רמי לוי, כמעט חינם וקו-אופ ישיקו כרטיס אשראי חוץ-בנקאי

מרבית המגעים מתנהלים מול ישראכרט, ששמה לה למטרה לכבוש את שוק האשראי החוץ-בנקאי ברשת הרביעית ■ כרטיס האשראי החוץ-בנקאי הפך לאפיק הכנסה נוסף של רשתות השיווק

אחרי שופרסל ורבוע כחול, גם רשתות הסופרמרקט החברות ב"רשת הרביעית" מסתערות על שוק האשראי החוץ-בנקאי. ל"גלובס" נודע כי רשת מחסני כמעט חינם (צים שיווק ) מנהלת משא-ומתן מתקדם עם ישראכרט להשקת כרטיס אשראי חוץ-בנקאי.

עוד נודע כי משא-ומתן דומה מנהלת ישראכרט גם עם רשת רמי לוי שיווק השקמה, וכי רשת קו-אופ ישראל נמצאת במשא-ומתן מתקדם עם חברת כאל. בקו-אופ ישראל ניהלו משא-ומתן גם עם ישראכרט' אך לפי שעה נוטים להעדיף את שיתוף-הפעולה עם כאל.

רמי לוי, בעל השליטה ברשת רמי לוי שיווק השקמה, אישר את הידיעה. "אני אשיק כרטיס אשראי חוץ-בנקאי מתוך כוונה לצרף אליי עוד עסקים רבים. אני בוחן גם אפשרות לחבור לקבוצה קמעונאית גדולה שיש לה כבר כרטיס אשראי. הכרטיס ייתן הנחות ברשת. היום יש לנו 200 אלף חברים במועדון הלקוחות, ובסופו של דבר אני אנסה להעביר את כל לקוחות המועדון לכרטיס האשראי שלי ולא אשחק עם שני כרטיסים".

גם לעדי צים, מבעלי השליטה במחסני כמעט חינם, ציפיות רבות משיתוף-הפעולה עם ישראכרט: "אנחנו במגעים מאוד מתקדמים עם ישראכרט לגבי כרטיס אשראי משותף, שייתן הרבה הטבות ללקוחות ויכלול הרבה שיתופי-פעולה. אנחנו מעריכים כי בעבודה מאסיבית והטבות ייחודיות, נצליח לגייס 100 אלף חברים לכרטיס האשראי". כיום חברים במועדון הלקוחות של כמעט חינם 30 אלף לקוחות.

ברשת קו-אופ ישראל פועל מועדון לקוחות של תת-הרשת מ.מ.ן בלבד. הרעיון הוא להשיק כרטיס אשראי שיהווה גם את מועדון הלקוחות של הרשת. לדברי מנכ"ל הרשת, רמי מנדל, "הכרטיס החדש יביא אלינו קהל חדש ונוסף".

קוטלר מסתער על השוק החוץ-בנקאי

מנגד, בחברות האשראי מנסים להנמיך פרופיל. דובר קבוצת ישראכרט מסר בתגובה: "איננו נוהגים להתייחס לנושאים אסטרטגיים". דוברת כאל טענה בתגובה כי "תוכנית הנאמנות שלנו דינמית, ובתי עסק נכנסים ויוצאים".

המהלך האגרסיבי של ישראכרט בניהולו של דב קוטלר הוא חלק מהאסטרטגיה של החברה להגדיל את נוכחותה בשוק האשראי החוץ-בנקאי. שיתוף-הפעולה בין רשתות קמעונאיות, בעיקר רשתות מזון, לחברות כרטיסי אשראי קיים מספר שנים.

למתחרותיה של ישראכרט, לאומי קארד וכאל, יש כרטיס משותף עם רשת מזון גדולה - שופרסל ורבוע כחול (כרטיס YOU) בהתאמה, אך ישראכרט היתה מחוץ למשחק עד עתה. לחברה אמנם כרטיס אשראי חוץ-בנקאי משותף עם רשת ויקטורי וכן עם סופר-פארם ("לייף סטייל פלוס"), אך חברת האשראי הגדולה בישראל לא חתמה עד היום עם אף רשת מזון ארצית על הנפקת כרטיס משותף.

מאז נכנס קוטלר לתפקידו קפץ כיום היקף האשראי החוץ-בנקאי שמעמידה ישראכרט ל-718 מיליון שקל, בהשוואה ל-353 מיליון שקל לפני שנתיים. זאת ועוד, תוך פחות משנתיים הפכה ישראכרט לחברה עם כמות הכרטיסים החוץ-בנקאיים הגדולה ביותר, ולה 523 אלף כרטיסים כפול ממספרם בסוף 2008.

"קיבלנו החלטה אסטרטגית, להיות מובילי שוק", אמר קוטלר בעבר.

מבחינת רשתות השיווק הפך כרטיס אשראי חוץ-בנקאי לאפיק הכנסה נוסף - ויותר מכך, לכלי ליצירת נאמנות. עדות לכך ניתן למצוא בשיעור הרכישות של מחזיקי כרטיס האשראי שופרסל ו-YOU ברבוע כחול מכלל המכירות של כל רשת. לשופרסל, המפעילה כרטיס בשיתוף עם לאומי קארד וחברת פז, יש למעלה מ-400 אלף מחזיקי כרטיס אשראי האחראים ל-82% ממכירות הרשת. ברבוע כחול המספרים נמוכים יותר אבל עדיין משמעותיים.

רשת ויקטורי, שהיתה החלוצה מבין הרשתות החברות ברשת הרביעית, השיקה כאמור כרטיס אשראי חוץ-בנקאי עם חברת ישראכרט כבר ביוני. מאז גייסה הרשת 18 אלף חברים לכרטיס האשראי, המהווה גם את כרטיס מועדון הלקוחות של הרשת.

בויקטורי מציינים כי בחודש האחרון היוו המכירות למחזיקי כרטיס האשראי 22% מכלל המכירות ברשת. כמו כן, סל הקנייה הממוצע של מחזיקי כרטיס האשראי עומד על קרוב לפי שתיים מסל הקנייה הממוצע בשוק הדיסקאונט - 400 שקל לעומת 210 שקל.

רוצה להשאר מעודכן/ת בנושא נתח שוק וצרכנות?
✓ הרישום בוצע בהצלחה!
צרו איתנו קשר *5988