים מעידים הלכה למעשה על ההתפתחות החיובית, וגיליונות האקסל לא משאירים מקום לפרשנות עכורה.

הירידה באי הוודאות באה לידי ביטוי באופן מיידי במדד הפחד שצונח מתחת לרמת 20%, והסיכון המופחת מגולם במחירי המניות המתומחרים באופן הוגן.

זמן רב עובר עד ששוכחים כאב, ותחושת האובדן והכאוס שחוו המשקיעים במשבר שחלף תרפה מהם רק לאחר שנים אחדות של מגמה חיובית מובהקת.

לכשיתרחש השינוי המתבקש בתחושת הביטחון של הציבור, יכנס המחזור החיובי למקטע השלישי והמסכם שלו. הירידה במדד הפחד תביא אותו לרמת 10% ב-VIX והתמחור האופטימי יביא את מחירי המניות לרמה גבוהה ומסוכנת, בואכה המשבר הבא.

זרעי המשבר כבר ניטעו

משברים לא נולדים ביום בהיר אחד, ולמעשה זרעי המשבר הבא ניטעים ברגעים אלו ממש, והם מוכרים לכולנו. ריבית נמוכה מדיי שמאיצה לחצים אינפלציוניים ועלייה מסוכנת במחירי הנכסים, גירעונות ממשלתיים שתופחים בעקבות הטיפול בפגעי המשבר שחלף, תזוזת כובד המשקל של הכלכלה הגלובאלית מהמערב למזרח, מלחמת המטבעות ועוד.

בתרחיש הסביר, כל אלה יבשילו לכדי התפתחות משברית רק לאחר שיושלם המחזור החיובי על כל שלושת מקטעיו, רק לאחר שמחירי הנכסים יאמירו לרמה מסוכנת שתתעלם לחלוטין מהסיכון הגלום בהם.

פסטיבל התחזיות לשנה החדשה ייצא לדרכו בימים הקרובים, והפעם נראה שקונצנזוס החזאים יהיה חיובי יותר מזה שהיה בשנה שעברה.

תחזית למהלך שיתרחש בשנה אחת בלבד בשוק המניות היא חסרת משמעות, אך בהתקיים התרחיש הקלאסי של הגל העולה המתבסס על ההתנהגות המחזורית בטבע האנושי, פרוסות לפנינו עוד שנים אחדות בהן תשלוט המגמה החיובית.

  • אלדר גנזל הוא מנכ"ל אסטרטג בית השקעות
  • eldar@astrateginvest.co.il
  • האמור אינו מהווה המלצה לרכישה, החזקה או מכירה של נכסים פיננסיים כלשהם והעושה זאת פועל על דעתו בלבד